Gå til innhold

Ungdomsopptøyene i sverige

Anbefalte innlegg

Jeg har lest artiklene i avisene(flere aviser, men linker bar vg for enkelhets skyld)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10048709

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10048794

Det jeg ikke forstår er at dette skjer i Sverige, jeg må mangle noe informasjon.

Først og fremst dette med en voldelig demonstrasjon, selv om det ikke er utenkelig hvis det er høyreekstreme eller fanatiske muslimer, hvordan kan ungdommer som bare har til felles at de har blitt fornærmet over internett komme til den konklusjonen at de skal ha en voldelig demonstrasjon.

Og akkurat hva er det de demonstrerer mot? Rettssystemet for ikke å ha lovverket på plass for å hindre dette? Mangel på sensur?

Jeg forstår det også som at mobben hadde funnet en person de så som skyldig, og hadde tanker om hevn mot denne personen i form av vold og det som verre var.

At det kanskje er noen i mobben som bare er der for å skape faenskap er ikke usannsynlig, men med over 500 deltagere en dag og flere hundre en annen kan det da umulig være tilfeldig det som skjer.

Hadde dette vært i Frankrike, Argentina eller Egypt hadde jeg kanskje ikke reagert som jeg gjør, men at dette kan skje i Sverige...

Eneste forklaring jeg kan se er at det er en eller annen form for organisasjon som pusher dette, men utafra hva vi leser i mediene virker det ikke til at det blir nevnt noen bakmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste artikkelen til dagbladet ga litt svar vertfall.

Dagbladet har fått flere meldinger om at det hovedsakelig var ungdommer med minoritetsbakgrunn som deltok i opprøret tirsdag.

Med andre ord Sveriges feilende integreringspolitikk...

La oss håpe at politiet klarer å få ting under kontroll for nå tenker jeg det er mange som ser sin mulighet til å skalere situasjonen ved å provosere disse demonstrantene enda mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan nok være fristende å skylde dette på svensk innvandringspolitikk. Men så opplagt er det neppe. Jeg har nok av anekdoter om dette som ikke inkluderer en eneste innvandrer, som den gangen vi var på rekruttskolen på Haslemoen (som idag er asylmottak, artig nok.) Da kom det en gang flere billass med ungdommer for å ta et par rekrutter: De hadde vært på fest på Flisa og kikket for mye på de lokale damene.

Her er noen som har hatt interesse av å henge ut småjenter som horer på Instagram og Facebook. Man kan undres om det bare er barnestreker. Det er kanskje mer interessant hvem de er enn de som reagerer...

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

(...)

Her er noen som har hatt interesse av å henge ut småjenter som horer på Instagram og Facebook. Man kan undres om det bare er barnestreker. Det er kanskje mer interessant hvem de er enn de som reagerer...

Jeg er ikke enig, uthenging av personer er noe som har skjedd i all tid, og at de nå gjør det via nye teknologiske muligheter er imo ikke interessant i det hele tatt. Det at jenter 15+år kaller hverandre horer kan jeg selv bekrefte tilbake 15 år i tid, men har sikkert foregått lengre tilbake i tid også.

Det at det er reaksjoner er i seg selv ikke noe big deal, at det blir voldelig øker interessen litt, voldelig mot kvinner vil jeg si skaper enda mer oppmerksomhet, og til slutt at ungdom angriper politiet i et land som Sverige er helt utrolig.

Din lille historie om menn som låser horn over noen kvinner er ikke noe originalt eller nytt, men det er også noe helt annet enn hva som skjer i Sverige med disse ungdomsopprørene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

og til slutt at ungdom angriper politiet i et land som Sverige er helt utrolig.

Utrolig? Det finnes jo hele bydeler i Sverige som utrykningsenheter er redde for å bevege seg inn i av frykt for å bli angepet.

Selv i Norge er det ikke helt uvanlig at bråkmakere tyr til vold mot politiet under demonstrasjoner. Oslo så jo ut som en krigssone for noen år tilbake, med fyrverkeri og tåregass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan nok være fristende å skylde dette på svensk innvandringspolitikk. Men så opplagt er det neppe. Jeg har nok av anekdoter om dette som ikke inkluderer en eneste innvandrer, som den gangen vi var på rekruttskolen på Haslemoen (som idag er asylmottak, artig nok.)

Du var ikke der i 1980? :ph34r:

Da kom det en gang flere billass med ungdommer for å ta et par rekrutter: De hadde vært på fest på Flisa og kikket for mye på de lokale damene.

Var du fra Flisa, så var jo folk fra Arneberg og Gjesåsen for innvandrere å regne ..

For ikke å snakke om de fra andre siden av Glomma ..... "hoffera".

De var veldig "territorielle" der oppe den gangen. (Still are, I s'pose.)

Lenke til kommentar

Din lille historie om menn som låser horn over noen kvinner er ikke noe originalt eller nytt, men det er også noe helt annet enn hva som skjer i Sverige med disse ungdomsopprørene.

Nei, her er det noen (jenter og gutter) som ble hengt ut, og noen ungdommer som samlet seg for å "ta" den angivelig skyldige. De ble så mange etterhvert at det ble litt klabb og babb, men det skyldes nettopp "nye teknologiske muligheter" for å rekruttere til slike ting. Det er ikke noe ungdomsopprør i dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, her er det noen (jenter og gutter) som ble hengt ut, og noen ungdommer som samlet seg for å "ta" den angivelig skyldige. De ble så mange etterhvert at det ble litt klabb og babb, men det skyldes nettopp "nye teknologiske muligheter" for å rekruttere til slike ting. Det er ikke noe ungdomsopprør i dette.

Problemet er at de ikke var ute etter å "ta" de skyldige, hvis det var tilfellet ville de ikke ramponert parkerte biler tilførende 3.part eller angrepet politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig? Det finnes jo hele bydeler i Sverige som utrykningsenheter er redde for å bevege seg inn i av frykt for å bli angepet.

Selv i Norge er det ikke helt uvanlig at bråkmakere tyr til vold mot politiet under demonstrasjoner. Oslo så jo ut som en krigssone for noen år tilbake, med fyrverkeri og tåregass.

Er det noen kobling mellom disse bydelene og hvor stor del av befolkningen i bydelen som er minoriteter?

Vanligvis når ting har gått over til å bli voldelig her i norge har det vært ekstreme grupperinger som står bak, enig?

Lenke til kommentar

Hvis du leser papirutgaven av dagbladet (tror jeg, KAN ha vært VG - finner ikke igjen bildet på nett) i dag så ser du jo en rekke med minoritetsungdom som løper og gliser som om de synes det er kjempegøy det de er med på, så jeg regner med at dette er ungdom som har for lite å finne på og trenger utløp for kjedsomheten rett og slett.

Endret av kjetilkl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om storm i et vannglass.

Det er jo ikke vanskelig å skjønne dynamikken i dette tumultet. Noen har hengt ut en haug fjortissiser som horer med bilde, deretter begynner SMS mld. å spre seg som ild i tørt gress, og "alle" skal dit for å se hva som skjer, osv. Antageligvis finner vi den stille og rolige kristene jenta i klassen der også.

At noen her inne til overmål forsøker å lage "innvandringsdebatt" ut av dette, er bare latterlig og patetisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen kobling mellom disse bydelene og hvor stor del av befolkningen i bydelen som er minoriteter?

Vanligvis når ting har gått over til å bli voldelig her i norge har det vært ekstreme grupperinger som står bak, enig?

Ja, og ja. Koblingen er typisk dårlig integrering, som til slutt ender med ghettoer som ønsker å være selvstendige. De mener at svenske myndigheter ikke har noe der å gjøre.

Det er naturlig nok de ekstreme grupperingene som i stor grad står for volden. Folk flest er veldig fredelige, men det er alltid noen som kun er ute etter bråk. I kaotiske situasjoner blir det lettere å vise sin forakt mot politiet, siden sannsynligheten for å bli tatt er mindre. De kan ikke alltid bryte inn i en svær gruppe hissige mennesker for å ta én som har kastet en jernstang mot en politimann.

Lenke til kommentar

Det er en følgeskade av slike ansamlinger, desverre. Når man rekrutterer via internett kommer det alltid noen som bare er der fordi det lukter bråk. Akkurat som i gamle dager når man inviterte litt for mange til hjemme alene-fest, og det plutselig dukket opp folk du ikke ante hvem var og det endte opp med at stua var ramponert.

Nå vet jeg ikke hva din praksis har vært oppgjennom årene, men når jeg har hatt for mange komme til fest har det vært folk som har tatt på seg å fjerne uromomenter. Og det har alltid vært en form for selvjustis og håndheving av den, med politi som backup hvis ting skulle bli for vilt.

Jeg har hatt tv, vaser, møbler, etc ødelagt, men alltid ved uhell. Har jeg bare vært heldig, eller er det verdiene i samfunnet som gjør at det har gått så bra som det har.

Sier du at hvis folk kjørte bil til fest hos deg risikerte de å ende med knuste lykter?

Lenke til kommentar

Hah, jeg visste at det ikke kunne være "ekte" svensker som sto bak den faenskapen.

Synes alle innvandrerne som deltok i den "demonstrasjonen" burde sendes ut av Sverige uten mulighet til å noensinne få komme tilbake.

Det er noe vi forsåvidt burde gjøre i Norge også.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om storm i et vannglass.

Det er jo ikke vanskelig å skjønne dynamikken i dette tumultet. Noen har hengt ut en haug fjortissiser som horer med bilde, deretter begynner SMS mld. å spre seg som ild i tørt gress, og "alle" skal dit for å se hva som skjer, osv. Antageligvis finner vi den stille og rolige kristene jenta i klassen der også.

At noen her inne til overmål forsøker å lage "innvandringsdebatt" ut av dette, er bare latterlig og patetisk.

Når ting blir voldelige løper den "stille og rolige kristne jenta" hjem til mor og far, faktisk alle fornuftige personer gjør det, uavhengig av støynivå, religion og kjønn.

Her i denne tråden leter vi etter grunner til at denne situasjonen kunne ha oppstått, og alt vi kan gjøre er å følge bevisene. Så kanskje du har noe overbevisende å si som kan få oss til å tro at det er noe annet enn dårlig integrering som skaper en slik situasjon.

Å utelukke en mulighet bare fordi at det ikke er politisk korrekt ønsker jeg ikke gjøre.

Lenke til kommentar

Hah, jeg visste at det ikke kunne være "ekte" svensker som sto bak den faenskapen.

Synes alle innvandrerne som deltok i den "demonstrasjonen" burde sendes ut av Sverige uten mulighet til å noensinne få komme tilbake.

Det er noe vi forsåvidt burde gjøre i Norge også.

Med tanke på alderen er nok flesteparten der 2. generasjons eller mer, dvs født som svensker(vet ikke men tipper det). Så derfor er det ingen steder å "sende de".

Problemet er integreringen, hvorfor oppfører de seg ikke som vi (kanskje naivt) forventer av svensk ungdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...