Gå til innhold

Har TN VDSL - bør jeg bytte til CD kabel?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har i dag Telenor VDSL 25/5 (kan også få 40/10), som fungerer fint, både mht stabilitet og ytelse. Har også Canal Digital coax inn til huset, som i dag benyttes til digital-TV (og analog grunnpakke for TVer uten dekoder), og på denne linjen kan jeg nå få internett, også med høyere hastighet enn det som er mulig på VDSL. Har foreløpig vurdert det best å ha dette delt, da mister jeg ikke både internett og TV samtidig, men er det noen grunn til å bytte fra TN til CD? Er kabel (coax, ikke fiber) bedre enn VDSL (telefonledning) på noen måte? Mer stabilt? Raskere ping? Andre grunner til å bytte, eller til å la være? Eller vente på fiber en gang inn i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25/5 VDSL fra telenor koster jo det samme som 70/10 fra CD (499), så du vil få bedre hastighet til samme pris ved å bytte til CD. Bare det er vel grunn til å bytte :)

Når det gjelder hva som er best av VDSL og coax, så er det nok coax som stikker av med seieren. Det har litt bedre responstid enn DSL, og kan levere mye høyere hastigheter. Mens det gamle kobberet blir presset til smertegrensen for å levere de hastighetene VDSL muliggjør, har coaxen fortsatt mye å gå på med tanke på hastigheter i fremtiden. 40Mbit er bare en lek.

Selvom det bare blir spekulasjoner, så tror jeg nok at VDSL2 er noe av det siste vi kommer til å se på DSL-fronten. Det aller siste blir vel kanskje bundling av linjer der flere linjer kjøres parallelt for å doble hastigheten, men utover det så har nok ikke de gamle kobberlinjene noe mer å gi oss. Da blir det coax og fiber som gjelder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for svar. Fordelen med VDSL har vært stabiliteten, linjen er nesten aldri nede, og ytelsen er stabil (bor bare et par hundre meter unna sentralen). Det har vært oftere, og lengre, utfall på kabel-TV, og jeg regner med at dette også ville medført utfall av Internett over coax. Det har vært oppgraderinger av coax-nettet de siste par årene, så jeg kommer til å følge med stabiliteten på kabel-TV her en stund til før jeg ev. bytter. Beste alternativ ville nok vært fiber, men har ikke hørt noe om dette i området.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt nok med kabel å gjøre til å se hvor stabilt det er i det lange løp, men det høres ikke urimelig ut at DSL kanskje er mer stabilt enn kabel.

Kabel er et delt medium som ofte har et sted mellom 500-1000 abonnenter per node, og det er en del aktive forsterkere underveis som alle er potensielle syndebukker. Man kan også bli påvirket av støy fra andre abonnenter på samme nett. Når det oppstår støy på en kabelnode, går feilsøkingen ofte ut på å rett og slett koble fra deler av nettet for å se om støyen forsvinner, for så å gå videre innover i nettet for å prøve og feile helt til man finner riktig abonnent. Det er ikke helt uvanlig at slik støy oppstår fra tid til annen og at man blir koblet fra i korte perioder pga. en feil man selv ikke er skyld i.

Jeg har ADSL og har så og si aldri problemer. Det har vært noen korte utfall, men det har stort sett vist seg at det ikke er ADSL-linjen i seg selv, men noe med rutingen til NGT lengre ute i nettet da jeg fortsatt får til å pinge noen av de tidligste ruterene i nettet. På DSL har man hele linjen frem til DSLAMen for seg selv, og derfor ingen andre som kan påvirke signalet underveis, og mindre aktivt utstyr som kan takke for seg.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Liten update her: I valget mellom kabel og VDSL endte jeg med å oppgradere fra VDSL 25/5 til 40/10 fra Telenor. På www.telenor.no står det at max hastighet på en 40/10 er 50/12, og jeg måler stort sett ca 49/12, og ping ligger på ca 5 ms. Linjen er like stabil som den var på 25/5, så jeg er fornøyd med løsningen fra Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...