Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til beregning av kabel og vern med motor..


Anbefalte innlegg

Hei, har storprøve i mårra i Automasjon. Så lurer jeg på hvordan går jeg fram ved regning av kabel og vern når jeg skal styre en motor. vet at jeg må vise hensyn til at motoren han høy start strøm og at jeg ikke trenger å bry meg om I2 for bimetallet sikkrer motoren mot overspenninger. Bør jeg bruke en C karakteristikk siden den er ganske treg til å slå ut ?.

Flott om noen kan komme med eksempel på en slik oppgave å vise meg oppsetet. Belastningsstrømmen er den strømmen motoren trekker som står på motor skiltet? stemmer det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så om jeg har en motorstrøm på ca 15A kan jeg bruke en 25A c karakteristikk for at I4 er da 5 x 25 = 125A

og startstrømmen skal da være mindre enn det, start strømmen er ca 7 x ib= 105A

 

hvilken kabel må jeg bruke på dette? skal ligge i kabel bru og være PN.

Noen som kan hjelpe og også si om dette stemmer?

 

hvordan regner jeg hvilken motorvern jeg bør bruke ?

Lenke til kommentar

så om jeg har en motorstrøm på ca 15A kan jeg bruke en 25A c karakteristikk for at I4 er da 5 x 25 = 125A

og startstrømmen skal da være mindre enn det, start strømmen er ca 7 x ib= 105A

 

hvilken kabel må jeg bruke på dette? skal ligge i kabel bru og være PN.

Noen som kan hjelpe og også si om dette stemmer?

 

hvordan regner jeg hvilken motorvern jeg bør bruke ?

Hei!

Det du må tenke over er som følger:

Dette er den første formelen du må ta hensyn til, denne viser forholdet mellom kabel, forbruk, og sikring. IB≤ In ≤ IZ (IB=Belastningsstrømmen, In:Vernet, IZ:Strømføringsevnen)

Altså, Belastningsstrømmen må være mindre eller lik vernet (sikringen), vernet må være mindre eller lik strømføringsevnen (kabeltverrsnittet).

 

Når det gjelder sikkringer er B karakteristikk rask sikring, blir gjerne brukt i styrestrømmen og C karakteristikk er en "treg" sikring som gjerne blir brukt i hovudstrømskjema fordi motoren har ofte en høg startstrøm.

 

Husk! Bimetall tar ikke overspenninger men overstrømmer, altså du bruker mer strøm en hva motoren tåler/hva motorvernet er stilt inn på.

 

Det blir brukt PN kabel ja, i kabelgate. Når det gjelder hvilken sikring du skal bruke, så kan du både bruke en 16A C karakterstikk og du kan bruke en 25A C karakterstikk. Husk å tenk over at du må ha rett tverrsnitt på kabelen i forhold til sikringen, refererer til den formelen jeg først skrev.

 

Lykke til på prøven i morgen!

Lenke til kommentar

Legger til grunn at motoren trekker 15 ampere ved nominell belatning.

 

Hvor mye den reelt trekker ved oppstart og hvor lang tid den bruker til akserelasjonen, det kommer jo litt an på hvor mye mekanisk belastning som ligger på. Hvis den kan startes uten mekanisk last så kjører den jo ganske hurtig opp i turtall.

 

På side 134 i Montørhåndboks (til Elforlaget) så finner man karakterestikken til C automaten, som er en en typisk "motorsikring". Her ser man at hvis det dreier seg om en kort periode på mindre enn 2 sekund så kan C automaten levere minst 5 ganger merkestrømmen. En C16 eller en C20 skulle vel holde ?

 

Motorvernet skal enten stilles inn på den nominelle verdien for belastningsstrømmen, eller på en lavere verdi dersom motoren vanligvis i den praktiske anvendelse kjører med en lavere belastningsstrøm. Man kan da for eksempel stille inn i forold til målt strømverdi.

 

Man kan bruke klassisk motovern av gammel type eller man kan benytte mer moderne type der "automatsikringen" og "motorvernet" (dvs funksjonene) er bygd inn i et felles hus.

 

Noen som har andre syn på saken ?

 

Edit:

 

På side 194 i Montørhåndboka så har man ellers et eksempel som ligner ganske mye. Her er den nominelle strømmen 15.3 A og man har valgt C16.

 

Edit 2.

 

Kabelen, ja, den glemte jeg. PN det er da enleder ? Synes det skurrer litt med å legge enleder på en kabelbro mht nødvendig mekanisk styrke. Tror nok jeg ville valgt en 3 leder kabel med jord og felles isolasjon rundt det hele. Hvis det er vibrasjoner pgs motor bør man velge en "myk" (flertrådet) kabel.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...