Gå til innhold

TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke fleksible skjermer de skal vise? Det er mye snakk om mobiler med "uknuselige" fleksible skjermer. Når det gjelder OLED, så kan jeg godt droppe det bare man får bra nok kontrast og gode egenskaper på andre type skjermer.

Fleksible skjermer betyr OLED. ;)

Men det krever selvsagt at OLED-skjermen lages i materiale som også kan bøyes.

Jeg kan ikke ha sett noen særlig forbedring i kontrast eller svartnivå på andre typer skjermer på minst 4 år. Mens på LCD så er det snakk om enda lengre. :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Det eneste som OLED-skjermen slår LCD-skjermen på er dens overlegne kontrast-ratio, samt for tiden sikkert også oppdateringshastighet som er av mindre betydning, men akk hvor lite dette hjelper når OLED er dårligere på omtrent alt annet.
OLED parkerer LCD på sortnivå, kontrast og responstid. OLED er fremtiden, hvis du tror noe annet er du blind.
Joda, OLED parkerer LCD på sortnivå og kontrastnivå, presis slik jeg skrev. Men det hjelper lite når OLED blir parkert på nesten alt annet av LCD.
OLED er fremtiden, hvis du tror noe annet er du blind.
Jeg konstaterer at du SYNES at OLED er fremtiden, men dokumentasjonen din på dette mangler fullstendig. Så langt så tyder dokumentasjonen på at LCD er fremtiden da LCD åpenbart gir både bedre el-økonomi, bedre oppløsning, bedre fargerom, bedre fargegjengivelse og mindre fargeskift ved endret innsynsvinkel.I tillegg har OLED et annet problem som ikke LCD har, nemlig halveringstiden på få tusen timer for de blå lysdiodene. Dette er et problem industrien ennå ikke har funnet en løsning på, og som vil resultere i irreversibel innbrenning på skjermen ved kontinuerlig visning av statiske bilder over lang tid. Jeg synes ikke dette vitner om noen teknologisk overlegenhet for OLED.Så før du fortsetter å synse, så vil jeg gjerne at du dokumenterer påstandene dine.Hva jeg tror om fremtiden eller i hvilken grad jeg måtte være "blind" er totalt uinteressant all den tid jeg tror på det som kan dokumenteres eller er dokumentert. Og så langt tyder dokumentasjonen på at LCD er bedre enn OLED.
Hvor gode kommer ikke OLED-skjermene til å bli etter 5 år i mainstream-markedet? Jo fortere vi får OLED-skjermer inn i mainstream-segmentet på TV-skjermer, jo bedre er det for utviklingen av fremtidige TV- og dataskjermer.
Hva fremtiden vil bringe for utviklingen av OLED, eller LCD for den saks skyld, vet hverken du eller jeg så mye som en fjært om, så å bruke denne type spekulasjon og synsing som et argument er nyttesløs her. Her holder vi oss til hvordan den dokumenterbare situasjonen er her og nå.
Vi kommer aldri opp i 200+ Hz hvis vi skal henge igjen på LCD
Igjen: dette er spådommer om fremtiden som du ikke vet noe om, så det der jåsset kan du like greit kutte ut med en gang.
Du skal ganske høyt opp i størrelse før du ser forskjell på 1080 og 2160 ved to-tre meters avstand.
Dette er tøv all den tid pixlenes synlighet er like avhengig av skjermens totale areal (dvs pixeltettheten) som den er avhengig av oppløsningen.
?.vi må sitte og grille øynene våre med glorete LCD-skjermer helt til OLED finner det for godt å introdusere seg selv til dette markedet.
Som du så av dokumentasjonen i mitt forrige innlegg, så var det OLED, og ikke LCD, som var glorete med feil fargegjengivelse. Så her snur du igjen tingene på hodet igjen.
Det er et spesifikt bruksområde hvor faktisk til og med CRT-skjermen fortsatt er overlegen LCD
Forbannet dikt og løgn.CRT har både lavere oppløsning og dårligere fargerom enn det en moderne LCD-skjerm kan oppvise. Og da har vi ennå ikke nevnt det relativt skyhøye strømforbruket til CRT'en.

CRT vs. LCD:

CRT: +Kontrast +Sortnivå +Responstid

LCD: +Strømforbruk +Lysstyrke

Plasma vs. LCD:

Plasma: +Kontrast +Sortnivå +Responstid +Fargenøyaktighet

LCD: +Strømforbruk +Lysstyrke

OLED vs. LCD:

OLED: +Kontrast +Sortnivå +Responstid +Lysstyrke +Strømforbruk /Fargenøyaktighet

LCD: +Ingen, evt. er 24 gen. LCD omtrent like nøyaktig på farger som 1. gen OLED

Jeg kan ikke skjønne at det går an å forsvare LCD på noen som helst punkt. Har du i det hele tatt sett

1. Pionéer Kuro i forhold til de bleike 1000:1 LED-LCD-"toppmodellene"?

2. Siste generasjons CRT-tver oppmot lcd?

3. En OLED-flatskjerm?

Du baserer all din kunnskap på en test av en iPhone mot en Samsung-mobil, på hvilken måte tror du den er representativ for OLED-tver som ikke er gitt ut enda?

Om en har lyst å spare 45,- i året og synes det er flott med TV-er som må være lysere enn solen for å skape tilsynelatende sort, er det forsåvidt greit. Men dette er definitvit ikke fremtiden. Jeg foretrekker å ha hele skyggespekteret tilgjengelig, noe LCD overhodet ikke tillater meg (jeg har bla. iPad 3 og 2 Dell U2711 og er under middels fornøyd med kontrast og sortnivå)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du baserer all din kunnskap på en test av en iPhone mot en Samsung-mobil, på hvilken måte tror du den er representativ for OLED-tver som ikke er gitt ut enda?

OLED-TV'er som ikke er gitt ut enda?

He-he-he, der fikk du meg til å le så jeg datt av stolen. La meg spørre deg: hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

"Hva fremtiden vil bringe for utviklingen av OLED, eller LCD for den saks skyld, vet hverken du eller jeg så mye som en fjært om".

Forøvrig står du, presis som alle de andre synserne her inne, fritt til å presentere så mange uavhengige komparative tester på LCD og OLED-skjermer som du vil.

Det pussige er at ikke en eneste kjeft av dere har presentert noe slikt ennå.

Istedet har du, presis som de andre, spammet ned debattfeltet med synsing om hva du personlig synes og personlig foretrekker.

Lenke til kommentar

OLED-TV'er som ikke er gitt ut enda?

He-he-he, der fikk du meg til å le så jeg datt av stolen. La meg spørre deg: hvilken del av følgende setning var det du ikke skjønte:

"Hva fremtiden vil bringe for utviklingen av OLED, eller LCD for den saks skyld, vet hverken du eller jeg så mye som en fjært om".

Forøvrig står du, presis som alle de andre synserne her inne, fritt til å presentere så mange uavhengige komparative tester på LCD og OLED-skjermer som du vil.

Det pussige er at ikke en eneste kjeft av dere har presentert noe slikt ennå.

Istedet har du, presis som de andre, spammet ned debattfeltet med synsing om hva du personlig synes og personlig foretrekker.

Du svarer som om du er 12 år gammel, skjerp deg. Den eneste som synser her inne er du, du klarer ikke komme opp med et eneste kriterie for LCD. Du har vel heller ikke, imotsetning til meg og mange her noe som helst utdanning innen elektronikk. Så din mening blir nok neglisjert, og veldig lite representativ. Det eneste du bidrar med her er med kverulering, og du klarer ikke å svare på et eneste av punktene jeg har listet opp til deg. Hvis ikke et uendelig statisk kontrastforhold i forhold til de teoretiske 5000:1 kontrastforholdet til LCD, under 1 mikrosekund responstid og over 100% av adobe RBG-fargerommet er overlegent alle skjermteknologier utenom LCD må du jaggu meg ha røyka noe gode saker. Selvfølgelig finnes det ikke uavhengige tester av OLED og LCD. De er ikke kommet på markedet enda, hvor tett er det i det hele tatt mulig å bli?

Du må gjerne referere til en kommeriselt tilgjengelig OLED-TV, hvis ikke foreslår jeg at du reiser langt inn i trollheimen der du hører hjemme.

Endret av Spacetime
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony ga(muligens?) ut en liten OLED-TV for en tid tilbake til en astromisk pris:

http://www.technovel...sp?NewsNum=1221

Hvordan var holdbarheten på denne mon tro, og hvor lenge gikk det før fargebalansen var helt ute?

Ja, det stemmer. Jeg husker når denne kom, og når den forsvant forsåvidt :-) Jeg tror denne var laget slik at sony kunne si de var først.

Dette var når de blå LED-ene fortsatt hadde betraktelig dårligere levetid enn andre. Så med vanlig bruk ville nok fargebalansen være helt på bærtur idag ja :-)

Lenke til kommentar

Hardware.no 19. desember: TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED

TU.no 2. januar: Nå kommer OLED-TV-ene*

Det virker som media er litt for triggerhappy, overtolker og overdriver. Sannheten er nok et sted i mellom ytterpunktene, men akkurat hvor må vi nok bare vente å se.

* Det er forresten snakk om de samme 55-tommerne fra LG til salg i det sør-koreanske markedet fra og med i dag. Prisen er vist nede i 56 000 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Jeg husker når denne kom, og når den forsvant forsåvidt :-) Jeg tror denne var laget slik at sony kunne si de var først.

Dette var når de blå LED-ene fortsatt hadde betraktelig dårligere levetid enn andre. Så med vanlig bruk ville nok fargebalansen være helt på bærtur idag ja :-)

Har de klart å bedre levetiden nok i de blå diodene enda?

Hvis de har synes jeg det er rart at mange brukere forteller om "innbrenning" i mobilskjermene sine.

Innbrenning her vil si svekkelse av nettopp de blå diodene etter bare ukers bruk.

LG bruker hvite dioder med fargefilter, men løser egentlig det noe hvis de svekkes ganske tidlig?

Lenke til kommentar

Har de klart å bedre levetiden nok i de blå diodene enda?

Hvis de har synes jeg det er rart at mange brukere forteller om "innbrenning" i mobilskjermene sine.

Innbrenning her vil si svekkelse av nettopp de blå diodene etter bare ukers bruk.

LG bruker hvite dioder med fargefilter, men løser egentlig det noe hvis de svekkes ganske tidlig?

Levetiden på de blå diodene er nok ikke bedret, det var i utganspunktet LG sin løsning jeg tenkte på.

Når det gjelder dette med innbrenning, har jeg noen erfaringer med min Galaxy S2. Mikroskopiske innbrenninger er mulig å se, men dette fortusetter at du kan dimme lyset på skjermen langt lavere enn det som orginalt er mulig og at det er lite til ingen lys i rommet. Jeg har hatt 2 skjermer på denne telefonen, og begge viser samme tegn etter noen uke såvel som etter et halvt år. Dog ikke et stort problem etter min erfaring. Jeg har forøvrig fått midlertidige innbrenninger på både LCD og plasma før også.

Lenke til kommentar

Finnes det egentlig hvite dioder innen OLED, eller er de egentlig blå dioder belagt med et stoff som gjør lyset hvitt?

Det vil ikke være mulig å benytte en blå LED til å skape hvitt lys. Det vil imidlertidig være mulig å bruken en hvit LED til å skape blått lys.

Grunnen til dette er:

- Synlig lys er elektromagnetisk stråling i bølgelengdene 400-800nm. Hele dette spekteret er det vi oppfatter som hvitt lys.

- Kun bølgelengdene rundt 450nm er representert som blå. Dette vil si at om en har en LED som kan skape hvitt lys (hele spekteret), er det lett å filtrere dette slik at kun det blå lyset slipper gjennom, men dog ikke motsatt.

Som regel i OLED benytter en RGB (Rød, grønn og blå) til å skape hvitt lys sammenlagt. Hvis denne løsningen brukes vil begrensningen være de blå lysdiodenes levetid.

Endret av Spacetime
Lenke til kommentar

Det finnes ikke hvite lysdioder, bare blå som er påført et fosforlag som gjør lyset hvitt.

Hmm, jeg var litt i stuss angående dette. Men du ser vel som meg at dette strider litt mot fysikken? Hvordan kan blått lys med sine begrensede bølgelengder plutselig bli hvitt lys?

Lenke til kommentar

Det finnes ikke lysdioder som direkte genererer hvitt lys, men forskning på nanokrystaller har for en stund siden etablert ihvertfall et teoretisk grunnlag for dioder som kan gi ut hvitt lys (via absorpsjon i nanokrystallene). Her er en artikkel fra 2005 hvor prof. Terje Finstad fra UiO forteller om forskningen:

http://www.dagbladet.../25/447450.html

Jeg vet ikke om dette kan brukes ifm OLED, eller om det i det hele tatt noensinne har blitt kommersialisert... Men det har ihvertfall skjedd ting på området.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Det finnes ikke hvite lysdioder, bare blå som er påført et fosforlag som gjør lyset hvitt.

Måten dette fungerer på er at nanokrystallene splitter de høyenergetiske blå fotonene til mer lavenergetiske bølgelengder. Det splittede lyset har mange farger fra rødt til grønt. Noe blått lys slipper i tillegg igjennom slik at hele lysspekteret er representert. Noe tapes også i form av infrarødt. Størrelsen på nanokrystallene og tykkelsen på nanokrystalllaget "fosforlaget" (som ikke nødvendigvis består av fosfor) bestemmer fargen vi ser fra lysdiodene.

Produsenter som sparer på nanokrystallene får hvitt lys med et stygt blåskjær. Altså for stor andel blått i lyset. Tykt lag nanokrystaller har den ulempen at det gir mye infrarødt (=tap), noe som gir utslag i færre lumen (synlig lys) per watt. Nanokrystallene bør være riktig gradert av ulike graderinger. Hvis det er for få graderinger får man få bølgelengder. Noe som kan gi fæle fargeavvik på det som lyses opp. Omtrent som å være fargeblind. Nanokrystall-graderingene bør være så like som mulig fra LED til LED så man ikke får merkbart/stygt fargeavvik fra LED til LED.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres for meg ut som det ligner mye på dagens løsning, bare at det brukes nanokrystaller.

"- Rent praktisk lager man det ved at har de atomene man trenger i gassform. Dette kan kondenseres på nær sagt hvilken som helst overflate som en tynn film. Dersom sammensetningen er riktig vil det skille seg ut små nanokrystaller i filmen. Vi kaller dem for kvanteprikker, forklarer professoren.

Men man må likevel ha en lyskilde.

- Det mest opplagte er å plassere nanokrystallene i direkte kontakt med lysdioden, sier professoren."

Kan det være at de simpelthen beskriver teknologien som allerede brukes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...