Gå til innhold

PC til X-Plane - hjelp til oppsett

Anbefalte innlegg

Hei forumet. Har fått spørsmål fra en bekjent om å hjelpe med et oppsett som kun skal kjøre X-plane 10 og tilsvarende program (SFX).

Jeg har ikke tenkt å bygge denne selv, og så derfor på ferdige "gamingoppsett" fra blant annet CDON og Komplett.

Så til problemet: Jeg aner ikke hva X-plane er glad i. Jeg finner lite konkret på nett også. Jeg antar det er mange kjerner på CPU som teller, og da må jeg plutselig ha andre ting enn 3570/3770K.

Jeg innbiller meg derfor at jeg må se etter et 2011 oppsett med 3930K. Netshop har en PCbygger hvor jeg har sett meg ut følgende endringer:

http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/StasjonaerPC/PC-bygger/Netshop-Free/NetShop-Free-Intel-2011-PC-bygger-Konfigurer-din-egen-maskin-50503-p0000179033.aspx

Seasonic PSU.

Intel vannkjøling.

16GB minne.

SSD kjøpes seperat, det var latterlig overpriset i PC-byggeren.

Hardisk i "pakke" - 2TB Seagate.

GTX 670 Asus DirectCU II

Dell 27" eller 30" LCD Ultrasharp.

Forslag til endringer, eventuelt andre steder hvor de selger tilsvarende PCer for omtrent samme sum? Oppsettet kommer på rundt 15k + skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

However, for the best experience, we recommend the following:

a 3 GHz, multi-core CPU (or, even better, multiple processors),

4 GB of RAM,

a DVD-ROM, and

a DirectX 10-capable (DX11 preferred) video card with 1 GB of on-board, dedicated VRAM.

X-Plane will take advantage of as many cores or distinct processors as you can afford. Having 16 core

http://www.x-plane.com/desktop/system-requirements/

Her har du det xplanes er glad i. Oppsettet ditt er vell i underkant på grafikk, vist du vil kjøre fleirskjermoppsett så ville eg ambefale eit radeon kort.

Lenke til kommentar

Til FSX anbefales nVidia, så jeg kjører på med det. Ellers ser jeg ikke helt at det skal være i underkant på grafikkortet. ASUS GeForce GTX 670 4GB DirectCU II er langt over det generelle som anbefales fra X-plane.

Jeg har lest flere steder at simulatorer er glad i CPU og multicores, men jeg tviler på det er bedre å gå for AMD sine octa/dodeca core enn Intel sin hexa.

Lenke til kommentar

Jaja, cpu er ikkje å diskutere ein gong når det gjelder intel/amd, men om du bestemmer deg for å kjøre med fleire skjermer enn berre 3 for gaming, så får du eit problem med nvidia, da eit nvidia kort berre støtter gaming over 3, pluss 1, mens amd støtter opptil 5 per kort.

Dessuten er radeon korta billigare, og yter oppimot det same, Ghz edition yter meir i enkelte spel til og med, samt er radeon korta betre å overklokke.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke jeg som skal ha oppsettet, men jeg har spurt om han vil ha flere skjermer.

Foreløpig vil han ha 1 skjerm med høy oppløsning. På sikt ser han kanskje for seg å kjøre 3 skjermer, men foreløpig ønsker han å holde seg til rundt 20k for oppsett med skjerm og kasse. I tillegg skal det kjøpes inn joystick, pedaler og noe throttle-greier.

Jeg skal kjøpe inn, og kanskje komme over for enkel config av oppsettet, men jeg har ikke tenkt å kjøpe inn så jeg må drive support i ettertid. OC er typisk noe som må tweakes, og som kan gi blåskjermer. Jeg lar nok maskinen skure på standardclock, eventuelt gir CPU en lett overclock uten å øke volten. Har ikke hatt hendene på et 2011-kort før, så jeg vet ikke hvor lett det er å leke med.

Når det kommer til skjermkort blir det nok et nVidia - ASUS-kortet er også stillegående, selv under load.

Lenke til kommentar

jojo, greitt nokk, men ærlig talt, tviler sterkt på at dette er nødvendigt for å kjøre x-planes heilt fint... Du snakker om å brenne vekk fleire tusen kroner på ein maskin som kun skal vere bygd for eit type spel?

Han vil nokk klare seg med quadcore, men eg skal laste det ned i helga og teste det ut med mitt build også kan eg gje tilbake melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...