Compoundinterest Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) - Antall førerkort I 2011 var det 4422 som tok førerkort for tung motorsykkel. 1128 var mellom 21 og 24 år. Fra 2013 må disse gå veien om A2 for å få tilgang til ubegrenset klasse A. - Ny klasse mellomtung MC Klassen gjelder motorsykkel med effekt inntil 35 kW og effekt/vekt inntil 0,2 kW/kg. Den gjelder MC med eller uten sidevogn, samt trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW. - Nye krav til tung MC Førerkort klasse A tung motorsykkel kan tas etappevis; etter minst to års kjøreerfaring med A2 mellomtung motorsykkel, og gjennomført obligatorisk opplæring, oppnås førerett i klasse A. Uten først å ta førerkort for mellomtung MC, er alderskravet 24 år for kjøre opp i den tyngste klassen. - Trehjulsmotorsykkel Minstealderen er 21 år for trehjuls motorsykkel med en effekt på over 15 kW - Lett motorsykkel For klasse A1 – lett motorsykkel opprettholdes alderskravet på 16 år. Rask innføring i det nye EU-direktivet som gjelder fra 19.1.13 - for de som eventuelt skulle tenke seg å ta lappen i nærmeste fremtid... Lenge leve avgifts/trafikk-Norge! Glad jeg tok lappen i sommer, selv om jeg ikke har kjørt sykkel hverken før eller siden - slipper i alle fall vente til jeg blir 24 - eller måttet ta "mc-lappen" 2 ganger. Endret 18. desember 2012 av joneug Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Det er jo ikke bare elendighet heller. 18-åringer vil etter at direktivet er innført kunne kjøre tyngre sykler enn de kunne tidligere. Det er heller ikke snakk om å "ta lappen to ganger" som du har måttet gjøre om du har tatt A etter å ha hatt A1 fra før, men et syv timer langt kurs. Såvidt jeg forstår er det ikke engang nødvendig med ny oppkjøring? 1 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Nei? Forskjellen er at du går fra A1 og A til A1, A2 og A. Tidligere kunne du fra fylte 18 år ta tung lappen (klasse A) - og dermed kjøre mellomtung sykkel - det som nå blir A2 - uten noe mer om og men. Etter 2 år fikk du dermed automatisk overgang til å kjøre sykkel uten restriksjoner. Dersom du tar A1 må du fortsatt ta lappen 2 ganger. Dersom du tar A2, blir det som å per idag ta A i en alder av 18 år. Men du har rett, hovedforskjellen blir bare at du må ta et obligatorisk kurs på 7 timer. Lappen er dyr nok som den er allerede. Det som utgjorde forskjellen for meg var at jeg ikke har hatt noe fra før og ville kjøre tung - men med de nye reglene kunne jeg ikke gjort det før tidligst fylte 23 ved A2+obl. kurs evt. 24 dersom jeg gikk rett på A-lappen etter fylte 24. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Fremdeles vil 18-åringer fra januar kunne kjøre sykler med 47 hester der de tidligere kun har kunnet kjøre 34 hester. De vil heller ikke måtte vente lenger for å kjøre ubegrenset, all den tid "etappevis erverv" fremdeles kun fordrer to års kjøreerfaring. Denne lovendringen vil kun "gå ut over" 21-24-åringer uten tidligere kjøreerfaring, disse vil ikke lenger kunne kaste seg over en fjortenhundrekubikker med 200 hester uten å tidligere ha kjørt noe lettere i minst to år. Hva angår syvtimerskurset venter jeg fremdeles i spenning på innhold og pris... Det er nok surt for den enkelte, men som du helt sikkert kjenner igjen fra opplæringen er singelulykker den dominerende ulykkesformen på sykkel. Dette ser du typisk også endel av når sesongen starter, og det er vel liten tvil om at mye av dette skyldes uerfarne sjåfører på altfor kraftige sykler. Så lenge de ikke samtidig innførte slagvolumbegrensningen på 600 ccm det var snakk om tidligere, synes jeg dette er en god ide. Endret 19. desember 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå