Gå til innhold

Burde man økt den seksuelle lavalderen til 25 år?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

13år er logisk siden barn blir kjønnsmodne i den alderen. Min teori om pedofile er at det er personer som er oppvokst med at sex er noe skittent og ekkelt, og dermed ikke fått utløp for sine lyster når de var "barn". Noe som gjør at lysten på unge mennesker ikke forsvinner når de blir eldre.

 

Når det er sagt kan man ikke ha masse 12-13 åringer som har seg i øst og vest og man kan selvsagt ikke ha en seksuell lavalder på 13år.

 

Men denne politikersaken har egentlig ingenting med pedofili og den seksuelle lavalder å gjøre.

Dette er en mann har utnyttet sin maktposisjon for å få tilgang på noe annet enn kona.

Lenke til kommentar

Men denne politikersaken har egentlig ingenting med pedofili og den seksuelle lavalder å gjøre.

Dette er en mann har utnyttet sin maktposisjon for å få tilgang på noe annet enn kona.

Tror du ikke at det heller gikk den andre veien? At det var "noe annet enn kona" som utnyttet sin sjarm og sitt ytre for å ligge med en maktperson, noe som kan gi respekt i vedkommende's omgangshoregjengen?

 

Ta groupies som eksempel. Er det rockestjernene som utnytter groupies eller er det groupies som utnytter rockestjernene? Er det konsert 2 dager på rad på en scene kan du banne på at det er de samme skløttene som står fremst og flasher titsa selv om det er en annen artist... Hvem er det da som blir utnytta?

Lenke til kommentar

Problemet er at unge mennesker som blir utnyttet av eldre ikke vet bedre selv på det aktuelle tidspunktet "overgrepet" skjer. Det er ofte alkohol inn i bilde og da forsvinner dømmekraften...

Da blir det jo en annen sak.

Jeg syns ikke det er statens oppgave å blande seg når hvis jeg er keen på å deputere når jeg er 14 eller 20.

Lenke til kommentar

Da blir det jo en annen sak.

Jeg syns ikke det er statens oppgave å blande seg når hvis jeg er keen på å deputere når jeg er 14 eller 20.

Snakker du om å debutere?

 

Det jeg mener er at 18 år er en fin alder for å markere et formelt skille over hva som er en grei seksuell lavalder. Ergo at den skal ha samme funksjon som den seksuelle lavalder på 16 år har i dag.

 

Å være 13 år og ha sex med en jevngammel (12-14) synes jeg er helt OK. En jente på 16 år og en mann/gutt på 25 år eller mere er noe helt annet. Det er dette en seksuell lavalder skal beskytte mot - at eldre utnytter yngre jenter/gutter.

Lenke til kommentar

Å være 13 år og ha sex med en jevngammel (12-14) synes jeg er helt OK. En jente på 16 år og en mann/gutt på 25 år eller mere er noe helt annet. Det er dette en seksuell lavalder skal beskytte mot - at eldre utnytter yngre jenter/gutter.

 

Hmm, noe merkelige konklusjoner her.

 

Hvorfor er det greit at to 16-åringer har sex, men ikke at en 25-år gammel mann har sex med en 16-år gammel jente?

Er ikke handlingen den samme?

Hva har alderen å gjøre med handlingen?

Er jenta mer "moden" om hennes sexpartner er 16 enn om partner er 25?

 

Er det greit om en 16-år gammel gutt har sex med ei 25-år gammel dame?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min teori om pedofile er at det er personer som er oppvokst med at sex er noe skittent og ekkelt, og dermed ikke fått utløp for sine lyster når de var "barn". Noe som gjør at lysten på unge mennesker ikke forsvinner når de blir eldre.

Din "teori" er feil. Det er flere og flere som sier at pedofili faktisk kan være en seksuell legning, på lik linje med homofili, heterofili og bifili.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din "teori" er feil. Det er flere og flere som sier at pedofili faktisk kan være en seksuell legning, på lik linje med homofili, heterofili og bifili.

 

Du har ikke noe grunnlag for å si at det feil ,kun fordi det er flere og flere som sier at pedofili kan være medfødt.

Jeg skal ikke være skråsikker jeg heller, men jeg ser det som sannsynlig at undertrykt seksualitet som barn kan medføre en klikk i hjernen som gjør at man ikke "modner" seksuelt og dermed mister den seksuelle lysten på barn.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er sarkastisk hva OP skriver.

 

uansett 14/14 er lov selv 12/14, 16/14 er nokså lov, denne loven er på plass slik at voksne mennesker ikke skal utnytte unge menneskers nysgjerrighet og usikkerhet..

 

Selv synes jeg 16 er for høyt, og jeg synes det er galskap at en eks en kar på 19 skal dømmes til fengsel for å være sammen en på 15 og ha sex..

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke noe grunnlag for å si at det feil ,kun fordi det er flere og flere som sier at pedofili kan være medfødt.

Jeg skal ikke være skråsikker jeg heller, men jeg ser det som sannsynlig at undertrykt seksualitet som barn kan medføre en klikk i hjernen som gjør at man ikke "modner" seksuelt og dermed mister den seksuelle lysten på barn.

Du kan ikke endre noens legning, og opplevelser i barndommen vil da ikke endre hvem du blir forelsket i. Det kan derimot påvirke veldig mange andre områder, som igjen vil kunne gjøre deg til en barnemisbruker (men ikke pedofil).

Du kan f.eks ta en titt på dette

 

Og husk, en pedofil er en som blir tiltrukket utelukkende av barn. Det betyr ikke at han nødvendigvis misbruker barna.

Lenke til kommentar

Hmm, noe merkelige konklusjoner her.

 

Hvorfor er det greit at to 16-åringer har sex, men ikke at en 25-år gammel mann har sex med en 16-år gammel jente?

Er ikke handlingen den samme?

Hva har alderen å gjøre med handlingen?

Er jenta mer "moden" om hennes sexpartner er 16 enn om partner er 25?

Er det greit om en 16-år gammel gutt har sex med ei 25-år gammel dame?

 

Er det greit om to 5-åringer "leker doktor"? Er det derfor greit om en 50-åring leker doktor med naboens datter? Nei, den yngste blir ikke mer eller mindre moden av partnerens alder, men det endrer sannsynligheten for at modenheten er lik, og at man ikke står overfor et forhold bare den ene parten er i stand til å overskue konsekvensene av og utnytter dette.

 

Det betyr ikke at ikke 16 år gamle jenter og gutter kan ha sex med en 25-åring av samme(!) eller motsatt kjønn, så lenge forholdet er frivillig. Dette er ikke primært en likestillingsdebatt. Men om du spør de samme to spørsmålene med 5- eller 10-åringer i stedet for 16-åringer, får du da samme svar? Jeg tror at 16-åringer er mer enn gamle nok til å tåle frivillig "voksen" sex, men jeg er sikker på at 5-åringer ikke er det. Allikevel ville jeg ikke (den gangen det var aktuelt) gått i taket hvis barnehagen ringte og fortalte at en av mine barn hadde lekt intime leker med en jevnaldrende.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle faste lover bør erstattes med formuleringer som er så ulne, så man ikke kan vite hva man blir dømt for, før man er i retten.

 

Loven bør åpne opp for at det er kvinners subjektive opplevelse av hva som er seksuell kontakt som definerer hva som er straffbart og ikke straffbart, deretter omgivelsene, men det må ikke nedfelles i lov, det må bestemmes i retten.

 

Loven bør ikke ha en seksuell lavalder som er klar å forholde seg til, men heller ta utgangspunkt i hva den politiske tidsånden mener er ekkel og uakseptabel aldersforskjell.

Lenke til kommentar

<p>

Er det greit om to 5-åringer "leker doktor"? Er det derfor greit om en 50-åring leker doktor med naboens datter?

Retoriske spørsmål er "in" ser jeg, kan vi holde oss til kjønnsmodne individer?

 

Nei, den yngste blir ikke mer eller mindre moden av partnerens alder, men det endrer sannsynligheten for at modenheten er lik, og at man ikke står overfor et forhold bare den ene parten er i stand til å overskue konsekvensene av og utnytter dette.
"Modenheten" (hva nå enn det ulne ordet betyr) er ikke nødvendigvis aldersbestemt, og vil nesten aldri være "lik" mellom to sexpartnere. At den er ulik innebærer ingen "utnyttelse".

 

Det betyr ikke at ikke 16 år gamle jenter og gutter kan ha sex med en 25-åring av samme(!) eller motsatt kjønn, så lenge forholdet er frivillig. Dette er ikke primært en likestillingsdebatt.
Nei, men jeg tror svaret varierer veldig avhengig av kjønn til både svarer og de imaginære deltagere.

 

Men om du spør de samme to spørsmålene med 5- eller 10-åringer i stedet for 16-åringer, får du da samme svar?
Nei, jeg tror det skjer noe mellom man er 5 og 16 som kalles kjønnsmodning som endrer saker og ting ganske mye.

 

Jeg tror at 16-åringer er mer enn gamle nok til å tåle frivillig "voksen" sex, men jeg er sikker på at 5-åringer ikke er det.
Enig, begrunnelse over.
Lenke til kommentar

<p>

Så når er man "kjønnsmoden"?  Vi vet at i noen land kan jenter bli kjønnsmodne når de er 9, i Norge ikke så ofte før de er 12.

Tja, det er vel ikke noen fasitsvar på det spørsmålet?
Er kjønnsmodenhet tilstrekkelig for å kunne vurdere sine handlinger?
Nei, men det er vel en forutsettning for kjønnsdriften tror jeg. Hva som er tilstrekkelig for å vurdere konsekvensene av sine handlinger lurer jeg og på (i og med at jeg selv ikke alltid klarer å forutsi fremtiden helt selv)?Videre lurer jeg på om alle som ikke fyller akkurat det kravet om klarsyn ikke bør tillates noen sex?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...