Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp til å tolke en paragraf i Vegfraktloven? Tollpost har rotet bort en pakke. Hjelp


A-Dawg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For noen uker siden forsvant en forsendelse som inneholdt en 14dager gammel laptop til 11 000 hos Tollpost Globe i Oslo. Pc'n ble sendt i retur for utbedring av garantifeil på skjerm. Sporingen kan følges helt til Oslo, hvor de der ikke kan finne den på sitt lager eller umerket lager.

 

Jeg har vært i flere dialoger med Tollpost, men det går treigt. Jeg ble gjort kjent at "hvor i de tilfeller det tilkjennes erstatning så tilsvarer erstatningen cirka 150kr pr kilo på forsendelsen". Jeg er ikke interessert i det siden pakken veier cirka 4kg. Jeg vil ha erstatning for at en utro tjener hos de har tilegnet seg pakken min, slik at den nå er borte.

 

Vil det være vits i å politianmelde Tollpost Globe?

 

Tollpost følger Lov om vegfraktavtaler. Når jeg leser den så mener jeg at loven sier at jeg har krav på erstatning etter markedsprisen (dersom dette foreligger). Markedsprisen foreligger siden dette er en splitter ny pc og den selges fortsatt i butikkene. Dersom en markedspris ikke hadde foreligget så hadde erstatningen blitt 17 SDR for hvert kilogram av det tapte godset.

 

Tolker jeg §32 rett? se paragrafen under under:

Erstatningens størrelse ved tap.

 

§ 32. Erstatning for helt eller delvis tap av godset regnes etter godsets verdi på stedet og tiden for overtakelsen til befordring. Verdien bestemmes etter børsprisen eller – i mangel av slik pris – etter markedsprisen. Fins heller ikke slik pris, beregnes verdien etter vanlig verdi av gods av samme art og kvalitet.

Ved innenriks befordring kan erstatningen likevel ikke overstige 17 SDR for hvert kilogram av det tapte gods i bruttovekt.

Ved internasjonal befordring skal erstatningen ikke overstige 8,33 SDR for hvert kilogram av det tapte gods i bruttovekt.

Ved oppgjør i norske penger legges til grunn den omrekningskurs som gjelder på oppgjørsdagen.

I tillegg kan frakt, tollavgifter og andre kostnader ved befordringen kreves godtgjort, helt ut ved totaltap og forholdsmessig ved delvis tap.

Ved internasjonal befordring kan høyere erstatning enn etter de foregående ledd i paragrafen her bare kreves dersom godsets verdi eller særlig utleveringsinteresse er angitt i samsvar med §§ 33 eller 35.

Endret ved lover 12 mai 1978 nr. 20, 27 apr 1984 nr. 24.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den blitt borte på vei fra deg til MPX, eller når den var på vei tilbake til deg?

 

Det er alltid avsender som er ansvarlig for forsendelser, helt til mottaker har bekreftet mottak av pakken. Det vil si at om den ble borte på vei fra MPX til deg, så kan du kreve at de ordner opp. Ble den derimot borte på vei fra deg til MPX, så ligger ansvaret på deg.

 

Hvor mye du får i erstatning hvis sistnevnte er tilfellet, kommer vel også litt ann på hvordan pakken ble sendt. Ble den sendt med sporing, så er den vel forsikret slik at du skal få igjen hele verdien på det som ble sendt så lenge du kan dokumentere det (og det regner jeg med du kan), opp til en viss makssum som skal være fastsatt av transportør på forhånd. Dette bør det stå mer om på Tollpost sine sider, men jeg blir overrasket om den er maks 150 kroner pr. kilo da den sjelden vurderes ut fra pakkens vekt.

Lenke til kommentar

Du har misforstått bestemmelsen. Det er en alminnelig begrensning på 17 SDR per kg, uavhengig av markedspris på det du sender. Dette følger av at erstatning "likevel ikke kan overstige". Dette henviser til hele første ledd.

 

Med andre ord: Du beregner verdien etter første ledd (enten børspris, markedspris eller "vanlig pris", og så veier du varen og ganger det med 17 SDR. Du får da utbetalt det laveste av de to beløpene.

 

Der har du en god grunn til ikke å bruke Tollpost :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Pakken ble borte etter at jeg sendte den avgårde 12.11.2012. Det var sporingsnummer på den, og den spores helt til Oslo. Sånn sett regner jeg med at Tollpost erstatter innholdet?

 

Dersom Tollpost ikke vil erstatte dette, er det andre forsikringer jeg kan bruke for å få dekket dette tapet (10 990 NOK)? Har innbo-forsikring og reiseforsikring.

 

Vil det hjelpe å kontakte forbrukerrådet i denne saken? Jeg kommer ikke til å gi meg før noen har erstattet dette tapet.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det så er ikke pakken din forsikret når du sender med Tollpost. Forsikring må du ordne selv. Hvorvidt du allerede har forsikringer som dekker det er det vel du som vet best.

 

Nettopp. En god grunn til ikke å velge Tollpost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp. En god grunn til ikke å velge Tollpost.

 

Så vidt jeg vet er desverre overnevnte praksis vanlig, dvs. at dersom pakken ikke er forsikret spesielt har du nærmest ingen rettigheter om pakken skulle "forsvinne" (å få igjen 150 kr per kilo anser jeg som ingenting). Så om du hadde valgt Posten, DHL, TNT, Fedex eller noe annet så hadde du uansett sittet igjen med ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er desverre overnevnte praksis vanlig, dvs. at dersom pakken ikke er forsikret spesielt har du nærmest ingen rettigheter om pakken skulle "forsvinne" (å få igjen 150 kr per kilo anser jeg som ingenting). Så om du hadde valgt Posten, DHL, TNT, Fedex eller noe annet så hadde du uansett sittet igjen med ingenting.

Du har helt rett i at praksisen er vanlig, men du har ikke rett i at det er det samme hvem du velger. For pakker dekker posten inntil 10 000 i skade, ref. postens generelle leveringsvilkår punkt 14.2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at praksisen er vanlig, men du har ikke rett i at det er det samme hvem du velger. For pakker dekker posten inntil 10 000 i skade, ref. postens generelle leveringsvilkår punkt 14.2.

 

Jeg bare gjentar: Nettopp, en god grunn til ikke å velge Tollpost Globe

Endret av A-Dawg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er alltid avsender som er ansvarlig for forsendelser, helt til mottaker har bekreftet mottak av pakken. Det vil si at om den ble borte på vei fra MPX til deg, så kan du kreve at de ordner opp. Ble den derimot borte på vei fra deg til MPX, så ligger ansvaret på deg.

Det er vel strengt tatt stikk motsatt - den vanligste betingelsen er som følger:

"Varen anses som levert når den er overlatt befrakter"

 

Dette bør kunne gå begge veier - trådstarter har levert varen til MPX da den er overlevert befrakter(budet har innhentet, eller postkontoret har mottatt), den er derfor å anse som i MPX' hender, og de må derfor sørge for å fremskaffe den eller levere ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vanligste betingelsen er som du sier at varen anses levert når den er overlatt befrakter, men i forbrukerkjøpsloven er det ikke slik. Når man derimot returnerer en vare er det muligens annerledes, fordi standard som du sier er at varen anses levert når den er overlatt befrakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har overlatt saken til forbrukerrådet nå. Synes det er helt forkastelig at begge partene fraskriver seg ansvaret.

 

Svar fra MPX: "Dersom maskinen ikke kommer til veie igjen så kan vi selvfølgelig hjelpe deg med å få til en knallgod pris på en ny maskin."

 

Spurte de hvilken knallgodpris de kunne få til og det var et avslag på cirka 400kroner fra den prisen jeg kjøpte den for..

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Vel, da regner eg med at du klager inn Tollpost, og ikke MPX.no?

 

Klager inn begge firmaene. Jeg mener Mpx må være klager ovenfor Tollpost. Jeg bør får erstatning til et nytt produkt fra MPX som virker, og ikke et defekt produkt som de først sendte meg og som jeg måtte sende tilbake og plutselig ble borte.

Lenke til kommentar

Hva kunne MPX.no ha gjort annerledes? De har ikke fått maskinen inn til seg en gang.

Det er irrelevant - når en ting er overlevert fraktfører er det mottakers problem hva som skjer med den (med mindre avtale eller spesiallovgivning sier noe annet). MPX skal med andre ord betale dersom PCen forsvinner, da den rettslig sett er levert til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Svar fra MPX: "Dersom maskinen ikke kommer til veie igjen så kan vi selvfølgelig hjelpe deg med å få til en knallgod pris på en ny maskin."

 

Spurte de hvilken knallgodpris de kunne få til og det var et avslag på cirka 400kroner fra den prisen jeg kjøpte den for..

Haha, fikk meg en skikkelig latter der :rofl:

 

avslag på 400kr? Kaller de det en "knallgod pris"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...