Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med ny bil - kan vi kreve ny bil?


smurfine

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en ny bil for 1 år siden fra forhandler. Det har vært mye trøbbel med ryggekameraet og imorgen blir 5. gangen vi er inne for å fikse problemet. Det har blitt byttet 2 kameraer, prøvd å reparere det 1 gang, og byttet hele navigasjonssystemet på de 4 andre reparasjonene, uten hell. Vi bruker masse tid og penger på å hele tiden måtte dra for å reparere dette, til ingen nytte.

 

Hva kan vi kreve her hvis de ikke klarer å fikse det denne gangen heller? Kan vi kreve en splitter ny bil som fungerer? Eller heve kjøpet? Hvis så er tilfelle får man hele kjøpssummen tilbake da?

 

Mener å ha lest at man også kan kreve avslag. Men antar da at man vil få et avslag i prisen samtidig at de fortsetter å forsøke å reparere feilen? Hvis man kun får et avslag i prisen, men samtidig må leve med feilen er det jo ingen vits. Skal man selge bilen kan jo ikke feilen være der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har vel i utgangpunktet rett til å gjøre forsøk i å reparere produktet 3 ganger. Om det da ikke er i orden, kan man vel i utgangspunkte rette krav om ny vare.

 

Nå er jeg ikke sikker på jussen her, men tviler likevel på at får ny bil fordi ryggekameraet ikke fungerer. Dette er ikke en vesentlig mangel, som ville vært f.eks at motor sluttet å fungere.

 

Tror du kan fremme krav om prisavslag, tilsvarende verdien tilsvarende bil uten ryggekamera

Lenke til kommentar

Selger har vel i utgangpunktet rett til å gjøre forsøk i å reparere produktet 3 ganger. Om det da ikke er i orden, kan man vel i utgangspunkte rette krav om ny vare.

 

Nå er jeg ikke sikker på jussen her, men tviler likevel på at får ny bil fordi ryggekameraet ikke fungerer. Dette er ikke en vesentlig mangel, som ville vært f.eks at motor sluttet å fungere.

 

Tror du kan fremme krav om prisavslag, tilsvarende verdien tilsvarende bil uten ryggekamera

 

Men hvis de aldri klarer å fikse feilen, betyr det at de har ubegrensede forsøk på seg til å reparere da? Bakruta er svært liten på denne bilen og er helt avhengig av kameraet.

Med prisavslag, mener du at man kan få et prisavslag samtidig at de fortsetter å reparere feilen da? Ellers er det meningsløst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For at du skal kunne kreve heving av kjøp må mangelen være vesentlig, og forhandler må ha hatt anledning til 3 avhjelpsforsøk. Etter min oppfatning er begge deler oppfylt, men jeg anbefaler deg å kontakte en jurist med erfaring i forbrukersaker for å få dette riktig fra starten.

Lenke til kommentar

Du bør kreve å få kompensasjon fra bilforretningen/selger. Hvis ikke de er samarbeidsvillige så bør du true med å gå til media.

 

For det du beskriver er egentlig galskap, det er ikke slik det skal være, og de fleste vil nok forstå at det er en stor belastning å ha bilen på verksted hele tiden og følelsen av å ha kjøpt en nybil som egentlig aldri var 100%. Så det kan godt hende at de blir ydmyke når du retter "revolveren" i trynet på dem.

Lenke til kommentar

Du bør kreve å få kompensasjon fra bilforretningen/selger. Hvis ikke de er samarbeidsvillige så bør du true med å gå til media.

 

For det du beskriver er egentlig galskap, det er ikke slik det skal være, og de fleste vil nok forstå at det er en stor belastning å ha bilen på verksted hele tiden og følelsen av å ha kjøpt en nybil som egentlig aldri var 100%. Så det kan godt hende at de blir ydmyke når du retter "revolveren" i trynet på dem.

 

Så du mener vi burde kreve å få et beløp i avslag samtidig med at de prøver å fortsette å fikse feilen?

Er usikker på om vi burde kreve ny bil, avslag, eller heving av kjøpet. Og lurer på om vi skal gi dem 1 siste forsøk.

Lenke til kommentar

Faktisk ett godt eksempel på at de 1035 kronene NAF skal ha i året er god valuta for pengene! Du får faktisk ett gavekort på 300 kroner hos statoil om du melder deg inn for tiden. Ingen dum deal!

 

Forøvrig så er spørsmålet ditt meget interessant, har akkurat kjøpt meg en ny ford focus selv, så får håpe jeg ikke opplever det samme som deg.

 

Spørsmålet er jo om det er en vesentlig mangel. Hadde du kjøpt bilen om den ikke kom med ryggekamera? Klarer du ikke å rygge uten kameraet? Er det da dine ferdigheter som er for dårlig? <-- Ikke meningen å virke frekk, men slike spørsmål vil garantert en advokat komme med.

 

Uansett, hold oss oppdatert, og lykke til! :)

Lenke til kommentar

Faktisk ett godt eksempel på at de 1035 kronene NAF skal ha i året er god valuta for pengene! Du får faktisk ett gavekort på 300 kroner hos statoil om du melder deg inn for tiden. Ingen dum deal!

 

Forøvrig så er spørsmålet ditt meget interessant, har akkurat kjøpt meg en ny ford focus selv, så får håpe jeg ikke opplever det samme som deg.

 

Spørsmålet er jo om det er en vesentlig mangel. Hadde du kjøpt bilen om den ikke kom med ryggekamera? Klarer du ikke å rygge uten kameraet? Er det da dine ferdigheter som er for dårlig? <-- Ikke meningen å virke frekk, men slike spørsmål vil garantert en advokat komme med.

 

Uansett, hold oss oppdatert, og lykke til! :)

 

Forbrukerrådet har jeg snakket med og de kan ikke si noe spesifikt, kun generelt.

 

Og nei, jeg ville ikke kjøpt bilen uten ryggekameraet, det var en av grunnenen til at vi kjøpte bilen. Bilen har som jeg også sa veldig liten bakrute og man får dårlig oversikt uten kameraet. Selvsagt klarer jeg å rygge uten kameraet, men det er vel ikke poenget her. Vi har betalt for kameraet, og da skal det jo selvsagt fungere.

 

Forhandler har nå snakket med importør av bilen for å finne ut hvor problemet ligger, så de tar jo feilen seriøst. Er kanskje villig til å gi dem et siste forsøk, men samtidig advare dem om at hvis det ikke fungerer nå på 5. forsøk kommer vi til å kreve noe.

Lenke til kommentar

Bruker du ikke speil når du rygger? Jeg har aldri omtrent brukt bakruta uansett til å rygge med da jeg syns jeg mister oversikt der, det samme gjelder for ryggekamera, det blir altfor mye vidvinkel for meg.

 

Kan bare snakke for meg selv.... bruker mye speil men kikke også bak.

 

Savner veldig mye å kunne ha oversikt rett bak bilen og det hender ofte at hvis det går en stund fra jeg setter meg i bilen til jeg begynner å rygge at jeg går ut og sjekker bak for sikkerhets skyld. Man hører dessverre alt for ofte om tilfeller der små barn blir påkjørt.

 

Uten ryggekamera har man aldri 100% oversikt så at ett ryggekamera ikke virker vil jeg påstå er en vesentlig feil siden det handler om sikkerhet.

 

Kan jeg spørre hvilken type feil det er snakk om?

Lenke til kommentar

Bruker du ikke speil når du rygger? Jeg har aldri omtrent brukt bakruta uansett til å rygge med da jeg syns jeg mister oversikt der, det samme gjelder for ryggekamera, det blir altfor mye vidvinkel for meg.

 

både speil + at jeg snur meg. Men funker kameraet kikker jeg bare kjapt ut av sidevinduet for å se at det ikke kommer noen på sidene før jeg kikker i skjermen. Ser kun på skjermen da.

 

Kan bare snakke for meg selv.... bruker mye speil men kikke også bak.

 

Savner veldig mye å kunne ha oversikt rett bak bilen og det hender ofte at hvis det går en stund fra jeg setter meg i bilen til jeg begynner å rygge at jeg går ut og sjekker bak for sikkerhets skyld. Man hører dessverre alt for ofte om tilfeller der små barn blir påkjørt.

 

Uten ryggekamera har man aldri 100% oversikt så at ett ryggekamera ikke virker vil jeg påstå er en vesentlig feil siden det handler om sikkerhet.

 

Kan jeg spørre hvilken type feil det er snakk om?

 

skjermen blir helt blå og skurrer

Lenke til kommentar

skjermen blir helt blå og skurrer

 

For meg kan det virke som om at kablene ikke er skjermet fra strømførende kabler som kan slå inn på signalet. Da hjelper det ikke å legge nye kabler i samme bane som de gamle...

 

Vet ikke hvordan det er med nye biler om de har separate forsterkere men tipper de har det og at de ligger bak med strømkabel som ligger parallelt med signalkablene til ryggekameraet.

Lenke til kommentar

For meg kan det virke som om at kablene ikke er skjermet fra strømførende kabler som kan slå inn på signalet. Da hjelper det ikke å legge nye kabler i samme bane som de gamle...

 

Vet ikke hvordan det er med nye biler om de har separate forsterkere men tipper de har det og at de ligger bak med strømkabel som ligger parallelt med signalkablene til ryggekameraet.

 

kablene er ikke byttet. De har byttet kamera 2 ganger, tatt ut og inn kameraet 1 gang og byttet hele navigasjonsenheten en gang. Syns det er rart, da det første jeg mistenkte var kabelproblematikk.

Lenke til kommentar

kablene er ikke byttet. De har byttet kamera 2 ganger, tatt ut og inn kameraet 1 gang og byttet hele navigasjonsenheten en gang. Syns det er rart, da det første jeg mistenkte var kabelproblematikk.

 

Det var vel det mest udugelige jeg har hørt... de bare skifter ut elektronikken i ett sett uten å sjekke kablene?

 

Be de bytte ut alle signalkabler tilhørende stereo, kamera og navigasjon og legg de gjerne i nye plasser der de ikke ligger sammen med strømførende kabler og/eller at kablene skjermes godt.

 

Da garanterer jeg nesten at det skal bli problemfritt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...