Gå til innhold

Hjelp med arbeidsflyt og fotokurs

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten ikke brukt kameraet mitt på 2 år nå. Jeg elsker å ta bilder og jeg bruker med glede lang tid på komponering, lys og instillinger når jeg tar selve bildet (i RAW-format) men når det kommer til etterbehandling så stopper det opp. Jeg har rett og slett en elendig arbeidsflyt og ender gjerne opp med 3-5 kopier av bildefilen i flere formater + backup-kopier osv. osv.. Jeg bruker også alt for lang tid i etterbehandling (i snitt 1:10 vil jeg tro).

Jeg bruker Lightroom og deretter Photoshop, men jeg føler hele workflowen min er uryddig, uoversiktelig, unødvendig og tungvindt.

Jeg trenger hjelp! Finnes det noen gode fotokurs i Oslo-området? Finnes det kanskje en hyggelig fotoklubb i Oslo med mennesker som ønsker å dele erfaring og hjelpe andre som ikke er like ryddige? Jeg føler meg som en "cyber-hoarder"..

Områdene jeg trenger hjelp med:

-Workflow (inkludert batch-prosessering)

-Oppskarping (her er det helt sinnsykt mange variabler og jeg føler jeg nesten aldri treffer riktig)

- Lage egene innstillinger (er det "presets" det heter?) (slik at man kan legge til de samme innstillingene på flere bilder i samme serie)

Det er selvsagt mange andre ting som kunne vært nyttig/morro å lære, men jeg tror disse 3 tingene må sitte først før fotografi kan bli gøy. Er det noen andre som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette er til hjelp vet jeg ikke, men jeg kan vertfall gi deg en føringpå hvordan JEG gjør det. Jeg brukes også Lightroom og Photoshop og tar så klart bildene mine i RAW.

1. Jeg sletter INGEN bilder i selve kameraet, så sant de da ikke er HELT på jordet.

2. Jeg har satt opp importeringen til å sortere på årstall dato hvor bildene automatisk havner under årstall-mappe og måned/dato etc.

3. Det første jeg gjør med ett bilde er å evt. beskjære det hvis det trengs. Annen redigering kommer jo helt ann på så det er umulig og gi noe ekaskt svar på da det avhenger av motiv/smak etc. Men "Clarity" bruker jeg ofte nesten uansett motiv.

4. Når jeg skarper opp bildet så gjør jeg kun en mild oppskarping i 100% visning samt redusering av støy hvis det trengs. "Amount" settes sjelden høyere enn 50.

5. Deretter eksporter jeg bildet i den størrelsen jeg ønsker det hvor det automatisk blir åpnet i Photoshop for den siste opppskarpingen. Igjen, tar jeg ikke veldig hardt i her.

Bildene jeg eksporterer til feks. jpg. blir slettet etter en stund og jeg tar ALDRI vare på jpg-filer jeg har eksportert da disse uansett ligger ferdig redigert i Lightroom som RAW.

Hvis det finnes bilder som ikke har noen verdi for meg, så sletter jeg dem med det samme. Venter man for lenge med å slette bilder, så er erfaringen at det fort blir mye rot. Her er jeg ganske streng synes jeg selv, men allikevel kunne jeg nok slettet enda flere bilder.

For å lage eksporterings presets så velger du "File/Export..." Her stiller du inn dine variabler og etter dette klikker du på "Add" og gir preset'en et navn. Når dette er gjort kan du høyreklikke på ett eller flere bilder og velge "Export" og velge den preset'en du laget i menyen som dukker opp. VOILA! :)

Jeg bruker meget sjelden batch prosessing for å gi flere bilder den samme redigeringen. Jeg synes alle bilder krever forskjellige justeringer, så sant du da ikke bare skal sende noen uhøytidelige bilder kjapt til noen som ikke er så voldsomt kravstore.

Ta enn titt på denne siden for mange flotte videoer for hvordan man bruker de forskjellige funksjonene i Lightroom:

http://www.jkost.com/lightroom.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fotovideo har kjørt en serie med Lightroom kurs tidligere, tror det var tre kurs tilsammen. De tilsammen burde gi en god innføring i Lightroom.

Scott Kelby har en emeget god Lightroom bok, men den er kun på engelsk. Det finnes også en norsk Lightroom book nå: Lightroom Enkelt forklart.

Når det gjelder workflow, så er det viktig å gjøre den så enkel som mulig. Jeg vil tro at du kan klare deg med Lightroom for 90-99% av bildene, og så bruke PS for de mer vanskelige tilfellene. Hvis du ikke har oppgradert til LR 4 allerede, så anbefaler jeg deg å oppgradere.

Lenke til kommentar

Er engelsk ditt second native språk så har B&H noen rasende bra videoer - disse 98 minuttene oppsummerer hvordan bruke Lightroom effektivt effektivt effektivt og også en del generelle fotoråd. Tror aldri har sett en video som stapper inn så mye nyttig på 90 minutter:

Lenke til kommentar

Engelsk passer meg utmerket:P

Videoen skal sees straks jeg får tid. Kanskje jeg får lest boka til Scott Kelby også. Takk for tips!

For å prøve å gi litt tilbake: Hvis dere også har engelsk som "second native språk" vil jeg anbefale forumet til POTN. Et fint sted for å skaffe inspirasjon og mange med god kunskap.

Jeg regner med at de fleste av dere har vært innom der, men sikkert noen på diskusjon.no som ikke vet om det ennå :)

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

Desverre ikke. Men det er ikke slik nynorsk vi hadde når jeg gikk på ungdomskolen/gymnaset. Språket Arnold bruker skjønner til og med jeg.

Sende en mail og fikk omtrent samme svar som du sier her, det er ikke helt uforståelig :)

Målforma i boka er nynorsk. På nettsida www.arnoldfoto.no kan du laste ned utdrag frå eit av kapitla, så ser du korleis språket er. Klikk her for å komme til sida der du kan laste ned eksempel, innholdsliste og stikkordregister. Ein kunde sa til meg ein gong, at han hadde lest mange sider, før han oppdaga eller tenkte på at det var nynorsk. Ivrige nynorskforkjemparar vil sikkert kritisere meg for å skrive altfor liberalt nynorsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...