Gå til innhold

Tips/råd for vidvinkel til nikon fx

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger å kjøpe meg et Nikon D600 og et vidvinkelobjektiv sånn at jeg får prøvd meg på nordlysbilder denne vinteren. På jobb bruker jeg et Nikon D3s, men har nesten aldri brukt vidvinkel da jeg foretrekker 24-70 og 70-200.

Kunne tenkt meg noe alá 16-35 2.8 evt 17-50 2.8, nytt, helst med noe form for værtetting. Tror ikke VR er nødvendig heller da jeg vil benytte det stort sett kun på tripod. Som alle andre er jeg selvfølgelig i stand til å lete litt i norske nettbutikker, men utvalget er så stort og jeg er usikker på hvor jeg får mest valuta for pengene. Finnes det et slikt vidvinkelzoom til under 5 lapper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon sin 16-35 er f/4 og koster rundt 6500 på bruktmarkedet. Forsåvidt et greit objektiv, men litt lite lyssterkt og plastikkaktig for min smak hvertfall.

Sikker på at du trenger zoom da? Om du skal ta nordlysbilder og har 24-70 og 70-200 fra før av ville jeg heller vurdert en Samyang 14mm 2.8. Den er rimelig og svært skarp, men har kun manuellfokus. Akkurat det er jo ikke et stort problem i det hele tatt når man skal ta planlagte bilder med stativ. Koster under 3000 nytt gjør den og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...