Gå til innhold

Burde man økt den seksuelle lavalderen til 25 år?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Er dette et seriøst innlegg? Eller er det sarkastisk ment?

Er ikke det ganske åpenbart da?

 

Problemet er at unge mennesker som blir utnyttet av eldre ikke vet bedre selv på det aktuelle tidspunktet "overgrepet" skjer. Det er ofte alkohol inn i bilde og da forsvinner dømmekraften...

Det samme gjelder eldre mennesker også. Det går ikke noen magisk grense ved 18 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del synes jeg den seksuelle lavalderen burde bestå som den er, men det burde nedfelles i lovverket at det skal brukes skjønn i større grad enn det gjøres i dag. Det er jo sånn at en 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste per definisjon er en seksualforbryter, mens to 15-åringer eller to 16-åringer er helt lovlige. Dette er et system som gjør at en ganske stor del av befolkningen i Norge på et aller annet tidspunkt i livet sitt har vært seksualforbrytere, og det er jo selvfølgelig helt absurd. Derfor synes jeg at vi skal beholde den seksuelle lavalderen på 16 år, men la sunn fornuft styre i mye større grad enn i dag. Synes for eksempel at man kan sette en absolutt nedre grense på 13-14 år hvor det ikke er lov til å sex med personer under denne alderen. Hvor gammel man skal være før man ikke lenger har lov til å ha sex med personer under 16 er ikke godt å si, men de ter klart at det ikke er greit med folk på godt over 30 som har sex med 15 åringer. Samtidig så må det selvfølgelig være greit om en 19-åring har sex med sin 15 år gmale kjæreste, så lenge det baserer seg på frivillighet fra begge parter..

Lenke til kommentar

For min del synes jeg den seksuelle lavalderen burde bestå som den er, men det burde nedfelles i lovverket at det skal brukes skjønn i større grad enn det gjøres i dag. Det er jo sånn at en 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste per definisjon er en seksualforbryter, mens to 15-åringer eller to 16-åringer er helt lovlige. Dette er et system som gjør at en ganske stor del av befolkningen i Norge på et aller annet tidspunkt i livet sitt har vært seksualforbrytere, og det er jo selvfølgelig helt absurd. Derfor synes jeg at vi skal beholde den seksuelle lavalderen på 16 år, men la sunn fornuft styre i mye større grad enn i dag. Synes for eksempel at man kan sette en absolutt nedre grense på 13-14 år hvor det ikke er lov til å sex med personer under denne alderen. Hvor gammel man skal være før man ikke lenger har lov til å ha sex med personer under 16 er ikke godt å si, men de ter klart at det ikke er greit med folk på godt over 30 som har sex med 15 åringer. Samtidig så må det selvfølgelig være greit om en 19-åring har sex med sin 15 år gmale kjæreste, så lenge det baserer seg på frivillighet fra begge parter..

Har du lest straffelovens bestemmelse om dette? Der står følgende:

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Vet du hvordan denne brukes i praksis, siden du ber om at skjønn skal brukes i større grad enn i dag?

 

Jeg mistenker at svaret er nei, siden du påstår at en 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste "per definiesjon er en seksualforbryter". Det er altså riv ruskende galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg åpenbart tatt feil angående det. Jeg kjenner ikke den nøyaktige lovteksten i noen større grad, nei.

 

Forøvrig skal det sies at 16 i og for seg var et tilfeldig tall, og at det likegodt kan ha vært en 19-åring det er snakk om. Tviler på at det ville vært lovlig, ettersom jeg ikke kan skjønne at en 15-åring og en 19-åring skal kunne anses som omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Ikke det at det derfor er noe galt i at disse har et frivillig seksuelt forhold med hverandre, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Nei, senk grensen til 13/14år, motstanderne vil stort sett uansett være hyklere som synes det er greit at gutter tidlig i tenårene har sex med eldre kvinner, men setter himmel og jord i bevegelse når "gamle mannegriser" gjør det.

 

Ikke at jeg tror at grensen faktisk vil bli senket, white knights og femisupremasistene vil nok fortsatt holde oppe 16-årsgrensen (og kanskje øke denne) slik at flere "mannegriser" kan sperres bak lås og slå (og et størst mulig antall menn kan stemples som sinnslidende evt. pedofile på feilaktig grunnlag).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Forslaget ble lansert som en løsning på at unge jenter selv opp i 16-17 år ble misbrukt uten at de selv visste det men skjønte det når noen fortalte dem det. Så dermed tyder det på at man kanske må opp i rundt 25 år for å vite når man blir misbrukt og ha vett til å si nei om man ikke vil være med å leke.

 

Hvis man skal følge konsekvensene av å mene at eldre folk utnytter 16-17-18 år gamle jenter til å gjøre ting de ikke aner hva er og som de senere får vite at de ble misbrukt av å være med på, så er den eneste logiske løsningen å øke den seksuelle lavalderen slik at de får mer tid på seg til å lære om sex og dermed vet når de blir misbrukt uten å bli fortalt det av andre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En seksuell lavalder på 25 år vil beskytte jenter mot sine egne manglende kunnskaper om at de blir misbrukt når de har sex, så dermed kan politikere og andre holdre fingre og annet unna til de er blitt voksnere og selv vet hva de er med på og kan takke ja eller nei til å delta.

Lenke til kommentar

Hva om begge er under 25 ar. De fleste venter ikke med sex til de blir 25? Og om du gjor det lovlig a ha sex med andre under den seksuelle lavalderen, hva gjor du om en 20 aring ligger med en 10 aring. Hvor setter du grensen?

 

Og hva om jeg finner en dame jeg liker som er 28 ar, kan ikke jeg date henne da fordi hun er over alderen og jeg er under? Seksuell avalder pa 25 er bare tull.

Lenke til kommentar

Hmm, noe merkelige konklusjoner her.

 

Hvorfor er det greit at to 16-åringer har sex, men ikke at en 25-år gammel mann har sex med en 16-år gammel jente?

Er ikke handlingen den samme?

Hva har alderen å gjøre med handlingen?

Er jenta mer "moden" om hennes sexpartner er 16 enn om partner er 25?

 

Er det greit om en 16-år gammel gutt har sex med ei 25-år gammel dame?

 

 

Svaret er ganske simpelt for min del.

 

Hvis ei 16 år gammel jente har seg med en 16 år gammel gutt, og selv ønsker det er det gjerne fordi hun liker han, er forelsket osv osv.

 

Hvis ei 16 år gammel jente har seg med en 25 år gammel gutt kan det godt hende at hun selv ønsker det. Men i noen tilfeller er det ikke alltid slik. Men fordi en 25 år gammel gutt er med moden og erfaren i sin kommunikasjon med andre mennesker, eller har mer psykologiske ferdigheter vil det være lettere for han å lure/manipulere den 16 år gamle jenta.

 

I motsetning har en 16 år gammel gutt omtrent like lang erfaring innen kommunikasjon og kognitive evner slik at det ville bli "rettferdig" for jenta. En eldre gutt vil kunne innynde seg hos jenta på en annen måte, og da kan det være vanskeligere for jenta å si nei, rett og slett fordi man lettere kan manipulere yngre mennesker.

 

Dette er ikke alltid en effekt som vil forårsake noe problem for jenta umiddelbart, men hvis jenta egentlig kanskje ikke ville men ikke klarte å si nei, vil det kunne gi henne problemer eller anger i ettertid.

 

Det er det som er så "magisk" med mennesker. Når man er ung så tenker man på en annen måte enn når man blir eldre. Dette gjør at høyere autoriterer (foreldre, regjering osv) må gripe inn og veilede og styre enkelte aspekter som har med menneskers adferdsutvikling å gjøre.

 

Jeg er 24 år, og har nytt livets frukter for å si det slik, men aldri om jeg kunne klart å utnytte mine ferdigheter innen kommunikasjon til å ha meg med ei på 16. Det føles unaturlig og ekkelt ut. Da blir begrepet "jeger og bytte" plutselig mye mer bokstavelig. Jeg vet med meg selv at jeg har muligheten til å sjarmere på en annen måte enn en ung gutt. Jeg har muligheten til å naturlig utstråle autoritet, og for mange jenter i den alderen kan mye av ønsket om sex etter en runde sjarmering komme av at det ville være kult å skryte av å ha seg med en så mye eldre kar. Det er liksom status, og kan gi en maktfølelse for enkelte individer.

 

Men man kan aldri sikkert si hvordan det vil få jenta til å føle på sikt. Hvis man tenker at ei på 16 mister møydommen til en på 25, og så stikker han bare neste dag etter å ha sjarmert henne i senk. Det kan gjøre mye for psyken til enkelte individer vil jeg tro.

 

Men, dette er kun mine meninger og det er sikkert mange som er uenig eller enig. Det er ikke så viktig for meg, dette ble mer en meningsytring enn en debattering fra min side.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

En seksuell lavalder på 25 år vil beskytte jenter mot sine egne manglende kunnskaper om at de blir misbrukt når de har sex, så dermed kan politikere og andre holdre fingre og annet unna til de er blitt voksnere og selv vet hva de er med på og kan takke ja eller nei til å delta.

 

Dette er jo bare tullete.

 

I praksis har lovverk en retningslinje-effekt for menneskers adferd.

En lov beskytter INGEN mennesker mot noe. Bare fordi det er ulovlig å drepe mennesker stopper det hvertfall ikke 15 000 amerikanere hvert år mot å begå drap.

 

Bare fordi det er ulovlig å stjele en bil stopper ikke det biltyver. Likeså stopper ikke lovverk pedofile eller voldtektsmenn. Voldtektsmenn er fullt klar over at det er ulovlig og at man kan få fengsel for å begå overgrep, men deres seksuelle behov er ofte større enn behovet for en trygghet om at man beholder sin frihet, og da stopper den langsiktige og kloke planleggingen av hvilke veier man ønsker å ta i livet for å opprettholde en moralsk riktig og god status ut mot samfunnet men også for seg selv. Det går mye på egoisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Det man har sett i enkelte nyhetsomtaler er beskivelser av hvordan jenter fortelelr om en seksuell opplevelse de hadde som f.eks 17 åring, og så forteller venninna at det var et overgrep og så anmeldes den grusomme overgrepsmannen.

 

Jeg synes det er påfallende hvor mange som anmelder etter at de er blitt fortalt at de har blitt misbrukt, og forslaget om å øke den seksuelle lavalder ble lansert for å løse dette problemet. Det de ikke vet som 17-18 åringer vet de kanskje som 25 åringer.

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=706450

 

http://www.avert.org/age-of-consent.htm

 

Noen land har lov om å være gift. Blir du ikke gift har du aldri lov til å ha sex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...