Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har mamma rett til å tvinge i meg medisiner når jeg nenker?

Anbefalte innlegg

Jeg e myndig, føler meg fin uten antipsykotikum og har ikke psykose. Jeg hadde ikke psykose da jeg begynte på mediinene heller. Da trenger jeg ikke antipsykotikum mener jeg. Men mamma vil tvinge i meg medisinene 1 juledag, og hun har sagt at jeg bare må venne meg til tanken. Og hvis ikke jeg vil ta tablettene, så vil hun legge meg inn og der gir de meg prøyter. Jeg har ikke problemer, jeg blir bare litt irritert avogtil på småting, og personalet mitt og andre sier jeg spør om samme ting omigjenn avogtil, uten at jeg merker det selv. Ellers har jeg det fint. Har mamma da rett til dette? Psykiateren sa det var geit jeg kunne slutte hvis jeg hadde lyst til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville hørt på psykiater. Han/hun har garantert mer peiling enn deg.

Hva sier din nåværende psykiater? Det høres ut som om du har byttet. Dersom han/hun er uenig i den forrige psykiater kan han/hun ta deg av dine foreskrevne antipsykotikum.

Å si at du er myndig og ikke "gidder" å ta det for er foreskrevet til deg er det samme som å drite i hva legen mener er rett for deg, og det høres ulogisk ut i mitt hode.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville hørt på psykiater. Han/hun har garantert mer peiling enn deg.

Hva sier din nåværende psykiater? Det høres ut som om du har byttet. Dersom han/hun er uenig i den forrige psykiater kan han/hun ta deg av dine foreskrevne antipsykotikum.

Å si at du er myndig og ikke "gidder" å ta det for er foreskrevet til deg er det samme som å drite i hva legen mener er rett for deg, og det høres ulogisk ut i mitt hode.

Min nåværende psykiater sier at det er greit at jeg slutter.

Lenke til kommentar

Jeg tror du havner under et gruppepress. Lykke til. Det jeg ville sagt hvis noen hadde presset meg, var at det var jeg som måtte tatt bivirkningene, ikke dem. Jeg for en assosiasjon til unger med ADHD, som medisineres med ritalin fordi de er vanskelige å ha med å gjøre i klasserommet. Bare at her har de funnet noe med mer bivirkninger. Jeg tror forresten moren din har tanker om at du skal ha abilify uten å ha peiling på om det er den, cipralexen, eller hva ellers du tok som ga effekten. I valget mellom pest eller kolera, tror jeg det er ting som virker mot sinne, som gir mindre bivirkninger enn den typen medisiner som abilify er. Og jeg er ikke helsearbeider og jeg har også bare lest noen få av de tingene du har skrevet her. Tenk og hvor mange vanskelige personer som finnes. Det ble mye medisiner hvis alle dem skulle medisineres. (redigert)

Endret av festen
Lenke til kommentar

I utgangspunktet står selvråderetten sterkt, men det er aspekter ved mental helse som gjør at man får nedsatt dømmekraft og ikke alltid vet sitt eget beste. De du har rundt deg vurderer deg i forhold til hvordan de vet du normalt oppfører deg. Spesielt din mor kjenner deg nok bedre enn de aller fleste, men du har jo også fått en del tilbakemeldinger fra folk i omsorgssystemet ditt.

For deg kan det du gjør virke normalt, men for de du har rundt deg kan det være at de merker at du oppfører deg annerledes enn vanlig og prøver å hjelpe deg. Derfor kan det godt være at du føler det unødvendig å gå på medisiner selv om andre mener det er det riktige å gjøre.

Dette er problemstillinger som psykriatrien og de som prøver å hjelpe deg må forholde seg til hele tiden.

De gjør det ikke for å overkjøre deg men for å hjelpe fordi det å ikke gjøre det som regel bare gjør ting værre, og det er dette de forsøker å unngå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg e myndig, føler meg fin uten antipsykotikum og har ikke psykose. Jeg hadde ikke psykose da jeg begynte på mediinene heller. Da trenger jeg ikke antipsykotikum mener jeg. Men mamma vil tvinge i meg medisinene 1 juledag, og hun har sagt at jeg bare må venne meg til tanken. Og hvis ikke jeg vil ta tablettene, så vil hun legge meg inn og der gir de meg prøyter. Jeg har ikke problemer, jeg blir bare litt irritert avogtil på småting, og personalet mitt og andre sier jeg spør om samme ting omigjenn avogtil, uten at jeg merker det selv. Ellers har jeg det fint. Har mamma da rett til dette? Psykiateren sa det var geit jeg kunne slutte hvis jeg hadde lyst til det.

Dine rettigheter står i pasientrettighetsloven og lov om tvungen psykisk helsevern. Der ser du klart og tydelig at din mor ikke har rett å bestemme en dritt, når du ikke lenger er unge. Folk kan heller ikke tvinge i deg behandling, enten de er leger eller ei. Da skal du være til fare for andre eller eget liv, eller lide vesentlige ulemper av å ikke behandles som er så graverende at det tilsier inngripen, samtidig som du ikke har samtykkekompetanse. Alle som kan skrive ord på diskusjon.no og diskutere har samtykkekompetanse. Når psykiateren din ikke vil si imot deg når du ønsker å slutte, så betyr det enten at psykiateren din mener det ikke fører noensteds hen å bryte tilliten din for noe han uansett ikke kan tvinge igjennom, eller så er han enig i at det er en god ide å prøve. Dersom du spør psykiateren mer åpent, så kan du få et ærlig svar. Men dersom du spør psykiateren så åpent, så er sjansene veldig store for at han eller hun mener det er greit. Husk at det går an å redusere doser veldig langt før du kutter tvert. Nå trenger du ikke ha psykose, dvs halliser og vrangforestillinger for å ha nytte av antipsykotika, de brukes også som stemningsstabiliserende ved hypomani og bipolare lidelser, da i lave doser, og da ofte ikke første valget, slik jeg har skjønt det i den lille tiden jeg måtte jobbe med psyk pas. Bortsett fra det har jeg ikke så mange gode tips, gitt. God jul til deg og gudd løkk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vil si nei, du er jo myndig, så da skal du kunne kontrollere hvilke medikamenter du selv tar inntak av.

Men nå vet jo ikke jeg om du faktisk ikke er psykotisk eller ikke, for alt jeg vet så er det en hvit løgn du farer med.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...