olemars Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Jeg vet ikke svaret eller hvem som sitter med "skylden".. Jeg har bare målt hvordan min opplevelse av netflix på min canaldigital linje er. Men hvis det er som du skriver telenor/cd som router om netflix data til en tilkobling som ikke har kapasitet til det så leverer ikke telenor/cd et godt nok produkt. Det står litt forklart i artikkelen som tråden tilhører. Netflix og Telenor har stillingskrig, Netflix vil at Telenor skal bruke eksisterende CDN fra Netflix (gratis), Telenor vil at Netflix skal kjøpe CDN-tjenester fra Telenor istedet. Ved å rute fra en litt sjaskete peer (tipper enten Nederland eller Sverige) forsøker Telenor å sette Netflix i et dårlig lys, Netflix svarer med å frigjøre statistikken over snittfart til de ulike ISPene slik at Telenor fremstår som et dårlig valg for de som ønsker best kvalitet fra Netflix. Endret 18. desember 2012 av olemars Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Telenor anser kobberlinjer som utdatert teknologi som de ikke vil bruke mer penger på. Fiber er framtiden. På lang sikt. Telenor har fortsatt tenkt å utnytte kobbernettet. Men er det slik å forstå da, at Netflix har servere med innhold her til lands, som de tilbyr nettleverandører å koble seg opp mot gratis? Og mens de fleste sier ja, sier Telenor "nei, men dere kan betale oss for å bruke vår løsning"? Slik at ingen av løsningene blir brukt, og telenors og canal-digitals kunder streamer dermed fra Netflix's servere i utlandet, mens andre kunder streamer fra Netflix's servere i Norge? Mens Telenor ovenfor presse sier at dette ikke er noe de kan gjøre noe med? Eller har jeg misforstått noe? Endret 18. desember 2012 av Finholt Lenke til kommentar
G Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Jeg synes også det er noe fishy med resultatene her. Begrenses hastigheten kun av forbrukerens linje, eller begrenses den også av Netflix?At Uninett topper listen er i utgangspunktet ikke så rart, men at det kun er en halv mbit som skiller dem fra Telenor er mer suspekt. Selv har jeg aldri opplevd å ligge markant under 100 mbit via Uninett.Samtidig ligger Altibox på 2,3 mbit i snitt i Netflix sin test, mens det tregeste abonnementet de tilbyr fortsatt gir en hastighet på 25 mbit.Snitthastigheten på forbrukerlinjer her til lands lå på 2,3 mbit på samme tid i fjor, men her vil trege, landlige tilkoblinger samt bestemor sitt utdaterte 56k-modem være med å trekke ned. Det er neppe disse kundene som først og fremst bruker Netflix. Så hva får vi ut av testen til Netflix? Vel, for noen brukeres del vil deres egen internettilknytning åpenbart være en flaskehals, men for Uninett og Altibox not so much ettersom forskjellen er så liten. Hvem kan få Uninett da? Høyskoler? EDIT: Fant svaret på spørsmålet mitt selv: https://www.uninett.no/hvemkanblikunde Internettilknytning via UNINETT og forskningsnettet samt våre øvrige tjenester, er tilgjengelig for organisasjoner der hovedformålet er knyttet til forskning, utdanning og/eller formidling. Alle norske universiteter og statlige høgskoler er tilknyttet. Videre har UNINETT en del andre kunder, som for eksempel private videregående skoler, kommuner, bibliotek og museer. Vilkår for internettilknytning via UNINETT og forskningsnettet: UNINETT har to kundegrupper. Den ene gruppen består av institusjoner i universitets- og høgskolesektoren som er tilknyttet forskningsnettet gjennom avtale med Kunnskapsdepartementet (p.t. rundt 200 institusjoner) Den andre kundegruppen er forskningsinstitusjoner og andre organisasjoner som driver ikke-kommersiell virksomhet knyttet til forskning og utdanning. I tillegg kan forskningsprosjekter i kommersielle selskaper knytte seg opp til UNINETT i en avgrenset tidsperiode for et definert prosjekt som involverer en eksisterende kundeinstitusjon. Forskningsnettet kjernekunder omfatter følgende: institusjoner innenfor høyere utdanning forskningsorganisasjoner Øvrige typer institusjoner som kan tilknyttes forskningsnettet: grunnskoler og videregående skoler organisasjoner med direkte tilknytning til forskning og utdanning, som biblioteker, museer og arkiver organisasjoner som leverer "non-profit"-tjenester til forskning og utdanning organisasjoner og prosjekter som har bruk for forskningsnettfunksjonalitet og som samarbeider med eksisterende kunder. Dette omfatter også knoppskytingsbedrifter. Slike tilknytninger revurderes årlig Enhver organisasjon med eget organisasjonsnummer skal ha et eget kundeforhold. En organisasjon kan ha flere forskningsnettilknytninger. Kun unntaksvis kan flere organisasjoner dele tilknytning. Tilknytning har gjensidig oppsigelsestid på tre måneder. Endret 18. desember 2012 av G Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Når det gjelder Telenor så er kvaliteten på nettet fortreffelig Men på fart er det helt fryktelig..... Har en 2 Mb ned og 0,3 Mb opp og greier forsåvidt å sjå Netflix med grei kvalitet. Får uheldigvis ikke bedre fart, men Pingen er aldri meir enn 50 ms. Det som er rart er at naboene mine har 5 Mb linje (har testet) mens jeg ikkje får bedre enn 2 Mb. På en annen side så har de store problemer med å streame youtube ved 480p, mens jeg kan greie det uten problem, veldig rart men glad for kvaliteten Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Når det gjelder Telenor så er kvaliteten på nettet fortreffelig Men på fart er det helt fryktelig..... Har en 2 Mb ned og 0,3 Mb opp og greier forsåvidt å sjå Netflix med grei kvalitet. Får uheldigvis ikke bedre fart, men Pingen er aldri meir enn 50 ms. Det som er rart er at naboene mine har 5 Mb linje (har testet) mens jeg ikkje får bedre enn 2 Mb. På en annen side så har de store problemer med å streame youtube ved 480p, mens jeg kan greie det uten problem, veldig rart men glad for kvaliteten Du jubler over 480p? Føler med deg br0... Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Du jubler over 480p? Føler med deg br0... Nei, sorry, meinte selvfølgelig at jeg kan streame YouTube i 720p uten problem, menst dei berre kan streame 420p, selv med 3-4 ganger raskere nett.... Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Nei, sorry, meinte selvfølgelig at jeg kan streame YouTube i 720p uten problem, menst dei berre kan streame 420p, selv med 3-4 ganger raskere nett.... Forsatt 720p Føler forsatt med deg 1 Lenke til kommentar
DaXi Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) I skrivende stund (22:45) får jeg kun SD kvalitet på Lords of the ring.. rundt 1.1mbit max.. Tidligere i dag bufferet samme filmen opp over 40mbit ved start... blir sprø.. edit: 23:15 Og der sluttet enten veldig mange å bruke netflix, eller så blir strupingen slått av rundt 23:00.. nå er hastigheten tilbake (bufferer med 30+ mbit) .. Dette er ikke første gang jeg har sett dette.. Endret 18. desember 2012 av DaXi Lenke til kommentar
skrim Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Telenor her og kan max streame 420p Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Det står litt forklart i artikkelen som tråden tilhører. Netflix og Telenor har stillingskrig, Netflix vil at Telenor skal bruke eksisterende CDN fra Netflix (gratis), Telenor vil at Netflix skal kjøpe CDN-tjenester fra Telenor istedet. Ved å rute fra en litt sjaskete peer (tipper enten Nederland eller Sverige) forsøker Telenor å sette Netflix i et dårlig lys, Netflix svarer med å frigjøre statistikken over snittfart til de ulike ISPene slik at Telenor fremstår som et dårlig valg for de som ønsker best kvalitet fra Netflix. Så med andre ord har Netflix ikke enda innsett at den jevne Ola Nordmann heller bytter innholdsleverandør enn å bytte bort fra deres trofaste ISP Telenor - som generelt leverer lavere hastigheter enn deres konkurrenter gjør på deres egen linje, som tidligere har praktisert volumgrense på 1 GB per mnd på deres ADSL-abonnement (nei, vi glemmer ikke!), som da de var statseide valgte å fokusere på ISDN fremfor ADSL som i dag resulterer i at vi er flere år bak f.eks. Sverige i utvikling, og mye annet snusk. Forvent heller at Ola Nordmann velger den løsningen som er minst "stress", i dette tilfellet blir det heller å velge bort Netflix! Endret 19. desember 2012 av srbz Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Forsatt 720p Føler forsatt med deg De er slik det går når man har ADSL OG bor på bygda Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 De er slik det går når man har ADSL OG bor på bygda Bor på bygda, men her har jeg 20 / 6, og mulighet (snart) for 40 / 12 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Bor på bygda, men her har jeg 20 / 6, og mulighet (snart) for 40 / 12 haha, bor til og med 4 Km frå sentralen ! Får heldigvis fiber innen 2 år, men det koster å fælt å koble seg til....... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå