agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Må jeg starte et selskap for å kjøpe dette produktet? Hvordan er det med skatter/avgifter og regler for levering av xDSL?? Hvordan skal det finansieres? Med lån? eller egne penger?? Jeg har spader, men fiber er vel ganske dyrt å kjøpe og det er sikkert mye arbeid for meg å legge den i sjøen også, hvor skal jeg koble meg på? Du må nok registrere et firma ja. Det er vel ikke noe skatter og avgifter utover MVA for slikt. Du må jo selv finne ut om det lar seg finansieres ut av egen lomme eller om du må låne. om noen vil låne deg penger til et slikt prosjekt er en annen sak. Legge kabler er dyrt, sjøkabler vil jeg tro er ganske kostbart og legge. Hvorfor må du legge kabel? Du må leie kapasitet og tilgang hos en eller annen leverandør av stamnett og internett-tilgang. Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Legge kabler er dyrt, sjøkabler vil jeg tro er ganske kostbart og legge. Hvorfor må du legge kabel? Hvis jeg skulle legge fiber da tror jeg at det må bli sjøkabel også siden jeg bor på ei øy... Du må leie kapasitet og tilgang hos en eller annen leverandør av stamnett og internett-tilgang. Hvem leier ut kapasitet? Må det betales pr. MB? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hvis jeg skulle legge fiber da tror jeg at det må bli sjøkabel også siden jeg bor på ei øy... Hvem leier ut kapasitet? Må det betales pr. MB? Var ikke ideen og bygge ut xDSL? Det er fryktelig dyrt og legge kabel, blir fort 1000,- meteren i bebyggde strøk. Ja, man blir selvsagt belastet etter forbruket mot utlandet. Hvorfor ikke prøve og jobbe mot kommunen og få de tril og støtte en leverandør slik at sentralen blir utbyggd? Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Jo, ideen var kanskje xDSL Det med fiber kom fra "XPUserz" - Hvis du har spade kan du jo grave ned fiber og Sånn lokalt spiller det jo ingen rolle. Det er jo din Det nok en god ide å prøve å få kommunen med på laget for å få igang Catch. De sa at det var gode muligheter for å få til en utbygging her. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ta kontakt med kommunen eller hvem i kommunen jeg skal ta kontakt med. Om en må ha gode begrunnelser for hvorfor de bør støtte det osv... Den lokale Catch forhandleren virket ikke særlig hjelpsom. Der fikk jeg bare skjemaer/prisliste med beskjed om at De konsentrerte seg om bedriftsmarkede og her trengtes det "lokale ildsjeler"... Fordi De hadde så liten provisjon... bla.. bla.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ta kontakt med kommunen eller hvem i kommunen jeg skal ta kontakt med. Om en må ha gode begrunnelser for hvorfor de bør støtte det osv... Den lokale Catch forhandleren virket ikke særlig hjelpsom. Der fikk jeg bare skjemaer/prisliste med beskjed om at De konsentrerte seg om bedriftsmarkede og her trengtes det "lokale ildsjeler"... Fordi De hadde så liten provisjon... bla.. bla.. Jeg har nok mest tro på og gå via et politisk parti eller noen andre som kan lufte ideen for kommunestyret. Kikk igjenom valgbrosjyrene og se om noen partier har noe om dette, ganske mange har nemlig noen linjer om bredbånde eller tilrettelegging for næring i utkantene av kommunen. Vet du om noen bedrifter som sårt trenger bedre linjer i området, hvis det er tilfelle snakk med dem og hør om du kan liste de opp når du legger frem saken din. I mange tilfeller kan det være en fordel og melde seg inn i et parti for og komme nærmere systemet for og si det enkelt og brutalt. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Colman Snakket med Jara i dag på telefon. Og de vil komme med et nytt tilbud nær juletider som inkluderer trafikk ut fra NIX i Oslo. Slik det er nå må du sende trafikken fra DSLAM'en til deg, og koble gjennom NIX med eget utstyr. Da bør du nok ha en grei datamaskin med windows server som administrerer brukerene og toler trafikken, som sikkert blir kraftig. Lukter litt Proxy her :wink: Men ikke legg planene ned, husk at du kan ta et etableringsgebyr for tjenestene og dette vil dekke mesteparten av investeringene på DSLAM'en. Resten kommer over noen måneder. Fiberkabelen er nok ikke så dyr i seg selv, men det koster mer å legge den. Fiber koster fra 18 kroner pr meter og 40mm trekkrør 10 kroner pr meter. På en Øy vil det være best med Radio-Link, de på www.upgrade.no kan fikse dette. Men du må ha en 20-25 brukere før det skal gå i pluss. Send en e-post til militæret og hør om de har noe brukt eller gammelt fra en tidligere krig i tilfelle :-) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Colman Snakket med Jara i dag på telefon. Og de vil komme med et nytt tilbud nær juletider som inkluderer trafikk ut fra NIX i Oslo. Slik det er nå må du sende trafikken fra DSLAM'en til deg, og koble gjennom NIX med eget utstyr. Da bør du nok ha en grei datamaskin med windows server som administrerer brukerene og toler trafikken, som sikkert blir kraftig. Lukter litt Proxy her :wink: Da må du legge en fiber mellom server-rommet og sentralen, samt investere adskillig med penger i maskinvare osv. Og win-server? Koster jo en formue, må da være adskilligt bedre og kjøpe en router og håntere brukerne igjenom den eller en linuxboks. Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Fiberkabelen er nok ikke så dyr i seg selv, men det koster mer å legge den. Fiber koster fra 18 kroner pr meter og 40mm trekkrør 10 kroner pr meter. Det er ikke så dyrt å leie en mini graver en eller to dager, men det spørs hvor jeg skal ha denne kabelen. Til sentralen er det ikke så langt å grave. kanskje 1-1,5 Km. På en Øy vil det være best med Radio-Link, de på www.upgrade.no kan fikse dette. Men du må ha en 20-25 brukere før det skal gå i pluss Det er umulig å få 20-25 brukere her. Radio linken måtte i så fall dekke 2 øyer som ligger ganske nært. Da hadde det kanskje vært mulig med 30-50 brukere, er litt usikker på hvordan det er med fjell og avstanden mellom linkene. Radio link er kanskje tingen, men det må ikke være for dyrt utstyr og den må dekke et rimelig område. Upgrade.no har en sender/mottaker som dekker 15km. Hvor skal jeg koble basestasjonen til internett??? Det vanskeligste er vel å få finansiert dette anlegget... Tror ikke SND støtte med så mye til et slikt prosjekt... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Det er umulig å få 20-25 brukere her. Radio linken måtte i så fall dekke 2 øyer som ligger ganske nært. Da hadde det kanskje vært mulig med 30-50 brukere, er litt usikker på hvordan det er med fjell og avstanden mellom linkene. Hvor liten er denne plassen? Man kan vel regne hvis området har normal aldersfordeling at ca 40% av hustandene er intereserte. Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Hvor liten er denne plassen? Man kan vel regne hvis området har normal aldersfordeling at ca 40% av hustandene er intereserte. Det er ca. 130 innbyggere. 15-17 private husstander som har internett via ISDN/analog modem. 1 Bedrift som 90% sikkert ville hatt internett. men ved å dekke en litt større øy som ligger rett ved (ca 15 min med hurtigbåt) vil det være mulig å dekke 200-400 personer(vet ikke hvor mange husstander). Da hadde det nok blitt pluss i økonomien. Kunne kanskje sette sender/mottakeren i TV masten til NRK :-) Kanskje det er mulig å også dekke noe av fastlandet også, nå må jeg finne frem kart og linjal. Hvor kobler jeg sentralen til internett?? Må jeg grave fiber til NIX i Oslo?? Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Hvis den dekker 10km ca 200 grader da ville jeg kunne dekke ca. 400-500 personer(vet ikke hvor mange husstander) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hvis den dekker 10km ca 200 grader da ville jeg kunne dekke ca. 400-500 personer(vet ikke hvor mange husstander) Du kunne jo pratet med INO, de driver jo med slike utbygginger. www.ino.no Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Last ned den priskalkylen i Excel format fra Jara å regn ut. Der fyller du ut størrelsen på antenna, denne må du nok plassere i masten på sentralen. De fleste sentralene i utkantnorge har en mast. Om den dekker 15km bør det duge, med 25 brukere "tar" du 1500,- i etableringsgebyr så betaler de utstyret. Tror forresten C-Com SmartDSLAM'er er billigere en de andre. Så noen i Polen som koster 17500 for 16 porter og 29500 for 24 porter, en kontrollunit til disse koster ca 2300 og har støtte for 3 DSLAM'er da. Mekker du til noe gjennom Router og DHCP fra en eller annen Windows Server går det vel bra. Cisco router for 24 er dyrt Finnes det en bra / billigere Router?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Slutt med og dra opp utgamle tråder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg