Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for tiden svært slitt parkett gulv fra renessanssen som ligner på denne: http://www.kahrs.com...sanceCollection

Det er sprekker og ufattelig mange riper og skader på parketten. Jeg ønsker å gjøre noe med dette og står ovenfor alternativene:

1) Slipe gulvet. Vil resultatet bli bra? Pris på 25 kvm sliping av gulv? Kan jeg slipe selv (er en liten ikke-handy dame med litt styrke)?

2) Rive/gi bort nåværende parkett og gå for nytt parkett i en lys klassisk stil? Jeg ønsker ikke å bruke masse penger på dette da det ikke er sikkert jeg blir boende her i mange år til. Formålet blir å kjøpe parkett som folk flest liker og som lett lar seg selge ved salg av boligen en gang i fremtiden. Jeg ser for meg parkett som denne:

http://www.gulvdeal....k-sjokkdeal-na/

eller noe sånt... tips og ideer tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slipe og lakkering, ev. oljebehandling, gir som regel godt resultat, men dersom du skal ha andre til å gjøre dette, blir prisen fort høyere enn det blir å legge ny parkett. Dersom du vil gøre det selv, kan du leie en parkettslipemaskin og en kantsliper, men dersom man ikke har erfaring med dette utstyret fra før, kan man fort skade gulvet slik at det må byttes uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med slipemaskiner... ser ut som at jeg helst skal gå for nytt parkett... noen anbefalinger til god, rimelig parkett?

Hvis du ikke har opplæring og erfaring med slipemaskiner, som blir brukt på gulv, så anbefaler jeg deg å avstå. Og dette har ikke noe med kjønn å gjøre. Selv en tømrer, uten opplæring og erfaring gjør som regel en dårlig jobb i slikke tilfelle.

Jeg har ikke sett et godt bilde av gulvet ditt og uten det, er det umulig å råde deg å få sliping besørget av gulvslipere. Så, jeg er ening med Zanta.

Hvis du har litt praktisk sans og noe erfaring fra praktisk snekker/tømererarbeid, er det ikke vanskelig å bryte opp eksisterende parkett og så legge et nytt laminatgulv, oppå eksisterende undergulv. Det er noen forbehold da, men følg bruksanvisningen, så går det nok bra.

Ofte er det likevel lønnsomt å overlate slikt til proffe, eller de som har langt noen slike gulv før, selv om det koster noen kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Før du begynner å rive, sjekk hva slags parkett som ligger på gulvet fra før. I mitt hus, som er fra 60-årene, er det ikke undergulv, men parkettbordene er sånn ca 25 mm tykke, og er lagt direkte på bjelkelaget. Dersom man skal fjerne den gamle parketten, må man derfor legge nytt undergulv før man kan legge ny, og det beste alternativet er da å legge den nye parketten oppå den gamle, og dermed bruke den som undergulv. Sjekk grundig for gulvknirk før du legger ny parkett, og skru den gamle godt nedi bjelkelaget før du legger ny, ellers vil du merke knirken også med den nye parketten.

Lenke til kommentar

Hvis du liker parketten du har, er det veldig mye greiere å få folk til å slipe for deg enn å bytte til ny. Vi fikk nettopp slipt og lakket stuen og betalte 5000 for 35kvm. Legg ut anbud på Finn eller Mittanbud.

En ting er hva selve parketten koster, men den gamle skal fjernes og den nye skal legges også..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du har jammen diger stue, større enn tomta mi :-)

Sist jeg sjekket prisen på dette, med slip og lakkering 4 strøk, var prisene 3-400 kr pr kvm, så du må ha fått en veldig god pris. Kan jeg spørre hvordan det var med mva på denne jobben, siden din pris er bare en brøkdel?

Lenke til kommentar

Kunne gjerne tenkt meg å slipe og lakkere dersom jeg visste med sikkerhet at gulvet ville bli omtrent god som ny ettersom det allerede er mange stygge riper og sprekker i parketten... svært slitt gulv som trolig ikke har blitt byttet ut siden slutten av 1960-tallet. Jeg er usikker.. ville gjerne ha lagt ut bilder av gulvet slik det er nå, men det ser ikke ut til at det er anledning til det utover om bildene allerede er lagt ut på en hjemmeside (og jeg har ikke hjemmeside).

Lenke til kommentar

Ut fra min ringe erfaring vil jeg ikke anbefale å slipe selv, du må leie slipe- og poleringsmaskin og det koster fort 1500-2000 kroner mens vi altså betalte rett over 5000 for å få noen til å gjøre det for oss. Noen steder på parketten vår var all lakken slipt bort og det var store hakk, nå er det sånn at hvis jeg ser godt etter ser jeg at det ser litt annerledes ut der. Andre som ikke vet det ser ikke forskjellen. Fordelen med gammel parkett er at den er ganske tykk, så du(/den du leier inn) kan slipe bort ganske mye uten at det gjør noe, så regn med at det går greit.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt nytt gulv i samme tykkelse som det gamle, da kan det nok smyges under listene uten at du trenger å ta de vekk.

Hvis det ikke er veldig viktig for deg å ha parkett ville jeg kjøpt laminat. Det er mye sterkere og vil dermed se mye mindre slitt ut den dagen du skal selge noen år frem i tid.

Ha selv sjekket ut toppserien fra Alloc, her har de laminat med "porøs" ulakket overflat som ihvertfall jeg ikke klarer å skille fra parkett.

Lenke til kommentar

Jeg skal uansett ha nye lister... jeg har laminat i andre rom her som det er riper i, så de ser ikke så optimale ut synes jeg. Parketten her er mest utsatt. Laminatet er av en nyere dato enn parketten. Så jeg har fortsatt en knapp på sliping og lakkering av eksisterende parkett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...