Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen problemer

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste månedene vært plaget av bluescreen problemer, hovedsaklig mens jeg spiller (Civ V, Dota 2, League of Legends, osv).

Først trodde jeg at det var SSDen som var gåen, men etter å ha testet med en helt ny HDD og en fersk installasjon av Windows får jeg fortsatt bluescreens.

Jeg prøvde deretter RAMen, men fikk med den et helt nytt myriad av problemer (alt i fra forced reboots under rebootingen til bluescreens til frysing av maskinen noen sekunder etter desktop laster og at maskinen insisterer på at jeg ikker har noen boot devices). Prøvde RAM-brikkene i alle spor, begge 2 og bare 1, og fikk fortsatt samme problemene.

Var ikke mulig å en gang kjøre maskinen med de nye brikkene, så måtte gå tilbake til de gamle brikkene, som gir med bluescreen gjennomsnittlig 2-4 ganger/dagen.

Legger ved en dump analyse fra WhoCrashed. De 5 gamleste crashene var før jeg prøvde de nye RAM-brikkene og er den samme crash feilen jeg har opplevd i flere måneder nå.

De 2 siste feilene kom etter jeg satt inn de gamle brikkene igjenn og startet opp maskinen, som antyder at jeg må oppdatere driverene til nettverkskortet, som i følge maskinen min er "up-to-date".

Feilene i mellom de 5 første hal.dll crashene og de 2 siste var alle resultat av de nye RAM-brikkene.

Begynner å bli fortvilet og er usikker på om jeg må sende tilbake RAM-brikkene (før de 14 dagene på angreretten går ut), samt tom for idéer om hva som kan være feilen med maskinen.

WhoCrashedOutput.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

Har også en gang hatt samme problemet og da måtte jeg velge driver manuelt...

Var et Asus kort og driverne som ble levert med var a,b og c versjon. Om jeg kliktke neste, neste, neste, så ble a driveren lagt inn. Om jeg valgte manuelt c driveren, så ble systemet stabilt...

For å teste minnebrikkene og utelukke netkortet, så kan du deaktivere netkortet i BIOS før du kjører en memchk test...

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk endelig tid nok til å la memtest86+ kjøre en full gang (tok nesten et helt døgn), og den fant ikke noen feil.

Jeg begynner å mistenke at vannkjølingen min kansje kan være grunnen til at jeg får bluescreen. Jeg antar at det ikke er vanlig at CPUen kan nå oppimot 90 grader når den kjører på en vannkjøling (vistnok ved tung belastning, som f.eks når jeg redigerer videoer i Sony Vegas).

EDIT: Her er vannkjølingen jeg bruker: http://www.dustinhome.no/product/5010589624/corsair-h60-hydro-series-liquid-cooling-s-1155-1366-2011-am3/

Endret av Candlejack
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva jeg drev på med, men for noen dager siden surfet jeg rundt og fant en thread på et tech forum hvor noen hadde lignende problem som meg, og sa at han fikset det ved å skru nedd frekvensen på RAMen i BIOS, så jeg gjorde det samme (fra 1600noe, mener jeg, til 800noe), og nå har jeg kjørt i 4 dager i strekk uten bluescreen.

Ikke helt sikker på hvorfor det fungerte, men nå kan jeg endelig spille uten bluescreen.

Virker tvilsomt at det er hovedkortet som ikke støtter den tidligere frekvensen på RAMen, da den kjørte helt fint i over et halvt år.

*shrug*

Endret av Candlejack
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det helt er relevant, men med autoinnstillinger så var mine ram-timings satt vassere enn de egentlig klarer. Har ikke klart å finne ut det før nå nylig. Ganske ergelig å hatt ustabil pc uten å ha klokket noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...