Ther Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Hei! Jeg tror jeg er iferd med å pådra meg en senebetennelse i albuen. Tenker derfor og la albuen hvile seg mest mulig til smerten gir seg (forhåpentligvis iløpet av 1-2 uker). Har tidligere hatt noe lignende i underarmen, men ved bruk av støttebandasje og hvile er denne smerten er så godt som borte. Kjenner bare til smerten når jeg tar bicepscurl med ez-stang. Så når jeg utfører denne øvelsen bruker jeg manualer. Det jeg trenger hjelp med er å finne ut hvorfor jeg pådro meg dette så jeg kan unngå det i fremtiden. Utrolig kjedelig å ikke få trent skikkelig pga. skader Det er vel teknikken det skorter på. Skriver derfor opp treningsprogrammet jeg har nå, slik kan dere kanskje hjelpe meg med å finne ut hvilke av øvelsene som eventuelt kan ha skyld i skadene. Har lest en del teknikk på nett, men er usikker på om jeg utfører alt korrekt. Mandag: bryst/legger Skråbenk, hantler 3 sets x 8-10 reps Benk, hantler 3 sets x 8-10 reps Smalbenk 3 sets x 8-10 reps Cable Crossover 7 sets x 10-12 (30 sekunder mellom hvert sett) Stående tåhev 3 sets x 10-12 reps Sittende tåhev 3 sets x 10-12 reps Tirsdag: rygg Bre chins 3 sets x 8-10 reps Romanian dead lifts 3 sets x 8-10 reps Framoverbøyd roing 3 sets x 8-10 reps Roing 3 sets x 8-10 reps Bre roing 3 sets x 8-10 Rette armer på pull downs 7 sets x 10-12 reps (30 sekunder mellom hvert sett) Onsdag: lår/bakside lår/mage Knebøy 3 sets x 8-10 reps Benpress 3 sets x 8-10 reps Utfall, med hantler 3 sets x 8-10 reps Hamstringcurl 3 sets x 10-12 reps Cable crunches 3 sets x 10-12 reps Benhev 3 sets x 12-15 reps Torsdag: skuldre Arnoldpress 3 sets x 8-10 reps Skulderpress 3 sets x 8-10 reps Dips 3 sets x 8-10 reps Opptrekk 3 sets x 8-10 reps Shrugs 3 sets x 8-10 reps Flyes 3 sets x 8-10 reps Reversed flyes 3 sets x 8-10 reps Fredag: biceps/triceps Pull ups 3 sets x 8-10 reps Hammercurl 3 sets x 8-10 reps Cable pull 3 sets x 8-10 Franskpress 3 sets x 12-15 Bicepscurl 3 sets x 8-10 reps Nedtrekk 3 sets x 8-10 reps Finnes det noe skadeforebyggende jeg kan gjøre? Sliter også med et litt for svakt grep i noen av øvelsene. Er det noen øvelser jeg kan gjøre sammen med dette programmet for å øke styrken i grepet ytterligere? Dette ble en lang post! Beklager på forhånd Utrolig takknemlig til alle som tar seg tid til å svare! Endret 18. desember 2012 av Ther Lenke til kommentar
L4D4L Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Nå vet jeg ingenting om hvor gammel du er, hvor godt trent du er eller noe. Men dette programmet her er ikke for nybegynnere. Det å ha smerter i underarm og/eller albu er et ganske vanlig problem. Det kan ofte oppstå ved øvelser der armene er utifra kroppen. Så om du ikke har trent deg opp jevnt og trutt over lang tid å har alle brystøvelsene dine, skulderøvelsene og mange ryggøvelser med albuene godt ut fra kroppen, så kan dette gi en belastning på albueleddet. En løsning vil være å roe seg litt ned på antall pressøvelser. Det andre vil være å ta de få pressøvelsene man har med albuen nær kroppen. Det er mye man har å hente på teknikk, men det er vanskelig å forklare her med kun tekst. Men skulle jeg gitt noen tips; 1. Ferre press øvelser 2. Ikke så mye øvelser med armene langt utifra kroppen 3. Pass på at albuen din er loddrett under vektene du skal presse opp. Dette så du ikke må bruke masse triceps eller andre muskler over albueleddet til å dra vekten fram og tilbake hele tiden. 4. Vær obs på at i alle dra og press øvelser skal skuldrene dine være ned og bak. Rull på skuldrene dine en gang du står rett opp og ned. når skuldrene er fram, så har du kontakt med brystet. Så ruller du skuldrene videre opp, da får du kontakt med nakken. Så roterer du skuldrene bak, da kjenner du etter å få kontakt med rhomboid musklene (musklene som sitter mellom skulderbladene). Mens du holder skulderkontakten mellom skulderbladene presser du de ned. På denne måten får du et mye sikrere fundament når du løfter, og du sliter ikke så med å bruke andre muskler enn det du egentlig vil. Dette kan gjøre teknikken sikrere, gi bedre ballanse og da hjelpe til med punkt 3. Håper du skjønner litt av hva jeg mener Vanskelig å forklare i tekst Hilsen en PT fra sør... 1 Lenke til kommentar
Ther Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Tror jeg skjønner! Glemte helt å ta med informasjon om meg selv, beklager Gutt, født i 1996. Er 177 cm høy og veier 74 kg. Hvis det har noe å si så har jeg tidligere drevet med svømming, fotball og ski. Har løftet vekter i ca. 6 måneder. Kanskje jeg ikke er klar for et program med 5 dagers splitt enda og at jeg burde falle tilbake til et fullkropps program hvor jeg trener hele kroppen 3-4 dager i uka? Endret 20. desember 2012 av Ther Lenke til kommentar
L4D4L Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Synes du skal kjøre på med helkropsprogram Så kjører du på i 4-6mnd med det. Bytt på øvelser i løpet av uka. Anbefaler absolutt at du kjører f.eks push ups i slynger/red cord Bruke kroppen på forskjellige måter Så kan du heller øke etterhvert. Da er det kanskje ikke nødvendig med å øke antall dager med trening, men heller minske pausene, variere i RM osv. Sjekk opp periodisering eller RYP Så jobber du med å lese, spørre og sette sammen et program i løpaet av de neste 4-6 mnd med helkropsprogram. Da skal du ha det som trengs for å gå litt videre lykke til mr ! Lenke til kommentar
Ther Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Har lest litt om RYP nå, og det virker som om det er et veldig kurant opplegg. Kommer til å starte med grunnprogrammet. Tror jeg kommer til å kjøre styrke øktene på man, ons og fre. Så tar jeg intervallene på tir og tor. Tror jeg kommer til å ta det mest mulig rolig i jula, så er albuen forhåpentligvis bedre til 1. januar. Har også begynt på noen betennelses dempende tabletter så de vil vel kanskje gjøre at jeg blir fortere bra Tusen takk for all hjelp! Endret 24. desember 2012 av Ther Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå