colman Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hei Er det noen som vet hvilklet selskap som krever minst kontrakter for å sette opp en sentral og tilby ADSL/SDSL? Har skrevet til NextGenTel, men det tok flere dager før jeg hørte noe fra Dem og da hadde De ikke engang svart på mitt spørsmål :-( Noen som vet hvor vi kan søke etter økonomisk støtte for dette? Eller har noen tips på hvordan vi kan få fart på en utbygging? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 HeiEr det noen som vet hvilklet selskap som krever minst kontrakter for å sette opp en sentral og tilby ADSL/SDSL? Har skrevet til NextGenTel, men det tok flere dager før jeg hørte noe fra Dem og da hadde De ikke engang svart på mitt spørsmål :-( Noen som vet hvor vi kan søke etter økonomisk støtte for dette? Eller har noen tips på hvordan vi kan få fart på en utbygging? Telenor er vel av de få som har noe info om dette: http://jara.no/produktomraader/bredbaandsa...utbygging.shtml Ellers er catch også av de som har vist interesse for slikt, av støtte så må du nok gå via kommunen e.l. Staten har sitt høykom-program men der er nåløyet svært trangt. Lenke til kommentar
colman Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Leste litt om dette på den addresse du kom med, men det virker håpløst da det nevnes 80 eller 190 sluttbrukere. Min sentral er tilknyttet ca. 110 husstander. Catch snakker om et betydlig lavere antall sluttbrukere(langt under 50% av 80). Men det kan være vanskelig nok for små steder. Må vel vente til etter valget før vi kan søke om økonomisk støtte fra kommunen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Leste litt om dette på den addresse du kom med, men det virker håpløst da det nevnes 80 eller 190 sluttbrukere. Min sentral er tilknyttet ca. 110 husstander.Catch snakker om et betydlig lavere antall sluttbrukere(langt under 50% av 80). Men det kan være vanskelig nok for små steder. Må vel vente til etter valget før vi kan søke om økonomisk støtte fra kommunen. Trådløst kan jo være en mulighet, har du snakket med det lokale e-verket? De eneste som seriøst har snakket om slike små sentraler er Firstmile. Og det må ikke være 80 eller 190 brukere i TNN løsning men da slår bankgarantien inn slik at man må betale en tusenlapp pr manglende bruker. Lenke til kommentar
BustaH Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Jeg kontaktet Catch for litt over et år siden ang dette, før de ville tenke på sentralen i det heletatt, så ville de minimum ha 25 sluttbrukere og gjærne 5 firmaer som er klare for breddbånd. Lenke til kommentar
Runepune Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Firstmile er det eneste realistiske alternativet til Telehor. Og det nytter å være tålmodig. Engasjer lokalmiljøet. Jeg bor på et lite sted og nå kan vi endelig bestille fra Firstmile. En stor takk til Firstmile. :smile: Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Firstmile er det eneste realistiske alternativet til Telenor. Og det nytter å være tålmodig. Engasjer lokalmiljøet. Jeg bor på et lite sted og nå kan vi endelig bestille fra Firstmile. Firstmile har antagelig nok med den enorme interessen og jeg fikk intrykk av at de ikke var spesielt begeistret for "betal og kom først i køen" ordninger slik som Telenor sin ordning i bunn og grunn er. Luster kommune var vel en av de første som betalte TN for og få full dekning , mulig det går og bruke dem som referanse hvis man ønsker og fronte dette ovenfor kommunen. Lenke til kommentar
colman Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Takk for alle svarene! Hva er kravet til Firstmile for at De skal bygge ut? Ang. E-verk. Så tror jeg det er ganske dyrt for dem siden de ikke har noen slike prosjekter i gang. I deler av kommunen er det levert bredbånd(ADSL). På en slik liten plass med kanskje 10-15 private abonnementer og 1-2 bedrifter/offentlig virker det nesten håpløst å få bredbånd hvis en ikke har mye penger. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Du kan jo få bredbånd via tven.... Koster et hav av penger men.. Var igjalfall innom ei side.. det var vel 1500 i måneden +masse penger for og instalere utstyret.. vet noen om noen billigere? Lenke til kommentar
colman Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Du kan jo få bredbånd via tven.... Koster et hav av penger men.. Var igjalfall innom ei side.. det var vel 1500 i måneden +masse penger for og instalere utstyret.. vet noen om noen billigere? Catch sier at det koster noen hundre tusen å sette opp en sentral og hvis jeg hadde råd til parabol utstsyr og 1500 i måneden kunne jeg sikkert også vurdert å betale hele kostnaden for catch også. Jeg har nå sendt en e-post til Firstmile og spurt om de blir noe mindre krav til bestillinger ved at noen sponser med 10.000 inkl. moms. Men det virker ganske umulig å få noen til å bygge ut her. Tror jeg får flytte... Lenke til kommentar
Klorin Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Ikke for å være negativ men Firstmile har jo 1 års binding og miste abb. koster 495,- pr. mnd. hvis jeg ikke tar feil. Det er også 1500,- i innmelding. DVS at pr. kunde tar de inn 7440,- i året.. derfor tror jeg ikke du kommer så langt med 10k. Tror beste mulighet der er å få hjelp av kommunen. Catch har bygd ut endel i nordnorge fra før med støtte fra kommunen. Lykke til. Lenke til kommentar
handbook Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Catch skal ha bestillinger for 30000 har jeg hørt, ikke så gale.. Får selv enivest linje installert i slutten av månten *sikle ISDN => 1024/384* => www.enivest.no Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Jo, DSLAM = 20-30.000 + Linjekort Operatøraksess og div fra telenor 50.000 pr kvartal Leie av NIX 15000 året Det koster ca 135.000 året å drive en som en liten ISP da. Så kommer jo investeringene i DSLAM'en i tillegg, samt fakturering og oppsett av kunder og aksess / administrasjon av disse. Si 20.000 pr måned koster det å drifte en slik. Hvem vil bygge bredbånd til et stedet med 20 brukere? vil du betale 1495,- pr måned eller drøyt 18000 året for 1mbit i veggen? Det strekker til 50 brukere. Skal du ha mer må du sette inn en DSLAM til i rack'en din og betale mer, men ikke like mye da seff. Bare i antall CM på utstyret og leie av strøm til det. Leste gjennom kontrakene der og regnet litt. Men, hvis du vil bli ISP som kan videreselge ADSL som allerede er utbygget må du betale 5 millioner kroner til telenor for operatøraksess. Men da kan du ta del i alle sentralene å videreselge som t.d. Tiscali gjør. Drøyt 13000 kunder må du ha i lista om du vil selge DSL til 395,- pr måned. Hehe telenor tjener nok fett du Stakkars vors som må sitte med ISDN Lenke til kommentar
colman Skrevet 12. september 2003 Forfatter Del Skrevet 12. september 2003 Ikke for å være negativ men Firstmile har jo 1 års binding og miste abb. koster 495,- pr. mnd. hvis jeg ikke tar feil. Det er også 1500,- i innmelding. DVS at pr. kunde tar de inn 7440,- i året.. derfor tror jeg ikke du kommer så langt med 10k. Tror beste mulighet der er å få hjelp av kommunen. Catch har bygd ut endel i nordnorge fra før med støtte fra kommunen. Lykke til. Catch har også bindingstid 1/2 år, pris 549,-/499,- og krever 30 bestillinger. 995(innmelding) + 549*12=7583 * 30= ca. 230k Hvor skal jeg søke om støtte? Er det på eget skjema? Noen som har erfaringer med dette?? Jo, DSLAM = 20-30.000 + Linjekort Operatøraksess og div fra telenor 50.000 pr kvartal Leie av NIX 15000 året Det koster ca 135.000 året å drive en som en liten ISP da. Så kommer jo investeringene i DSLAM'en i tillegg, samt fakturering og oppsett av kunder og aksess / administrasjon av disse. Si 20.000 pr måned koster det å drifte en slik. Hvem vil bygge bredbånd til et stedet med 20 brukere? vil du betale 1495,- pr måned eller drøyt 18000 året for 1mbit i veggen? Det strekker til 50 brukere. Skal du ha mer må du sette inn en DSLAM til i rack'en din og betale mer, men ikke like mye da seff. Bare i antall CM på utstyret og leie av strøm til det. Leste gjennom kontrakene der og regnet litt. Men, hvis du vil bli ISP som kan videreselge ADSL som allerede er utbygget må du betale 5 millioner kroner til telenor for operatøraksess. Men da kan du ta del i alle sentralene å videreselge som t.d. Tiscali gjør. Drøyt 13000 kunder må du ha i lista om du vil selge DSL til 395,- pr måned. Hehe telenor tjener nok fett du Stakkars vors som må sitte med ISDN Jeg har får bare 48k på 56k modem :-( Hva er DSLAM?? Tror ikke det er aktuelt for øyeblikket å bli ISP, kanskje ved en senere anledning... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Hvor skal jeg søke om støtte? Er det på eget skjema? Noen som har erfaringer med dette?? Jeg har får bare 48k på 56k modem :-( Hva er DSLAM?? Tror ikke det er aktuelt for øyeblikket å bli ISP, kanskje ved en senere anledning... Du bør i disse valgkamptider finne frem programmene til kommunevalget og se om noen av de har noe om bredbånd i sine programmer, så bør du snakke med noen av de og høre om det finnes interesse for og jobbe med saken igjenom kommunestyret. Det som finnes av støtteordninger kan du stort sett glemme på slike småprosjekter uten og ha kommunen med deg. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 DSLAM er noe av det utstyret du må ha for å føre DSL over kobber. "Twisted Pair" på fagspråket. Ikke at jeg er fagmann, men har lest gjennom en del manualer, installasjonsbøker og ikke minst The DSL Sorucebook siden jeg selv lurer litt på å oppgradere om jeg får med meg nok besillinger. DSLAM'en er nok det dyreste, men brukt er jo like bra Lenke til kommentar
colman Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 DSLAM er noe av det utstyret du må ha for å føre DSL over kobber. "Twisted Pair" på fagspråket. Ikke at jeg er fagmann, men har lest gjennom en del manualer, installasjonsbøker og ikke minst The DSL Sorucebook siden jeg selv lurer litt på å oppgradere om jeg får med meg nok besillinger. DSLAM'en er nok det dyreste, men brukt er jo like bra Kan jeg som privatperson sette opp en egen sentral og selge xDSL til venner og bekjente? Hvor kan jeg finne info om dette??? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Kan jeg som privatperson sette opp en egen sentral og selge xDSL til venner og bekjente? Hvor kan jeg finne info om dette??? Du må nok ha avtale med Telenor og her finner du det meste av info: http://jara.no/produktomraader/operatoerak...ess/index.shtml http://www.jara.no/produktomraader/bot/tel...olocation.shtml Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Kan jeg som privatperson sette opp en egen sentral og selge xDSL til venner og bekjente?Hvor kan jeg finne info om dette??? Er på Jara, http://jara.no/produktomraader/bot/telenor...olocation.shtml Du må kjøpe produktet CoLocation, og få operatøraksess og telelosj i sentralen der du bor. Jeg jobber selv med samme saken nå, har innsett for lenge siden at ingen vil bygge ut bredbånd her i og med vi er maks 30 husstander som kan få ADSL likevel. De andre bor for langt borte. Og da må vi bygge ut selv, om vi vil ha slik jeg ser det. På et sett og vis så holder det egentlig med 20 faste brukere for at det skal dra rundt. Men noe overskuddsvirksomhet blir det neppe. Når alt er betalt har du kanskje 1000 kroner igjen. Men det er ikke så farlig, om jeg skal bygge ut skal jeg prise det slik at jeg får gratis 2mbit SHDSL på de andres bekostning og da er jeg fornøyd så skal det bli en webserver på egen linje og. - Hvis du har spade kan du jo grave ned fiber og Sånn lokalt spiller det jo ingen rolle. Det er jo din :wink: Lenke til kommentar
colman Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Er på Jara, http://jara.no/produktomraader/bot/telenor...olocation.shtml Du må kjøpe produktet CoLocation, og få operatøraksess og telelosj i sentralen der du bor. Jeg jobber selv med samme saken nå, har innsett for lenge siden at ingen vil bygge ut bredbånd her i og med vi er maks 30 husstander som kan få ADSL likevel. De andre bor for langt borte. Og da må vi bygge ut selv, om vi vil ha slik jeg ser det. På et sett og vis så holder det egentlig med 20 faste brukere for at det skal dra rundt. Men noe overskuddsvirksomhet blir det neppe. Når alt er betalt har du kanskje 1000 kroner igjen. Men det er ikke så farlig, om jeg skal bygge ut skal jeg prise det slik at jeg får gratis 2mbit SHDSL på de andres bekostning og da er jeg fornøyd så skal det bli en webserver på egen linje og. - Hvis du har spade kan du jo grave ned fiber og Sånn lokalt spiller det jo ingen rolle. Det er jo din Må jeg starte et selskap for å kjøpe dette produktet? Hvordan er det med skatter/avgifter og regler for levering av xDSL?? Hvordan skal det finansieres? Med lån? eller egne penger?? Jeg har spader, men fiber er vel ganske dyrt å kjøpe og det er sikkert mye arbeid for meg å legge den i sjøen også, hvor skal jeg koble meg på? Er det over og ut med xDSL snart? http://www.hardware.no/nyheter/september03/etth.html eller er dette enda noen år frem i tid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg