Gå til innhold

Hvordan fungerer dette reléet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En jeg kjenner skal styre en hydraulikksylinder, trådløst, ved hjelp av en fjernkontroll han har. Fjernkontrollen har bare én knapp tilgjengelig, og styringen skal være så enkel at han trykker og holder inne knappen for å kjøre ut sylinderen. Slipper han knappen, så stopper sylinderen, og trykker han på knappen igjen, går sylinderen i retur.(Igjen, slipper han knappen så stopper sylinderen.) Hydraulikkventilen som styrer selve sylinderen styres av en magnetventil, med signal for inn og signal for ut, som man vanligvis kunne brukt to reléer til. I dag foregår styring av denne sylinderen ved hjelp av lokal-monterte knapper, noe som er tungvindt ved vasking(daglig gjøremål)

 

Han snakket med en på YIT, som sa kan kunne få til dette ved hjelp av et relé som heter C3-R20, Reléet ligger på side 9. Link til brosjyren ligger her:

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lpc-uk.com%2Ftechnical_pdf%2Frelecotechnical.pdf&ei=LMLQUJeoN6jZ4QTvooDIAg&usg=AFQjCNFfo-R-dlzKEGi618wVtnoyLYi0kQ&bvm=bv.1355534169,d.bGE

 

Er det noen av dere som kunne forklart meg dette med a1 og a3 på dette reléet? Jeg ser ikke helt hvordan dette lar seg gjøre ved hjelp av dette reléet alene. Takker så mye for deres tid.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkemåten til reléet er grei nok:

  • Strømm gjennom A2-A1: Reléet går i stilling PÅ
  • Strømm gjennom A1-A3: Reléet går i stilling AV

Men så spørs det jo hvilken bryter du har. Er det en topolt med nøytralstilling så burde det gå.

Om du bare har enpolt bryter og DC motor (evt 3-fase med tilhørende kontaktor) så trenger du et rele i tillegg for kontroll av retning.

 

Oppkobling av reléet som vist på tegning vil få det til å latche.

post-87910-0-21742600-1355860276_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei.

 

Kretsen over er bare et helt enkelt eksempel på hvordan du kan trykke reléet av og på med en kort puls. Trykk-knapp og batteriet gadd jeg ikke tegne inn.

 

Se på den nye tegninga. Den skal fungere slik du beskriver det. Har tatt med batteri og bryter her så ser du hvordan du skal koble.

post-87910-0-47937300-1355868905_thumb.png

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Vil det si at du ikke trenger en holdekrets slik man gjør på et vanlig relé? Altså, at man parallellkobler kontaktsettet på reléet med startbryteren for at reléet skal holde seg på.

 

Det betyr nok at jeg må ha et relé i tillegg. Slik du har tegnet der lyser lampa kontinuerlig - Men denne kretsen så klart brukes til å velge mellom magnetventil A og B. Jeg trenger bare et kontaktsett til på trykk-knappen slik at ikke lampene lyser når knappen ikke er inne. Slik som på vedlegget.

 

Hvis jeg forstår virkemåten til reléet riktig, så kan man trykke og holde inne trykk-knappen i 10 sekunder, og likevel vil reléet bytte kontaktsett til neste gang knappen trykkes inn?

 

Jeg skal prøve å koble litt når jeg får tilgang på reléet igjen, får jeg prøve meg litt frem.

 

Takker så mye for hjelpen så langt. :)

 

 

Edit: Glemte vedlegget ...

 

God natt!

post-49203-0-70494500-1355874603_thumb.png

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Det siste du skisserte der skal fungere som tiltenkt. Du bruker C3-R20 til å velge rettning også trenger du i tillegg en momentan kontakt for å gi spenning til ventilen kun når du holder knappen på fjernkontrollen inne.

 

Denne typen relé heter forresten remanensrelé.

Lenke til kommentar

Godt å høre at jeg er på rett vei.

 

Har dere noen eksempler på plasser man velger å bruke denne koblingen? Eller, hvilke fordeler har denne koblingen? Hvis jeg forstår funksjonen rett, kunne vekslet mellom A og B ved hjelp av en vri-bryter.

 

Jeg ser for meg at jeg kanskje overser noe grunnleggende her, så håper dere eventuelt kan korrigere, samt at jeg kan lære noe nytt. :)

 

 

Edit: leif

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Tror vi må tenke litt om igjen, jeg fikk testet litt i dag, og det fungerer ikke. Dette stemmer med det første jeg tenkte da jeg så tegningen du laget, Geir. Trykker du på trykk-knappen, som gir spenning over A3 og A2 når reléet er i off-stilling, så vil det jo ikke skje noe. Jeg prøvde å bytte om på koblingspunkt 8 og 9, men eneste jeg oppnådde da, var at reléet hoppet frem og tilbake 28394823 ganger i sekundet. :p

 

Jeg var så innom YIT og snakket med avdelingsleder der, og han mente dette reléet ikke er rette å bruke i dette tilfelle, og det kan kanskje stemme. Han mente det mangler en holdekrets for at det skal virke, men at jeg muligens burde hatt et relé med tre stillinger, venstre, nøytral og høyre.

 

Så da er spørsmålet, er det en liten feil i tegningen?

 

Og hvis ikke, oppfølgingsspørsmål, har dere et forslag til en alternativ måte å gjøre det på?

 

Takker på forhånd for deres tid. :)

Lenke til kommentar

Det høres ut som at det kan brukes. Kontaktsettene har ikke en mellomstilling, nei? Det hadde trolig vært det beste. At kontaktsettet står i nøytral når det ikke er spenning på, og veksler annenhver gang mellom venstre og høyre, om du skjønner.

Det gjør det nok ikke. Men hvis du har en ekstra kontakt i serie som er momentan så vil du bryte spenningen til spolene når knappen ikke trykkes inn, også vil impulsreléet veksle retningen.

Lenke til kommentar

Det høres ut som at det kan brukes. Kontaktsettene har ikke en mellomstilling, nei? Det hadde trolig vært det beste. At kontaktsettet står i nøytral når det ikke er spenning på, og veksler annenhver gang mellom venstre og høyre, om du skjønner.

 

Hydraulic synlinder?

Hvor stor og kraftig er den?

Ingen form for feedback?

Lenke til kommentar

Hydraulikksylinderen er montert på en dyrebil, og brukes for å heise opp og ned gulvet som utgjør andre etasje ved transport av gris.

 

Fjernkontrollen har 7 knapper, der 1, 2, 3 og 4 brukes til baklemmen, 5 og 6 brukes til å heise opp skillevegger på baklemmen, og syvende knapp er ikke i bruk.

 

Gulvet overetasjen heises vanligvis opp under taket, men dette gjøres fra manuelle knapper utenfor bilen.

 

Når det gjelder feedback, kan det ikke være noe inni dyrebilen som griser, sauer eller kyr kan spise på. :p

Lenke til kommentar

Hydraulikksylinderen er montert på en dyrebil, og brukes for å heise opp og ned gulvet som utgjør andre etasje ved transport av gris.

 

Fjernkontrollen har 7 knapper, der 1, 2, 3 og 4 brukes til baklemmen, 5 og 6 brukes til å heise opp skillevegger på baklemmen, og syvende knapp er ikke i bruk.

 

Gulvet overetasjen heises vanligvis opp under taket, men dette gjøres fra manuelle knapper utenfor bilen.

 

Når det gjelder feedback, kan det ikke være noe inni dyrebilen som griser, sauer eller kyr kan spise på. :p

Ett steprele med latch vil i prinsippet ha to tilstander som kan styre opp /ned. Da må det imidlertid vær en holdekrets, som fortsetter opp/nedbevegelse inntil man når en grense/endebryter for henholdsvis opp/ned. + ett gangtidsrele for sikkerhet, ved eventuel feil på grensebryter. I kretsen må det også være en nødstoppsbryter.

Imidlertid vil dette av sikkerhetsmessige årsaker være en dårlig løsning og sannsynligvis vil bruk av påholdenknapp, være eneste løsning.

 

Ditt forslag med å veksle utenholdefunksjon, vil jo i første trykk på knapp, starte sekvens kjøre (eks.) oppover, ved slipp av knapp, vil neste sekvens begynne kjøring ned. osv.

 

Dette er vel, reletype du kan bruke.

http://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/2533940/

 

Feed back funksjon, så tenkte jeg på følere/kontroll kontakter i styresystemet. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...