ronnyhr Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Førjuls-kamerakjøps-HJEEEEEELP!!!! Jeg registrerer når jeg leser tester, at ulike kameraer vurderes veldig ulikt – og det er derfor så vanskelig for en vanlig “dødlig” å vurdere så objektivt som mulig når man skal kjøpe nytt. Jeg vet imidlertid at ute blant dere så er det svært mange med svært god kunnskap og erfaring – og jeg ber derfor om hjelp til valget mitt… Jeg har solgt mitt speilreflekskit (Nikon 3100 +++) på grunn av mobilitet og opplevelse av å aldri ha med riktig linse til rett tid + mye å drasse på… Jeg har fra før en gammel superzoom (Panasonic FZ-18) som synger på siste verset (!) Derfor er jeg nødt til å shoppe kamera snart… Uprioritert oversikt over kriterier (håper jeg ikke er for kravstor...): Zoom (er litt fasinert av god zoom - er det noen superzoom-kamera som kan være aktuelle? For eksempel Canon SX260HS) Bildekvalitet – så god bildekvalitet som mulig i “normalt innelys” – gjerne uten blitz… Portabelt/størrelse – tenker kompakt – og lommestørrelse er greit… (har små fingre, så smått er også godt…) Portrett (fins det varianter med mulighet for uklar bakgrunn ved nærfokus – som ved portrettbilder?) Optisk søker – ikke behov for… Støtsikker og vanntett – ikke behov for… Funksjoner – er glad i litt kule og kreative funksjoner (panorama, hdr, touchscreen ++ ?) Design – liker Ferrari bedre enn Hummer… men intet absolutt Pris – Tror jeg må legge lista på oppimot maks 3500 +/-? Antar at en del av kriteriene mine slår i hjel hverandre, så flere forslag mottas derfor med interesse! Er det kanskje/forresten noen av kameraprodusentene som ligger like i pipelinen med nye modeller som er såpass interessante at jeg bør vente litt?? Håper du kan gi meg et godt forslag... God førjul Ronny Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg har tre forslag: Canon S110 Fujifilm X10 Sony RX100 Dette er tre meget gode kameraer i den klassen. Alle disse får også plass i lommen. Canon S110 er det minste av dem i fysisk størrelse. RX100 er dog litt i dyreste laget muligens, men jeg tok den med fordi, siden det er jul Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Canon GX1 skulle klare det meste av kriteriene dine utenom pris og at det er mer en varebil en en Ferrari. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Ser ut som det er Sony RX100 som passer kravene best, det har svært god bildekvalitet(best i klassen sammen med canon G1X ) og svært liten størrelse. Siden du nevner at du er glad i zoom er Nikon p7700 også et svært godt valg med 7,1x Zoom og ganske lysterk opptikk. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Vil du erstatte din gamle Panasonic har du jo denne: http://Panasonic Lumix DMC-FZ200, men om zoom ikke er første prioritert er over nevnte kameraer suverene. Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Jeg tror jeg vil dempe Zoom-lysten noe... Til fordel for bildekvalitet i dårlig lys Takk for forslag Jeg har tatt en del bilder siste dagene innendørs uten blitz. Når de blir bra, så blir de ofte svært bra! Med veldig fine farger og veldig korrekt belysning i bildene derfor med utgangspunkt i lista mi i innledningen men med prioritet av bra bildekvalitet i "normalt innendørs-lys" har dere da noen alternativer jeg kan/bør se nærmere på?? noen jeg har i kikkerten i den sammenheng er bl.a.: Canon - S110 (hvordan vil bildekvaliteten på feks canon sx260 være ifht disse kravene...) Panasonic Lx-7 Fujifilm XF-1 (eller X10) vurdering eller tips? (sony rx-100 er litt i overkant ifht kroner) Endret 25. desember 2012 av ronnyraet Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Skipper du stort zoom-omfang burde Canon S100 være midt i blinken, der har du god lysstyrke og meget bra bildekvalitet til et kompaktkamera og være. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Jeg tror jeg vil dempe Zoom-lysten noe... Til fordel for bildekvalitet i dårlig lys Det er flere modeller i samme klasse som S110/X10/P7700/RX100 nevnt over i tråden, for eksempel Canon G15, Olympus XZ2 og Panasonic LX7, alle er bra kameraer med litt ulike spesifikasjoner så det gjelde bare å finne det som passer best til ditt behov. I første innlegg spør du også om nye modeller, det er ikke godt å si nå, men det er en stor messe i begynnelsen av januar hvor det ofte kommer en del nytt. Hvis du får bra innebilder med en FZ18 vil alle kameraene nevnt her gjøre det bedre, også FZ200 som er en etterfølger til FZ18. Edit: Merk at enkelte modeller som S100/S110 har bra lysstyrek på vidvinkel, men direkte dårlig på tele. Endret 25. desember 2012 av seriksen Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Takk for bra innspill! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Dersom du ønsker et kompaktkamera som kan ta bilder i normal innendørs belysning uten blits, samt gi mulighet for uskarp bakgrunn på portretter, så har du ikke mange alternativer. Hva må du se etter? - Så stor sensor som mulig, uten at kameraet blir fort stort. Jo større sensoren er, jo smalere blir fokusplanet på en angitt blender (Dvs. mer uskarp bakgrunn på blender f/2 og stor sensor, enn med samme blender og mindre sensor. - Så stor blenderåpning som mulig (Lavest mulig F-tall). Mange kameraer har stor blenderåpning i vidvinkel-enden. Funker fint innendørs, da vidvinkel ofte er i bruk. Relativt stor blenderåpning i teleenden er det derimot få kompaktkamera som har. Enda færre innenfor din budsjettramme. - Relativt gode ISO-egenskaper Selv med blender F/2 må man ofte opp på ISO 800 eller mer for å få anstendige lukkertider innendørs. - Fotografering i råformat Ikke en nødvendighet, men bilder kan i mye større grad reddes ved fotografering i råformat. Eksponering, kontrast, redusre høylys, redusere/forsterke skyggepartier.., og mye mer. Særlig med tanke på punkt nr. 2 over vil jeg fraråde deg kameraer som Canon Powershot S100/S110. Disse har stor blenderåpning i vidvinkelenden og fungerer dermed fint innendørs dersom man holder seg i den vide enden. Går man over til tele, f.eks for å ta noen portretter, blir det veldig kranglete. Med F/5.9 blir det så lite lyssterkt at blitslyset blir dominerende. Samtidig forsvinner muligheten til en noe diffus bakgrunn helt. Kameraer som dekker dine krav noenlunde, og som ikke er for langt over din budsjettgrense er: - Canon PowerShot G15 Ikke noen designperle, men det er et veldig kompetent kompaktkamera med et lyssterkt objektiv med 5X zoom. Blender F/2.8 i teleenden er en sjeldenhet på såpass kompakte kameraer. Litt større sensor enn i ordinære kompaktkamera. ISO-egenskapene er ganske så ålreite. - Panasonic Lumix DMC-LX7 Litt penere enn Canon Powershot G15 etter min mening. Objektivet er enda mer lyssterkt med F/1.4 i den vide enden og F/2.3 i teleenden. Det har noe mer vidvinkel enn G15, som er kjekt innendørs. Rekkevidden i teleenden er derimot betydelig kortere med 90mm mot 140mm på G15. I følge tester yter ikke kameraet like godt på høy ISO som G15. - Fujifilm FinePix X10 Det ser veldig lekkert ut, dersom man liker retro. Det er også godtytende, men etter min mening noe mer knotete å bruke enn de overnevnte. ISO-egenskapene og bildestøyhåndteringen er et stykke bak de overnevnte, så det egner seg ikke like godt i innendørs belysning, selv om blenderverdiene er gode. Endret 26. desember 2012 av Andreasfe Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Tusen takk Andreasfe for informativt og godt svar. Lite spørsmål da som tillegg Hvordan vil Panasonic Lumix DMC-FZ200 kunne levere ifht de du foreslår (den har jo F2,8 i hele veien fra vidvinkel til tele - og har fått god score for nettopp det?) Kan dette sammenlignes på noen måte ifht bildekvalitet med feks LX7 eller X10? God jul til alle forresten Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Ja. Bildekvaliteten kan nok sammenlignes, men det er langt fra noe kompaktkamera i min bok I denne artikkelen ser du et bilde av FZ200 (til venstre) og LX7 (i midten). http://www.engadget.com/2012/07/18/panasonic-lumix--dmc-g5-dmc-fz200-dmc-lx7/ Endret 26. desember 2012 av Andreasfe Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 Jeg har - etter gode innspill og råd fra dere - nesten landet på en LX7 men før jeg drar og ut handler er det sannsynlig at det er en LX8 like om hjørnet, og evt. hvor lang tid til (og evt. finnes det info om hva den vil inneholde?)? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) er det sannsynlig at det er en LX8 like om hjørnet, og evt. hvor lang tid til (og evt. finnes det info om hva den vil inneholde?)? Nei, LX7 ble lansert i juli 2012: http://www.akam.no/a...erer-lx7/111017 Forgjengeren, LX5, ble lansert i juli 2010: http://www.akam.no/a...sonic_lx5/77410 Dens forgjenger igjen, LX3, ble lansert i juli 2008: http://www.akam.no/a..._er_over_/54100 Det er med andre ord minst halvannet år til vi anser det som sannsynlig at vi vil se en lansering av LX9. (Det ble aldri lansert noe LX4 eller LX6, og en LX8 er også usannsynlig) Endret 27. desember 2012 av Aetius Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 Takk for tilbakemeldingen og info Ifht mine (overnevnte) "krav" og ønsker for nytt kamera Er LX7 "riktig" valg - eller har jeg oversett noen essensielle og høyaktuelle modeller og typer? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Nei, ikke i forhold til prisen du er villig og investere i et kamera, da har du de ovenfornevnte å velge mellom og LX7 er meget bra i det selskapet Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Noen som vet når oppfølgeren til Panasonic TZ-30 kan forventes?? Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Noen som vet når oppfølgeren til Panasonic TZ-30 kan forventes?? Ingen utenfor Panasonic og kansje noen utvalgte journalister, men det går jo ryter: http://www.43rumors....-coming-at-ces/ Endret 29. desember 2012 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå