Gå til innhold

[Løst] Bygge pc for Spill, videoredigering og PS/AE

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har bestemt meg på å kaste meg uti havet med å bygge min første pc, etter at min forrige pc, bygget av Komplett.no, begynte å gjøre alle mulige rare ting, og jeg føler det er tid for en oppgradering. Jeg følte at jeg ville ha litt input fra noen litt mer erfarne folk før jeg faktisk bruker så mye penger, og jeg så at det var flere andre som gjorde noe lignende her, så da postet jeg her.

Pcen skal hovedsakelig brukes til spilling, alt fra enkle spill som Minecraft og WoW, til krevende spill som Crysis-serien, BF3, FarCry3 osv. I noen tilfeller også opptak av spill mens jeg spiller i full-hd. I tillegg bruker jeg den til endel videoredigering (premiere), samt bruk av PS og AE. Jeg kommer i første omgang til å kjøre to 1080p monitorer på 60hz, men planlegger å senere utvide med en 1080p 120hz benq monitor som hovedmonitor i et 3 skjerm-setup. Som regel når jeg gamer så pleier jeg å ha videoer gående på den andre skjermen, alt fra lavoppløselig til full-hd.

Når det gjelder overclocking så har jeg aldri prøvd meg på det før, men planlegger eventuelt å lære meg litt og prøve meg litt på det etterhvert, men det kommer ikke til å bli noe veldig avansert, bare noe entry level greier bare for å få prøvd meg, og klemme litt ekstra jus ut av maskinen.

Så lang så har jeg sketsjet opp denne handlelisten: http://www.komplett....E5-6316B6FA0AA9

Denne prisen tror jeg blir maks, så jeg vil gjerne at dere kan komme med input på hva som helst kan nedgraderes uten å miste for mye ytelse, f. eks, trenger jeg en 650w PSU, eventuelt om noe til liten prisforskjell utgir seg som et bedre produkt f. eks RAM, og om noe er feil, som at noe ikke er kompatibelt med noe annet. De delene jeg er ganske sikker på er: Kabinett (endel personlig smak), CPU (med mindre noen kommer med et veldig godt poeng), hovedkort (igjen, samme som CPU). Er mulig jeg ditcher SSD'en og heller bruker den fra den gamle maskinen (Sandisk Extreme 128gb)

Jeg lurer også på om det er noe mer som trenges å kjøpes til å bygge pcen fra skrætsj, typ kabler etc. Såvidt jeg husker så kommer vel harddisker og cd-lesere som oftest uten sata kabel så jeg må nok skaffe det, ikkesant?

En ting jeg ser på handlelisten er at cpu-kjøleren, som jeg har lest mye bra om (CM Hyper 212 Evo) ikke er på lager. Jeg hadde planlagt å kjøpe denne pcen ganske snart, så har dere noen andre gode forslag? Eller er ikke en dedikert cpu-kjøler i det hele tatt nødvendig med mindre man planlegger å overclocke?

Jeg beklager for denne store mengden med tekst, men setter veldig stor pris på all hjelp og tips :)

Mvh Erik Alexander Nordeng

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer forløbi på et av dine spørsmål (mye tekst må til!)

Jeg lurer også på om det er noe mer som trenges å kjøpes til å bygge pcen fra skrætsj, typ kabler etc. Såvidt jeg husker så kommer vel harddisker og cd-lesere som oftest uten sata kabel så jeg må nok skaffe det, ikkesant?

Egentlig ikke,hvor det pleier og følge med et par kabler med de fleste hovedkort. Og med dette følger det med 4 stk, lønner seg uansett og kikke litt igjennom produktinfo... ;)

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

hei hei :)

Lagde et alternativt oppsett til deg.

Det er ganske likt det du har valgt, men noe som er forbedret.

SSD har jeg valgt en som er bedre med tanke på stabilitet.

Bedre PSU, AX og HX til Corsair er det beste :)

Så byttet eg kabinettet til et som er MYE stillere :)

post-89286-0-36815300-1355902347_thumb.png

Lenke til kommentar

@Heinza7

Takk for svaret, det hadde jeg ikke fått med meg :)

@MariusJS

Takk for forlagene. Man kan vel ikke bruke oppgraderingsversjonen av W8 på en helt ny pc, ikkesant. Så det er nok en OEM-cd jeg bør lete etter? Men RAM og SSD'en skal jeg se på. Og ang. komplett så tror jeg at min far stoler såpass på komplett av han til og med er villig til å betale mellomlegget, men du har rett, jeg hadde spart rundt en tusenlapp på de andre :)

@Jonna4

I såfall, hvilken 670-model er best, og jeg ser at prisene for to 670 er høyere enn 680, så hvis jeg velger å kjøpe bare en, og vente med den andre, hvordan yter den. Også, 2gb eller 4gb?

@sveibuen

Jeg ser mye av den casen på nettet, men personlig så faller den ikke helt i smak. Min far har R3'en, vet ikke om det er lillebror som i en mindre modell eller eldre, men jeg er ikke veldig imponert over den, tror det har noe med det eksteriøret å gjøre. Men SSD'en skal jeg ta en titt på og PSU'en. Er det nødvendig med 750W i det buildet eller er 650W nok? Også hvis jeg går for to 670 i SLI? Også hva er fordelen/ulempen med å velge en i5 fremfor en i7? Får jeg bruk for HT?

Endret av Elax
Lenke til kommentar

Programmer som tar nyttet av HT så går det 30% raskere med i7en fremfor i5en, ellers er dem akkurat like god på resten. I spill vil du ikke merke noe forskjell.

Du trenge ærlig talt ikke mer en 500W. Men velg av kvalitet. Corsair AX og HX, Seasonic og Antec er vel blandt det beste du får tak i her på det norske markedet.

Skal du gå for 2 skjermkort, så bør du komme deg opp på 650W.

Ang kabinettet. det er som sakt en smaksak. R4 er jo en forbedring av R3. Alle "feil/mangler" på R3 er nå rettet opp i på R4.

Så vil du ha en ganske stille pc så les deg litt opp på tester ang dette kabinettet. Viss ikke så går du for det du liker.

Anbefaler deg å kikke hos dustin.no og netonnet.no pga pris :)

Dusin.no har like god eller bedre service en komplett.no og billigere frakt.

Netonnet.no har jeg aldri hørt noe negativt om, dem har faktisk også fraktfritt ut denne uken, så det blir jo noen kroner i frakt å spare :)

Lenke til kommentar

@Jonna4

I såfall, hvilken 670-model er best, og jeg ser at prisene for to 670 er høyere enn 680, så hvis jeg velger å kjøpe bare en, og vente med den andre, hvordan yter den. Også, 2gb eller 4gb?

Den eneste forskjellen på 2 GB og 4 GB er at 4 GB har bedre ytelse i forhold til flere skjermer så men mindre du skal spille på flere skjermer bør du kjøpe 4 GB.

Det med hvilken type er hvor mye de er klokket til som for eksempel 1000MHZ

Jeg er ikke ekspert på klokke frekvenser men jeg tror dette er bra:

http://www.dustinhome.no/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-670-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Det jeg emnte med farta var at det var ETT GTX 680 gjorde ikke mer enn 1-2% bedre ytelse enn ETT GTX 670 kort

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet fram til denne lista (bildet under), og jeg begynner å bli ganske fornøyd. Prisen er senket, som er veldig fint :)

Jeg valgte å gå for en 650W PSU, HX selfølgelig, sånn at jeg kan SLI hvis jeg føler for det i fremtiden. I tillegg så gikk jeg for den 670 du sa Jonna4, så noen andre steder som kalte den den "best all-around 670", så det er jo et godt tegn :) Jeg valgte også å forbli på i7, fordi såvidt jeg har forstått det så er HT ganske nyttig i video-encoding/redigering/animering, som jeg antageligvis kommer til å gjøre en del.

En ting jeg bare vil spørre om til slutt om den PSU'en. Jeg skal i tillegg til det som er satt opp her kjøre 2 gamle 1TB harddisker og et PCI-opptakskort. Vil 650W da være nok hvis jeg kjører to 670 i tillegg, eller trenger jeg å gå opp til 750? Hva om jeg velger å prøve meg på overklocking? Vil 650W være nok i det tilfelle, og hvis ikke, hvor tror dere at grensen går?

Om ikke det er noe som skriker om å bli forbedret i dette oppsettet, utenom spørsmålet om PSU'en, så tror jeg at det er det jeg går for. Tusen takk for deres hjelp, for nå skal jeg bygge pc :) Wiiiiiiiiiiiii.........

Mvh Erik Nordeng

post-292070-0-13816300-1355967974_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Da har jeg kommet fram til denne lista (bildet under), og jeg begynner å bli ganske fornøyd. Prisen er senket, som er veldig fint :) Jeg valgte å gå for en 650W PSU, HX selfølgelig, sånn at jeg kan SLI hvis jeg føler for det i fremtiden. I tillegg så gikk jeg for den 670 du sa Jonna4, så noen andre steder som kalte den den "best all-around 670", så det er jo et godt tegn :) Jeg valgte også å forbli på i7, fordi såvidt jeg har forstått det så er HT ganske nyttig i video-encoding/redigering/animering, som jeg antageligvis kommer til å gjøre en del. En ting jeg bare vil spørre om til slutt om den PSU'en. Jeg skal i tillegg til det som er satt opp her kjøre 2 gamle 1TB harddisker og et PCI-opptakskort. Vil 650W da være nok hvis jeg kjører to 670 i tillegg, eller trenger jeg å gå opp til 750? Hva om jeg velger å prøve meg på overklocking? Vil 650W være nok i det tilfelle, og hvis ikke, hvor tror dere at grensen går? Om ikke det er noe som skriker om å bli forbedret i dette oppsettet, utenom spørsmålet om PSU'en, så tror jeg at det er det jeg går for. Tusen takk for deres hjelp, for nå skal jeg bygge pc :) Wiiiiiiiiiiiii......... Mvh Erik Nordeng

Anbefaler disse skjermkorta:

Alternativ 1

Alternativ 2

De er ca. like gode som 680 på 1080p. Kan overklokker mye bedre enn 680. Eier 680 på eyefinity/2560x1440. I tilegg er skjermkortet mer fremtidsrettet i forhold til kommende skygger, og det er bedre på aa og suersampling.

Lenke til kommentar

Anbefaler disse skjermkorta:

Alternativ 1

Alternativ 2

De er ca. like gode som 680 på 1080p. Kan overklokker mye bedre enn 680. Eier 680 på eyefinity/2560x1440. I tilegg er skjermkortet mer fremtidsrettet i forhold til kommende skygger, og det er bedre på aa og suersampling.

Du er rimelig slem som anbefaler en som skal bruke After Effects å kjøpe AMD skjermkort, da AE er en CUDA akkselerert applikasjon.

Oppgaver som raytraced 3d kan tygges unna på noen minutter hvis du har NVidia kort tar for over timen om du sitter med et stusseig AMD kort.

Lenke til kommentar

Du er rimelig slem som anbefaler en som skal bruke After Effects å kjøpe AMD skjermkort, da AE er en CUDA akkselerert applikasjon.

Oppgaver som raytraced 3d kan tygges unna på noen minutter hvis du har NVidia kort tar for over timen om du sitter med et stusseig AMD kort.

Ops, fikk ikke med meg at han skulle bruke AE. Tenkte bare som en vanlig gaming/vid. red. pc.

Min feil, sorry. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Trolling på g. :wallbash: DU har jo det meste rundt her på forumet...

unnskyld at jeg som har jobb og data som hobby bytter deler oftere enn folk flest skifter sokker. har hatt 670 og har to 680. 680 er best men ikke nok til å forsvare prisen. beklager at andres erfaringer får deg sint.

sånn så du vet det er et fabrikkoverklokket 670 2% dårligere enn et stock 680 mens et fabrikkoverklokket 680 er 5-7% bedre enn tilsvarende 670.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...