Gå til innhold

Ungdomsopptøyene i sverige

Anbefalte innlegg

Her i denne tråden leter vi etter grunner til at denne situasjonen kunne ha oppstått

Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Som jeg sa, så er rassisme-utspillet fra enkelte her inne bare patetisk, patetisk, patetisk.

Årsak til at situasjonen oppsto? Alle håpet vel å få se girl-fight mellom disse "horene" for det var også ei "hore" som la ut disse bildene på instagram.

Hadde det eksistert mobil/sms når du vokste opp, ville du kanskje skjønt dynamikken i 2012

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er naturlig nok de ekstreme grupperingene som i stor grad står for volden. Folk flest er veldig fredelige, men det er alltid noen som kun er ute etter bråk. I kaotiske situasjoner blir det lettere å vise sin forakt mot politiet, siden sannsynligheten for å bli tatt er mindre. De kan ikke alltid bryte inn i en svær gruppe hissige mennesker for å ta én som har kastet en jernstang mot en politimann.

Det minner meg om gateslagsmålene mellom blitzere og politiet i Oslo natt til 1. mai noen år på 80-tallet. Da brukte de jernstenger som de rev opp fra blomsterbedene i Slottsparken. Ikke en innvandrer i sikte den gangen.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager å si det men Sverige har kjørt landet sitt i kne med all innvandringen, de har et ekstremt alvorlig problem i utkant delen av Gøteborg samt alle kjenner til Malmø situasjonen.

Å være etnisk stolt Svensk i Sverige er jo nesten skammelig, de gjemmer jo nesten bort sin egen nasjonaldag..

Dessverre er det sånn at en del kulturer da spesielt de som er dominert med Islam passer ikke inn i vestlig levemåten..Jeg sier dessverre for jeg ønsker faktisk at det ikke skal være slik, jeg er realist og ikke noe rasist..

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det minner meg om gateslagsmålene mellom blitzere og politiet i Oslo natt til 1. mai noen år på 80-tallet. Da brukte de jernstenger som de rev opp fra blomsterbedene i Slottsparken. Ikke en innvandrer i sikte den gangen.

Som du selv sa, det var blitzerene den gangen.

Denne gangen er det ikke blitzerene, hvem er det?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Jeg har ikke inntrykk av at det er noen spesiell organisasjon/gruppe som står bak, men det kan hende. Det er deror jeg synes motivet er viktig. Med mindre noe annet kommer for en dag, regner jeg med at det var "innvandrere" med fordi det var innvandrere blant de som ble hengt ut.

Når du sier motivet er viktig, antyder du at dette er provosert fram. Hva får deg til å tro at det er provokasjon og ikke bare en jente som har sett litt for mye på gossip girl?

EDIT: Det var dagbladets artikkel som sa at det var "hovedsakelig ungdommer med minoritetsbakgrunn", det var du selv som først nevnte innvandrere, så vidt jeg vet har ingen kommet med noen informasjon om hvem som ble hengt ut eller noen statistikk om hvor mange av de som er "innvandrere"(jeg tror fortsatt flesteparten må være 2.genrasjon eller mer). Har du noe informasjon å dele med oss som får deg til denne konklusjonen?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Slike hendelser ville uten tvil ikke skjedd om Sverige hadde hatt en normal innvandringspolitikk. Det er rett og slett ikke slik etniske nordmenn eller svensker reagerer, men blandt mange innvandrerungdom så er det ofte normalt å reagere med vold.

Jeg synes ikke det er overaskende i det hele tatt. Dette må vel være det tiende innvandreropprøret jeg har hørt om i Sverige de siste 5 årene

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mulig vi ikke leser de samme avisene, Camlon. Hvor har du det fra at dette var et "opprør"? Det var et oppløp, det skapte litt tumulter første dagen, når mange ungdommer var samlet (visstnok 500 på det meste.) Andre dagen var det 100, mest småunger, og idag antagelig ingen...

Voldsbruken var tross alt minimal. Det er betegnende at det som av enkelte norske medier ble omtalt som et "sprenglegeme" i følge svenske lokalaviser var en kinaputt.

Det virker som om første dagen tiltrakk seg endel bråkmakere. Det gjør det ikke til et opprør.

DET VAR ENGANG en gjetergutt som voktet sauene for folk i landsbyen. Hver morgen samlet han sammen sauene og drev dem ut på beite, hver kveld samlet han dem igjen, og drev dem tilbake til landsbyen. Noen dager kunne det være fint der oppe i fjellskråningen, og tiden gikk fort, men andre dager kjedet han seg, og tiden falt lang, fordi han ikke hadde annet å gjøre enn å se på sauene som gikk der og gresset fra morgen til kveld.

En dag fant han på noe å more seg med: «Ulven kommer! Ulven kommer! » ropte han av full hals. «Det er en ulv som vil ta sauene! » Folk i landsbyen slapp alt de hadde i hendene og kom løpende alt de orket for å jage bort ulven. Men så var det jo ingen ulv; de fant bare gjetergutten som lo så tårene trillet da han fikk se de sinte, røde fjesene.

Gjetergutten prøvde det samme påfunnet både èn gang til og flere ganger, og hver gang kom folkene opp fra landsbyen for å hjelpe ham mot ulven. Men så, sent en vinterkveld, nettopp som gutten skulle til å samle sauene for hjemturen, kom ulven virkelig. Han merket det først på sauene, som med ett ble så urolige og gav seg til å breke. Og like efter kunne han skimte en lang, grå skygge som nærmet seg flokken gjennom halvmørket. Nå var gutten ordentlig redd, for ulven så stor og farlig ut, og han hadde bare gjeterstaven sin å slåss med. Han begynte å rope sa høyt han kunne: «Ulven kommer! Ulven kommer! Det er en ulv som vil ta sauene!» Men denne gang kom det ingen folk løpende fra landsbyen for å hjelpe ham. En og annen så opp da de hørte ropene, men de fleste ristet bare på hodet og sa til hverandre: “Nei, den gar ikke lenger! Han har narret oss med det der en gang for mye!” Før gutten klarte å hente hjelp, hadde ulven tatt hele saueflokken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått med meg så skadet de biler, lykter og kastet stein på politiet fordi de fikk ikke tak i jenta som de trolig hadde banket til døde om de fikk tak i henne. Politiet måtte gjøre to forsøk for å få tak i dem. Samtidig banket de opp en annen jente som ikke hadde noe med saken å gjøre.

Etter at politiet fikk stoppet dem så gikk de til en handelsbutikk, og skapte lignende problemer der så de måtte stenge. 27 personer ble arrestert. Jeg forventet at null personer møtte opp på dag 2. At 100 personer prøvde seg igjen på dag 2 er noe jeg ikke visste.

Du kan kalle det hva du vil, men jeg kaller det opprør.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så hvis flere hundre studenter løp rundt på karl-johan, veltet biler og kastet flasker og stein så villde ddu kalt det et "utslag av helgefyll" ?

Jeg kommenterte Camlon's utsagn: "så skadet de biler, lykter og kastet stein på politiet". Helgefyll.

Bare godartet moro når det er etniske norske som gjør det; men opprør når det er "innvandrere" involvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommenterte Camlon's utsagn: "så skadet de biler, lykter og kastet stein på politiet". Helgefyll.

Bare godartet moro når det er etniske norske som gjør det; men opprør når det er "innvandrere" involvert.

Du vet at man kan gjore det motsatte ogsa, a behandle innvandrerene bedre enn nordmenn. Du kan ikke sammenligne med fylla. Det er langt flere som drar ut pa fylla og de gjor kanskje like mye skade over hele landet pa de verste nettene.

Den korrekte sammenligningen er blitz og jeg har absolutt ingen problemer med a kalle dem pobler, selv om noen venstrevridde ikke liker det.

Lenke til kommentar

Den korrekte sammenligningen er blitz og jeg har absolutt ingen problemer med a kalle dem pobler, selv om noen venstrevridde ikke liker det.

Jeg har heller ingen problemer med å kalle folk som oppfører seg pøbelaktig for pøbler, uansett hva andre måtte mene.

Men jeg synes det er litt vel prematurt å ta frem store ord som "opprør", når "ungdomsopptøyer" er et mer passende begrep for det som har skjedd i Gøteborg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen problemer med å kalle folk som oppfører seg pøbelaktig for pøbler, uansett hva andre måtte mene.

Men jeg synes det er litt vel prematurt å ta frem store ord som "opprør", når "ungdomsopptøyer" er et mer passende begrep for det som har skjedd i Gøteborg.

Hva ord man bruker er da egentlig ikke relevant, hvis ungdomsopptøyer er hva ord du ønsker å bruke er det helt ok.

Men jeg er litt i blinde her, kan du gi meg linken til saken om helgefyll som hadde tilsvarende utfall i Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...