Gå til innhold

Spørsmål vedr BSU

manna420

Anbefalte innlegg

Hei

Har pr idag en BSU konto der jeg har spart et beløp. Skal snart overta min egen leilighet og lurer derfor på en del ting. Dette vet jeg allerede om BSU:

Kan spare opptil 20 000 kroner i året og totalt 150 000 kroner i perioden du har BSU

Pengene kan kun brukes i forbindelse med boligkjøp eller ved nedbetaling av f.eks boliglån som har blitt signert etter opprettelse av BSU konto.

Jeg er forsatt bare 29 år og øsnker å forsette å ha BSU i et par år fremover grunnet fordeler man har.

Dersom jeg velger å bruke litt av beløpet til nedbetaling av lån, hvordan fungerer det? Første spørsmålet er om jeg da får utbetalt det beløpet jeg ønsker å ha i kontanter slik at jeg kan nedbetale som jeg selv vil?

Og når jeg først har fått utbetalt et beløp fra BSU, vil jeg kunne forsette å spare mer penger i kontoen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går bare an å ta ut pengene én gang. og det er det beløpet du har på kontoen. Kan ikke velge å ta ut litt å litt. De pengene du satt inn i 2012 kan du vel ta ut igjen om jeg ikke tar feil.. og da vil man ikke få skattetrekk.

Dette er litt uklart og inneholder noen feil.

• Du kan ta ut beløpet du har satt inn inneværende kalenderår. Det er ingen begrensninger på hvor mange ganger du kan ta ut og inn denne summen. Setter du inn 5000 kr 1. Januar, kan du ta ut 3000 1. februar, sette inn 5000 1. Mars, ta ut 2500 1. April osv. Med andre ord: Så lenge beløpet du vil ha ut av konto ikke overstiger det du allerede har satt inn inneværende kalenderår, kan du fortsette å spare
  • Hvis vi tenker et eksempel hvor du har spart opp 130 000 kroner, og velger å benytte 50 000 kroner som egenkapital, har du fortsatt 80 000 kr på BSU-kontoen. Du kan velge om du vil nedbetale lån i en engangstransaksjon eller om du vil ha månedlige trekk fra kontoen. Du kan for eksempel avtale med banken at for å betale boliglånet ønsker du å bli trukket 2500 fra BSU, resten fra lønnskonto. På en slik måte blir det månedlige "trykket" på lønnskontoen redusert i en periode med stor uvisshet: Man har akkurat etablert seg og dette fører med seg etableringskostnader. På denne måten kan man også spare seg opp en "buffer" som ikke er låst. (2500 kroner trukket fra BSU til lån gir deg 2500 kroner mindre i lånekostnader -> Sett dette på høyrente, og på den måten "frigjør" du penger fra BSU)
  • Når et større uttak enn årets innskudd er gjort, blir kontoen sperret for innskudd.
  • Du får ikke noenting ut i "kontanter" eller tilgjengelig til forbruk i nettbank. All bruk av BSU må avklares med banken.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nightfox, ser ut som du kan dette her. Takker for tilbakemeldingen. Tror jeg heller går for å legge inn alt jeg har i bsu kontoen for boligkjøp og bli ferdig med kontoen en gang for alle. Meningen var at jeg kunne bruke en del av summen for egenkapital, men dersom jeg ønsker å ha kontoen aktivt etter uttak så må jo beløpet være mindre enn det jeg har satt inn det kalenderåret, så mindre enn 20000, noe som bare blir småtteri som egenkapital. Om jeg velger å gå for nedbetaling av lån så vil 20000 kroner ikke være til stor hjelp i løpet av et år.

Lenke til kommentar

Husk at du har mye bedre rente på BSU-kontoen enn du får ellers! Derfor kan det være smart å prøve å bruke det til nedbetaling av lånet eller andre kostnader over en lengre periode. (Uten at jeg aner hva et vanlig huslån ligger på i rente pdd.)

Lenke til kommentar

Bladet "Dine Penger" snakker ofte om når det er lurt å bruke BSU-pengene.

Deres oppfatning er at man bør beholde kontoen så lenge som mulig, selv etter at man har fyllt 34 år, på grunn av den gode renten man får, som ofte er bedre enn renten på huslånet.

Hvis du ikke får skaffet egenkapital eller sikkerthet til huskjøpet på annen måte enn å bruke BSU-pengene, så må du nok bare gjøre det. Men hvis man kan slippe, kan det være lønnsomt i lengden.

La pengene stå lengst mulig. Redaksjonssjef og bankekspert Günther Bache i Dine Penger anbefaler at du sparer ferdig til du har satt inn 150.000 kroner på kontoen. (Rentene kommer i tillegg.) I tillegg mener Bache at pengene godt kan stå hvis du kan:

– Renten er svært god, så det er lønnsomt å beholde BSU-kontoen så lenge som mulig, er hans klare råd.

Maria Setsaas, ungdomsøkonomi i Danske Bank (tidligere Fokus Bank) er enig:

– Sørg for å spare opp til maksimal BSU, det er den beste kontoen du kan ha i forbindelse med boligsparing, sier hun.

Hun sier videre at føler du imidlertid at boliglånet er altfor høyt og har spart opp full BSU, så kan det være gunstig å innfri BSU- pengene til nedbetaling av topplånet.

http://www.dinepenge...engene/20303318

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...