Gå til innhold

Betale all skatten etterskuddsvis

Irrelevant

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det lar seg gjøre å utsette skattebetalingen helt til neste år. Jeg tenker da på å oppgi 0 i forventet inntekt eller 5 millioner i rentekostnader når jeg bestiller skattekort. Hensikten er at skattepengene skal kunne sitte på kontoen min og forrentes, ettersom jeg får 3,5% rente, og renta Skatteetaten opererer med er bare 1,5% eller der omkring. Dessuten er det en fordel at jeg ikke binder opp pengene. Er dette hensiktsmessig og lar det seg i det hele tatt gjøre?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg definitivt, gitt at du faktisk klarer å spare det beløpet du skal betale i skatt.

Hvis jeg skulle droppet 10000 kroner i skatt 31 januar 2012, trenger ikke jeg å betale de før 31 mai 2013. Dvs. de kan stå på konto og rente seg i hele 16 måneder, uten å betale renter til staten. Jo mer man tjener, jo mer lønner det seg å betale restskatt.

Problemet er at de fleste i Norge trolig ikke er disiplinerte nok til å sette av pengene på en konto kontra å bruke de, og blir også demotivert med tanken på å betale en stor sum på en gang. Og mange tjener vel heller ikke nok til at de skulle gidde å styre med dette selv; er det verdt å spare et par tusen i året for alt dette "styret", og er man disiplinert nok til å ta "risikoen"? Kan fort gå på en smell.

"– Det at 31 prosent sier at de med vilje betaler inn for mye, det viser at de mange er villig til heller å ta kostnaden med å «låne» pengene til staten, fremfor å få en ubehagelig overraskelse når selvangivelsen dukker opp"

Kilde: Staten tvangsparer for deg

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har man ikke nok selvdisiplin til å la være å røre skattepengene (om ikke nødvendig, f.eks. for å unngå gebyr eller innkasso) så overrasker det meg at man har selvdisiplin nok til å stå opp for i det hele tatt å tjene penger. :mellow:

Trikset må være å opprette en ny konto i nettbanken som man har en fast overføring til samme dag som lønna kommer. Tar maks. en halvtime inkludert alle beregningene. Da ser man lettere hvor mye penger man faktisk har tilgjengelig. Lite arbeid i forhold til beløpet man kan tjene.

Betaler allerede alt jeg kan med kredittkort, men passer på å alltid betale innen fristen så renta ikke begynner å løpe. Hver gang jeg er i nettbanken overfører jeg påløpt skyldig beløp fra hovedkontoen til en egen kredittkonto, som jeg også bruker til å betale kredittkortfakturaen med. Har gjort dette i et halvt år uten problemer.

Lurer fortsatt på om dette med skatt i det hele tatt lar seg gjøre og er hensiktsmessig. Rart at dette trikset er så uvanlig og lite kjent om så, og at restskatt eller baksmell liksom er så fælt.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Ble oppringt av Skatteetaten etter at jeg bestilte skattekort. Klarte å komme ned i 7%. Måtte si det som var at jeg ønsket å betale så mye som mulig etterskuddsvis, men jeg tror han forstod det. Så da ble rentekostnadene justert ned til et aminnelig nivå. :yucky:

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på om det lar seg gjøre å utsette skattebetalingen helt til neste år. Jeg tenker da på å oppgi 0 i forventet inntekt eller 5 millioner i rentekostnader når jeg bestiller skattekort. Hensikten er at skattepengene skal kunne sitte på kontoen min og forrentes, ettersom jeg får 3,5% rente, og renta Skatteetaten opererer med er bare 1,5% eller der omkring. Dessuten er det en fordel at jeg ikke binder opp pengene. Er dette hensiktsmessig og lar det seg i det hele tatt gjøre?

Dette er en liten sidekommentar angående vurderingen av disse rentesatsene:

Renter man får utbetalt på for meget innbetalt skatt, er i seg selv skattefrie.

Renter man betaler på restskatt, får man ikke skattefradrag på.

(Med mindre reglene har endret seg siden jeg sjekket, men det tviler jeg på.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men er det ikke slik at restskatten faktisk kan betales skatte- og avgiftsfritt året etter om man betaler det innen en viss frist?

Hvis du mener rentefritt, så joda, det kan du, sålenge du betaler den innen selvangivelsesfristen.

Mitt poeng ang de rentene, var at man må regne inn skatteforholdene dersom man skal ha det fullstendige bildet.

NB: Hvis man ønsker å gjøre sånne vrier, vil jeg anbefale at man også følger godt med på tidsfrister og lignende regler, slik at man ikke overraskes av en endret frist.

Endret av akroev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...