Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Store temperamentproblemer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Velger å skrive her for å sette ord på situasjonen min og kanskje få noen fornuftige tilbakespill.

Jeg sliter altså med å holde temperamentet mitt i sjakk, noe som etterhvert har blitt et reelt problem for meg i mange situasjoner. Jeg prøver alt kan for å kontrollere meg selv og prøver hele tiden å være bevisst på problemet mitt. Har prøvd ymse ulike teknikker som å puste langsomt, telle ned,sette seg osv. Har alltid vært slik til en viss grad, men dette har eskalert kraftig bare det siste året.

Om jeg har problemer med noe på jobb, hender det jeg ukontrollert kaster verktøy i bakken og blir kjempesint på meg selv og andre.Er det problemer med pc'er /mobiler, f.eks at noe henger seg kan det jeg også bli fly forbanna og kaste ting vegg imellom.

Jeg hater også å tape, og kan være sur i mange dager om jeg taper i et tv-spill.

Jeg har lite eller ingen tålmodighet og hisser meg opp av alt. Når jeg kjører bil er det også ille og jeg brøler etter alt og alle.

Har også utviklet en vane med å snakke til meg selv når jeg er alene som en del av raserianfallene mine. Jeg klarer bare ikke slutte med det.

Noen kan kanskje synes dette er morsomt å lese og det har jeg forståelse for! For meg er situasjonen en helt annen. Jeg er konstant anspent og klarer ikke slappe av i kroppen. Jeg føler også noen ganger en trang til å skade meg selv.

Hva mener dere jeg bør gjøre i den situasjonen jeg er i? Bør jeg kontakte lege?

Anonym poster: a88780b70ed7d53487c393cc2bca7ecf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen grunnprinsipper jeg siterer fra andre kilder:

1. First accept the feelings

2. Then address the behavior

3. What you resist persists

4. What is observed with a clear mind dissolves away

Du har ikke bare et sinneproblem, men også et aggresjonsproblem. Du har et behov for å uttrykke sinnet på uhensiktsmessige måter. Det er lov å føle sinne. Og normalt. Og sunt, i situasjoner der man blir tråkket på. Men sinne er en god tjener, men en farlig herre. Når sinne går over i raseri og aggresjon må du gjøre noe med det for ditt eget beste.

Førstehjelp når man er sint er å spørre seg selv hva sinnet ønsker å oppnå for deg, og om du ikke kan oppnå dette bedre med et lavere aggresjonsnivå. Prøv dette neste gang. Men du trenger nok i tillegg kraftigere teknikker.

Jeg har en metode som helt klart vil hjelpe deg. Men den krever endel innsats (1 time hver dag i en uke, og senere hver gang du er sint) så jeg gidder ikke beskrive den hvis du ikke er interessert i å gjøre en innsats. Si ifra så skal jeg beskrive den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...