Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kjøper du en alt-i-ett køsning, kommer du til og bruke "hyper tethering-greia". Disse maskinene er lagd for bilderedigering og generell bruk, ikke gaming. I7 er bedre en I5, om akuratt DU trenger en I7 er irrelevant.

 

grunnen til at jeg skriver "hyper tethering-greia" er fordi jeg ikke vet hvordan man skriver tethering og jeg gidder ikke å søke det opp :p kan vell bar kalle det HT. i7 er bedre enn i5 ja, men det er med en liten margin. forskjellen i ytelse mellom en i5 og i7 er langt unna like stor som prisforskjellen.

Lenke til kommentar

 

OSX er ikke "stabilt og crasher mindre". Hardwaren Apple har puttet i maccene sine er stabil og crasher mindre en maskiner fra visse andre produsenter. Maskiner med W7/8 kan være minst like stabil som maskiner med OSX, fordi det er avhengi av hardwaren, ikke programvaren.

enda en grunn til å velge apple.

Hardwaren Apple har puttet i maccene sine ER stabil og crasher mindre

Maskiner med W7/8 KAN være minst like stabil som maskiner med OSX

Lenke til kommentar

Du svarte det jeg skulle si i siste setning "lavkvalitet". Husk at kvalitet koster. Dårlig innpakning med bra innmat, eller bra innpakning med grei innmat. Alle delene i en pc koster penger, og Apple er nesten de eneste som ikke kutter ned på noen av delene

 

du vet at eneste grunnen til at apple kan ha så "bra" deler er at de underbetaler foxconn arbeiderne sine? de følger heller ikke arbeiderrettigheter og sier opp folk fordi de vil ha fagforeniger.(dette er i kina, kravene til lønn er ikke akkuratt høye fra før av men apple er så grådige at de bevisst betaler mindre enn standardlønn for å spare litt til.) og 650m i en pc til 22000 er ikke "grei" innmat. det er så dårlig at jeg blir kvalm. det eneste du betaler for er en massiv oppløsning som OS X ikke klarer og utnytte og som ikke er bedre enn full hd ved den skjermstørrelsen da 1080p ved 14" er Retina akkuratt som 1440p.

 

grunnen til at jeg skriver "hyper tethering-greia" er fordi jeg ikke vet hvordan man skriver tethering og jeg gidder ikke å søke det opp :p kan vell bar kalle det HT. i7 er bedre enn i5 ja, men det er med en liten margin. forskjellen i ytelse mellom en i5 og i7 er langt unna like stor som prisforskjellen.

 

til flertrådede oppgaver som redigering er en i7 opptil 30-40% bedre, vil ikke kalle det en lav ytelsesforskjell.

 

Til de som sier at du får reparert Apple produkter som er byttet deler på er dette kun fordi apple må følge reklamasjonsretten i kjøpsloven. de har fortsatt en EULA som sier det er forbudt så jeg kan love dere at hadde vi ikke hatt et så velregulert system og et forbrukerråd som står på hadde dere hatt skjegget i postkassa, vil dere virkelig støtte et firma som gir fullstendig F i forbrukerne sine? de fjerner også støtten for produkter som er over 4 år(nok en ulovlig ting btw, i norge er du pålagt å støtte et produkt av denne typen i 5 år)

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

du vet at eneste grunnen til at apple kan ha så "bra" deler er at de underbetaler foxconn arbeiderne sine? de følger heller ikke arbeiderrettigheter og sier opp folk fordi de vil ha fagforeniger.(dette er i kina, kravene til lønn er ikke akkuratt høye fra før av men apple er så grådige at de bevisst betaler mindre enn standardlønn for å spare litt til.) og 650m i en pc til 22000 er ikke "grei" innmat. det er så dårlig at jeg blir kvalm. det eneste du betaler for er en massiv oppløsning som OS X ikke klarer og utnytte og som ikke er bedre enn full hd ved den skjermstørrelsen da 1080p ved 14" er Retina akkuratt som 1440p.

 

Du vet vel at Apple ikke er den eneste kunden til Foxconn? Det er ganske naturlig at verdens største produsent av elektriske komponenter har mer enn én kunde.

 

Apple kjøper produksjonsstjenester fra Foxconn, i likhet med Sony, Microsoft, Amazon(for å nevne noen). Apple er ikke i en særegen posisjon til å diktere lønnen til Foxconns ansatte. Den bestemmes av Ledelsen i Foxconn, hvilket er vanlig, i alle bedrifter.

 

Videre må jeg be deg om å utdype på hvilken måte OS X ikke er i stand til å utnytte oppløsningen. Det er en rimelig fantasifull påstand som du ikke underbygger med noe som helst. Det eneste du oppnår er å påpeke at du ikke overhodet har forstått hva Apple legger i markedsføringsbegrepet «retina» og hvordan det er implementert i Apples produkter.

 

 

til flertrådede oppgaver som redigering er en i7 opptil 30-40% bedre, vil ikke kalle det en lav ytelsesforskjell.

 

 

Det forutsetter naturlig nok at programvaren har støtte for Hyper Threading

 

Til de som sier at du får reparert Apple produkter som er byttet deler på er dette kun fordi apple må følge reklamasjonsretten i kjøpsloven. de har fortsatt en EULA som sier det er forbudt så jeg kan love dere at hadde vi ikke hatt et så velregulert system og et forbrukerråd som står på hadde dere hatt skjegget i postkassa, vil dere virkelig støtte et firma som gir fullstendig F i forbrukerne sine? de fjerner også støtten for produkter som er over 4 år(nok en ulovlig ting btw, i norge er du pålagt å støtte et produkt av denne typen i 5 år)

 

Her skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til. Tror du at alle andre produsenter enn apple ville reparert hardware kostnadsfritt hvis ikke det hadde vært for kjøpsloven? I så fall er du svært naiv.

 

Kan du vise til hvor i EULAen det står at «det er forbudt å bytte deler(hvilke deler?)»

 

Utdyp hva du mener med «fjerner støtten». Alle som selger varer privat i Norge er bundet av kjøpsloven. Og videre er det definert at elektrisk utstyr som telefoner og datamaskiner skal ha en reklamasjonsrett på 5 år.

Endret av fryseboks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet vel at Apple ikke er den eneste kunden til Foxconn? Det er ganske naturlig at verdens største produsent av elektriske komponenter har mer enn én kunde.

 

Apple kjøper produksjonsstjenester fra Foxconn, i likhet med Sony, Microsoft, Amazon(for å nevne noen). Apple er ikke i en særegen posisjon til å diktere lønnen til Foxconns ansatte. Den bestemmes av Ledelsen i Foxconn, hvilket er vanlig, i alle bedrifter.

 

Videre må jeg be deg om å utdype på hvilken måte OS X ikke er i stand til å utnytte oppløsningen. Det er en rimelig fantasifull påstand som du ikke underbygger med noe som helst. Det eneste du oppnår er å påpeke at du ikke overhodet har forstått hva Apple legger i markedsføringsbegrepet «retina» og hvordan det er implementert i Apples produkter.

 

 

 

 

Det forutsetter naturlig nok at programvaren har støtte for Hyper Threading

 

 

 

Her skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til. Tror du at alle andre produsenter enn apple ville reparert hardware kostnadsfritt hvis ikke det hadde vært for kjøpsloven? I så fall er du svært naiv.

 

Kan du vise til hvor i EULAen det står at «det er forbudt å bytte deler(hvilke deler?)»

 

Utdyp hva du mener med «fjerner støtten». Alle som selger

 

for det første så underbetaler apple med vilje, dette har bedre seg noe iløpet av dette året men var ganske mye styr rundt at de praktisk talt bedrev slaveri(de fikk heftige bøter og en deadline på 6 måneder på å fikse dette. de andre som bruker foxconn fikk ikke dette pålegget så der tok du smertelig feil.)

 

for det andre støtter ikke OS X den oppløsningen derfor så oppskalerer den.(du som kan apple burde vite dette). retina er et begrep som handler om pixels per inch og en vanlig HD skjerm er da retina og du kan ikke se forksjell da du ikke kan se pixlene på en HD skjerm i 12-16". så retina er et begrep de bruker for å selge uten at det faktisk har praktisk betydning.

 

alle programmer som støtter flerkjernede prosessorer støtter hyperthreading, det er hele POENGET med det. derfor er en I3 nesten like bra som en I5 i slike oppgaver fordi den har hyperthreading.

 

jeg tror ikke alle produsenter hadde gjort det for morro men apple er de eneste som har blitt vurdert bannlyst av både EU og forbrukerrådet i norge, sverige og danmark fordi de nekter å infinne seg etter lovginingen vår. bare se hvordan de skyldte på kunder når iphonene gikk istykker av -10 grader i norge. de sa at det var fordi vi brukte dem feil og i feil temperatur. noe de ble truet med såpass høye dagsbøter at de endret stilling til. og at du må betale for ny mobil istedenfor å bytte deler som er ødelagt(også et ulovlig krav foresten).

 

så det ender med at apple er et firma som lager relativt greie men veldig låste produkter, men de er et firma som gjør snylter på alle(bare se hvordan de saksøkte samsung fordi mobilene deres var firkantet med runde kanter). de snylter også fordi de sier de har funnet opp ting som har vært i bruk i flere tiår. det er idiotisk å støtte et slikt firma da det ikke lønner seg for forbrukeren in the long run.

Lenke til kommentar
for det første så underbetaler apple med vilje, dette har bedre seg noe iløpet av dette året men var ganske mye styr rundt at de praktisk talt bedrev slaveri(de fikk heftige bøter og en deadline på 6 måneder på å fikse dette. de andre som bruker foxconn fikk ikke dette pålegget så der tok du smertelig feil.)

 

Mulig jeg tar feil, det kan du sikkert bevise med troverdige kilder. Det eneste du har kommet med hittil er påstander som du unnlater å oppgi kilder til. Hvis du kan komme med pålitelige kilder til at det du sier faktisk er korrekt, da skal jeg innrømme at jeg tok feil.

 

 

for for det andre støtter ikke OS X den oppløsningen derfor så oppskalerer den.(du som kan apple burde vite dette). retina er et begrep som handler om pixels per inch og en vanlig HD skjerm er da retina og du kan ikke se forksjell da du ikke kan se pixlene på en HD skjerm i 12-16". så retina er et begrep de bruker for å selge uten at det faktisk har praktisk betydning.

 

iPhone var første Apple enhet som kom med en såkalt «retina» skjerm. Den umiddelbare forskjellen var at oppløsning i piksler var doblet i begge retninger for å gi et skarpere bilde. Alle ikoner og andre elementer i brukergrensenittet beholt samme fysiske størrelse på skjermen. På en skjerm som hadde samme størrelse som den foregående modellen.

 

Ipad 1 og 2 hadde 1024x768 piksler. Så kom 3. generasjon, med 2048x1536. Igjen en dobling i begge retninger. Igjen, så har ikoner og andre elementer samme fysiske størrelse, på samme skjermflate(Håper virkelig at du ser en trend her).

 

Så, i sommer lanserer Apple MacBook Pro w/Retina display. Tidligere modeller hadde som standard oppløsning på 1440x900 piksler. Den nye hadde 2880x1800. Whoa! Hva skjer? en dobling, igjen. WTF Apple? Skjer med å være konsistente for at folk skal forstå markedsføringskonseptet? Kutt ut.

 

Igjen, som du sikker har gjettet deg frem til, så har alle grafiske elementer i brukergrensesnittet samme størrelse på «Best for retina» innstillingen.

 

Fellesnevneren her er at Apple opererer med en scalingfaktor på 2x på alle sine retina enheter, for å tilby brukeren et skarpere bilde(Dette er det dog mange som ikke evner å forstå fordi det ikke hjelper dem i fanboi diskusjoner for å favorisere Windows).

 

Til påstanden din om at OS X ikke støtter oppløsningene til skjermene så er det altså feil. Apple har bevisst lagt inn begrensninger i systemet for å gi brukeren best mulig opplevelse.

 

 

jeg tror ikke alle produsenter hadde gjort det for morro men apple er de eneste som har blitt vurdert bannlyst av både EU og forbrukerrådet i norge, sverige og danmark fordi de nekter å infinne seg etter lovginingen vår.

 

HBO har nylig vært i forbrukerrådets søkelys for å være på kant med lovgivningen. Det unike med Apple er at de - som det ofte påpekes - får svært mye oppmerksomhet i media.

 

Men ja, du har helt rett. Apple har ofte vært i konflikter med Norsk lovgivning, og de har etterhvert måttet infinne seg(slik man gjerne må, hvis en ønsker å selge produktene sine på forskjellige markeder).

 

bare se hvordan de skyldte på kunder når iphonene gikk istykker av -10 grader i norge. de sa at det var fordi vi brukte dem feil og i feil temperatur. noe de ble truet med såpass høye dagsbøter at de endret stilling til. og at du må betale for ny mobil istedenfor å bytte deler som er ødelagt(også et ulovlig krav foresten).

 

Ja, Apple vil jo selvsagt hevde at når det er spesifisert at «operating temperature» spenner fra -10 til +40 grader celsius, så er det slik de har definert det brukerfeil. Heldigvis har vi et rettsystem som er i stand til å ta tak i slike saker i forbrukernes interesse og hvise hvor skapet skal stå. Dette gjelder uansett hvilket selskap som prøver å lure seg unna.

 

 

så det ender med at apple er et firma som lager relativt greie men veldig låste produkter, men de er et firma som gjør snylter på alle(bare se hvordan de saksøkte samsung fordi mobilene deres var firkantet med runde kanter). de snylter også fordi de sier de har funnet opp ting som har vært i bruk i flere tiår. det er idiotisk å støtte et slikt firma da det ikke lønner seg for forbrukeren in the long run.

 

Svært mange vil være enige med meg i at for dem og deres bruk, så er produktene mer enn «greie». Argumentet om snylting kan brukes begge veier. Svært mange - inkludert juryen - vil hevde at det er Samsung, og ikke Apple som snylter, da Samsung bare tok en iPhone 3g og satt samsung logoen på baksiden. Hva som lønner seg for forbrukeren er også noe som kan diskuteres i det langtekkelige. Husker for eksempel at svært mange var misfornøyd med måten Microsoft utnyttet sin «monopol posisjon» for noen år tilbake. Videre har de fått mye pepper for å ikke implementere valgfri nettleser.(http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft og http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2019515255_microsofttoldtoamendwindows620xml.html)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i forhold til apple så er det det.

for eksempel så har vi skole-pcene våre, de koster vell 3000 så de har en unskyldning :p

men så har vi dell vostro 1700 som pappa kjøpte for en del år siden, og den var ikke billig. Den har bra ytelse og slikt, men den knirker her og der og skjermen virker løs. Og det er ikke noe som har begynt nå, det har vært sånn hele tiden. plastikk vettu :p

 

Du ser meg ut som en Apple du og.

 

Søstra mi har Mac, og der streiker harddisken og høytalerene i ett sett. Noe som aldri har skjedd med meg på PC-ene mine, med unntak av en gammel Compaq Armada fra 1996.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, det kan du sikkert bevise med troverdige kilder. Det eneste du har kommet med hittil er påstander som du unnlater å oppgi kilder til. Hvis du kan komme med pålitelige kilder til at det du sier faktisk er korrekt, da skal jeg innrømme at jeg tok feil.

 

 

 

 

iPhone var første Apple enhet som kom med en såkalt «retina» skjerm. Den umiddelbare forskjellen var at oppløsning i piksler var doblet i begge retninger for å gi et skarpere bilde. Alle ikoner og andre elementer i brukergrensenittet beholt samme fysiske størrelse på skjermen. På en skjerm som hadde samme størrelse som den foregående modellen.

 

Ipad 1 og 2 hadde 1024x768 piksler. Så kom 3. generasjon, med 2048x1536. Igjen en dobling i begge retninger. Igjen, så har ikoner og andre elementer samme fysiske størrelse, på samme skjermflate(Håper virkelig at du ser en trend her).

 

Så, i sommer lanserer Apple MacBook Pro w/Retina display. Tidligere modeller hadde som standard oppløsning på 1440x900 piksler. Den nye hadde 2880x1800. Whoa! Hva skjer? en dobling, igjen. WTF Apple? Skjer med å være konsistente for at folk skal forstå markedsføringskonseptet? Kutt ut.

 

Igjen, som du sikker har gjettet deg frem til, så har alle grafiske elementer i brukergrensesnittet samme størrelse på «Best for retina» innstillingen.

 

Fellesnevneren her er at Apple opererer med en scalingfaktor på 2x på alle sine retina enheter, for å tilby brukeren et skarpere bilde(Dette er det dog mange som ikke evner å forstå fordi det ikke hjelper dem i fanboi diskusjoner for å favorisere Windows).

 

Til påstanden din om at OS X ikke støtter oppløsningene til skjermene så er det altså feil. Apple har bevisst lagt inn begrensninger i systemet for å gi brukeren best mulig opplevelse.

 

 

 

 

HBO har nylig vært i forbrukerrådets søkelys for å være på kant med lovgivningen. Det unike med Apple er at de - som det ofte påpekes - får svært mye oppmerksomhet i media.

 

Men ja, du har helt rett. Apple har ofte vært i konflikter med Norsk lovgivning, og de har etterhvert måttet infinne seg(slik man gjerne må, hvis en ønsker å selge produktene sine på forskjellige markeder).

 

 

 

Ja, Apple vil jo selvsagt hevde at når det er spesifisert at «operating temperature» spenner fra -10 til +40 grader celsius, så er det slik de har definert det brukerfeil. Heldigvis har vi et rettsystem som er i stand til å ta tak i slike saker i forbrukernes interesse og hvise hvor skapet skal stå. Dette gjelder uansett hvilket selskap som prøver å lure seg unna.

 

 

 

 

Svært mange vil være enige med meg i at for dem og deres bruk, så er produktene mer enn «greie». Argumentet om snylting kan brukes begge veier. Svært mange - inkludert juryen - vil hevde at det er Samsung, og ikke Apple som snylter, da Samsung bare tok en iPhone 3g og satt samsung logoen på baksiden. Hva som lønner seg for forbrukeren er også noe som kan diskuteres i det langtekkelige. Husker for eksempel at svært mange var misfornøyd med måten Microsoft utnyttet sin «monopol posisjon» for noen år tilbake. Videre har de fått mye pepper for å ikke implementere valgfri nettleser.(http://en.wikipedia....es_v._Microsoft og http://seattletimes....dows620xml.html)

 

Apple har også stjålet ting fra Samsung.

 

Du vil sikkert ha kilder, så det skal du få: http://www.dagbladet...phone/23686242/

 

Denne var faktisk før iPhone også: http://pdadb.net/img/dopod_686.jpg

 

 

Bill Gates lanserte også tablet-pcen lenge før iPaden.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

enda en grunn til å velge apple.

 

 

Argumentene for å kjøpe en PC istèdenfor en Mac er fortsatt så mange at det ikke er noe argument at en Mac har 5% bedre stabilitet.

 

for det første så underbetaler apple med vilje, dette har bedre seg noe iløpet av dette året men var ganske mye styr rundt at de praktisk talt bedrev slaveri(de fikk heftige bøter og en deadline på 6 måneder på å fikse dette. de andre som bruker foxconn fikk ikke dette pålegget så der tok du smertelig feil.)

 

for det andre støtter ikke OS X den oppløsningen derfor så oppskalerer den.(du som kan apple burde vite dette). retina er et begrep som handler om pixels per inch og en vanlig HD skjerm er da retina og du kan ikke se forksjell da du ikke kan se pixlene på en HD skjerm i 12-16". så retina er et begrep de bruker for å selge uten at det faktisk har praktisk betydning.

 

alle programmer som støtter flerkjernede prosessorer støtter hyperthreading, det er hele POENGET med det. derfor er en I3 nesten like bra som en I5 i slike oppgaver fordi den har hyperthreading.

 

jeg tror ikke alle produsenter hadde gjort det for morro men apple er de eneste som har blitt vurdert bannlyst av både EU og forbrukerrådet i norge, sverige og danmark fordi de nekter å infinne seg etter lovginingen vår. bare se hvordan de skyldte på kunder når iphonene gikk istykker av -10 grader i norge. de sa at det var fordi vi brukte dem feil og i feil temperatur. noe de ble truet med såpass høye dagsbøter at de endret stilling til. og at du må betale for ny mobil istedenfor å bytte deler som er ødelagt(også et ulovlig krav foresten).

 

så det ender med at apple er et firma som lager relativt greie men veldig låste produkter, men de er et firma som gjør snylter på alle(bare se hvordan de saksøkte samsung fordi mobilene deres var firkantet med runde kanter). de snylter også fordi de sier de har funnet opp ting som har vært i bruk i flere tiår. det er idiotisk å støtte et slikt firma da det ikke lønner seg for forbrukeren in the long run.

 

Med de gode inleggene er du min store helt.

Lenke til kommentar

jeg var ikke sikker på om jeg gadd å lese ferdig når jeg så hva du skrev på første linje :p men jeg kom meg igjennom. På "ALT" som ikke bruker hyper tethering-greia så er det då liten forskjell ifra i5 at det ikke er merkbart for mennesker. Bare fordi du ikke har noen venner som gamer på slike pc-er så betyr det ikke at "ingen" gjør det. Jeg vet faktisk om noen. Hvorfor sier du "JO den har full hd"? Sa jeg noen gang at den ikke har det? Osx er mer stabilt ved at det krasjer mindre, og når det krasjer så er det ikke like omfattende.

De pengen du ikke får igjen i specs får du igjen i kvalitet osv.

 

 

Nå har Microsoft utviklet Windows så mye at krasj er heller ikke så omfattende. Man har mange veivisere og slikt. Dagene med DOS-kommandoer er omme.

Lenke til kommentar

i forhold til apple så er det det.

for eksempel så har vi skole-pcene våre, de koster vell 3000 så de har en unskyldning :p

men så har vi dell vostro 1700 som pappa kjøpte for en del år siden, og den var ikke billig. Den har bra ytelse og slikt, men den knirker her og der og skjermen virker løs. Og det er ikke noe som har begynt nå, det har vært sånn hele tiden. plastikk vettu :p

 

Det er bare idioti å tro at bare fordi en maskins kabinett er av plastikk, betyr det at det er dårlig kvalitet. Skriver faktisk dette på en ThinkPad x60s. Ikke noen knirking noe sted, ingen dårlig kvalitet. Selv om hele maskinen består av plastikk.

 

Du kan trøste deg med at det er bare i nyere tid at Apple har gårr over til aluminium på PCene sine. Før var også plastikk alt som var.

 

Hjertelig Trololo

 

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, det kan du sikkert bevise med troverdige kilder. Det eneste du har kommet med hittil er påstander som du unnlater å oppgi kilder til. Hvis du kan komme med pålitelige kilder til at det du sier faktisk er korrekt, da skal jeg innrømme at jeg tok feil.

 

 

 

 

iPhone var første Apple enhet som kom med en såkalt «retina» skjerm. Den umiddelbare forskjellen var at oppløsning i piksler var doblet i begge retninger for å gi et skarpere bilde. Alle ikoner og andre elementer i brukergrensenittet beholt samme fysiske størrelse på skjermen. På en skjerm som hadde samme størrelse som den foregående modellen.

 

Ipad 1 og 2 hadde 1024x768 piksler. Så kom 3. generasjon, med 2048x1536. Igjen en dobling i begge retninger. Igjen, så har ikoner og andre elementer samme fysiske størrelse, på samme skjermflate(Håper virkelig at du ser en trend her).

 

Så, i sommer lanserer Apple MacBook Pro w/Retina display. Tidligere modeller hadde som standard oppløsning på 1440x900 piksler. Den nye hadde 2880x1800. Whoa! Hva skjer? en dobling, igjen. WTF Apple? Skjer med å være konsistente for at folk skal forstå markedsføringskonseptet? Kutt ut.

 

Igjen, som du sikker har gjettet deg frem til, så har alle grafiske elementer i brukergrensesnittet samme størrelse på «Best for retina» innstillingen.

 

Fellesnevneren her er at Apple opererer med en scalingfaktor på 2x på alle sine retina enheter, for å tilby brukeren et skarpere bilde(Dette er det dog mange som ikke evner å forstå fordi det ikke hjelper dem i fanboi diskusjoner for å favorisere Windows).

 

Til påstanden din om at OS X ikke støtter oppløsningene til skjermene så er det altså feil. Apple har bevisst lagt inn begrensninger i systemet for å gi brukeren best mulig opplevelse.

 

 

 

 

HBO har nylig vært i forbrukerrådets søkelys for å være på kant med lovgivningen. Det unike med Apple er at de - som det ofte påpekes - får svært mye oppmerksomhet i media.

 

Men ja, du har helt rett. Apple har ofte vært i konflikter med Norsk lovgivning, og de har etterhvert måttet infinne seg(slik man gjerne må, hvis en ønsker å selge produktene sine på forskjellige markeder).

 

 

 

Ja, Apple vil jo selvsagt hevde at når det er spesifisert at «operating temperature» spenner fra -10 til +40 grader celsius, så er det slik de har definert det brukerfeil. Heldigvis har vi et rettsystem som er i stand til å ta tak i slike saker i forbrukernes interesse og hvise hvor skapet skal stå. Dette gjelder uansett hvilket selskap som prøver å lure seg unna.

 

 

 

 

Svært mange vil være enige med meg i at for dem og deres bruk, så er produktene mer enn «greie». Argumentet om snylting kan brukes begge veier. Svært mange - inkludert juryen - vil hevde at det er Samsung, og ikke Apple som snylter, da Samsung bare tok en iPhone 3g og satt samsung logoen på baksiden. Hva som lønner seg for forbrukeren er også noe som kan diskuteres i det langtekkelige. Husker for eksempel at svært mange var misfornøyd med måten Microsoft utnyttet sin «monopol posisjon» for noen år tilbake. Videre har de fått mye pepper for å ikke implementere valgfri nettleser.(http://en.wikipedia....es_v._Microsoft og http://seattletimes....dows620xml.html)

 

http://www.hardware....ot-apple/113176

her er nok en kilde. legg merke til at ingen andre firmaer går gjennom EUs papirmølle VÆRT ENESTE ÅR fordi de etter 10-15 år fortsatt ikke følger lover og regler.

 

http://www.teknofil....aaringer/105615

oy! barnearbeid. bra apple! bra!

 

så skal jeg være seriøs. det er sant at HBO var i søkelyset men de brukte nøyaktig 1 uke på å møte forbrukerrådets krav. apple har enda ikke gjort det, de gir midlertidig kompensasjon fordi de vet at i norge har det ikkeno å si om du har milliader å bruke på advokater når lovgivningen er så streng. for oss som forbrukere betyr dette at så fort vi får lettere lovgivning får vi USA tilstander hvor de har 1 år garanti og ingen reklamasjon vil du virkelig ha dette firmaet i nærheten av deg?

 

og med retina, du ser ikke fysisk forskjell på 2800*1800 og 1920*1080 når det er mindre enn 14" fordi øynene dine ikke kan se større detaljer altså er dette en gimmick fordi det øker salg. du sier også at de gjorde denne skaleringen for å gjøre brukeropplevelsen bedre noe som er sant til en grad, for i windows kan du skalere selv, i mac er det LÅST. igjen er alt Apple lager LÅST her og LÅST der.

 

microsoft har drevet mye monopolvirksomhet men igjen er dette er firma som tar vare på egne ansatte og bevisst respekterer kundens rettigheter(derfor apple sliter med PR og microsoft fikk kundestøtte i den saken om nettleser. microsoft gjorde feil mot andre firmaer men ikke mot kundene, jeg VET hvilken type firma jeg vil handle med.) apple sparker ansatte som prøver å finne ut av hva de egentlig lager(les om det her på hardware.no, apple ansatte får en oppgave og taushetsplikt om den.)

 

når det gjelder at telefoner går i stykker av lav temperatur har alle andre produsenter sagt unnskyld og levert nytt uten å spørre fordi du har krav om at når du lanserer et produkt myntet på utendørs bruk skal det klare norske forhold. er kun apple som kranglet på dette(men nok en gang tapte de. det eneste stedet de ikke har tapt alle søksmål er USA. de tapte mot samsung i korea og i EU fordi vi har skikkelig lovgivning).

 

jeg har ikke sagt at produktene deres er lavkvalitet for det er de virkelig ikke. men de er heftig overpriset og overhypet. Derimot sier jeg at apple er et snyltende drittfirma som ikke har livets rett fordi de svindler kunder, ikke respekterer lovgivning, saksøker over idiotiske patenter(microsoft har patent på både smartphone og tablet-pc så de er til å grine av uansett) og sier de er innovative. jeg syns de er kjappe til å realisere hvordan de burde bruke et produkt(sånn som tablets og smartphones) men de har ikke funnet dem opp. ikke en bit av det en gang, alt de har gjort er å lage et mer låst operativsystem og markedsført det til privatpersoner. så hvordan er dette originalt?

 

og en av hovedgrunnene til at ingen andre en apple lager unibody i stor skala er fordi dette sløser og forurenser 3-4ganger mer enn vanlig produksjon og apple har de mest forurensende fabrikkene og driter i lovgivningen på det også.

 

Lykke til med apple framtiden, en framtid med slavearbeid, forurensning og et firma som saksøker deg for å tweake produktet DU kjøpte av dem.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Argumentene for å kjøpe en PC istèdenfor en Mac er fortsatt så mange at det ikke er noe argument at en Mac har 5% bedre stabilitet.

 

 

 

Med de gode inleggene er du min store helt.

 

veit du hva som er tragisk? jeg prøvde å være grei og si at apple ikke er helt dritt. men på grunn av apple-kulten så klarer jeg det ikke. de er helt fjerne og er helt på det rene med at de kaster bort forbrukerrettighetene sine men det er såpass ok at de forsvarer det.. wow.. stopp denne tråden? :p

Lenke til kommentar

Nå skal jeg lage et solid inlegg med masse linker til diverse artikler:

 

Apple får bunnplass i undersøkelse: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10081924

 

Apple tapte søksmål: https://www.google.com/url?q=http://e24.no/it/apple-tapte-soeksmaal-om-samsung-forbud/20313491&sa=U&ei=fxjSUJGnIbSL4gS5goGwCA&ved=0CA0QFjAC&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNH5c3er7DqMUtBeyL3voYHlfKHdYA

 

Storbank mister troen på Apple: http://e24.no/it/storbank-mister-troen-paa-apple/20313074

 

Apple legger seg flate etter kart-fiasken: http://www.itavisen.no/903199/legger-seg-helt-flat-etter-kart-fiaskoen

 

Innrømmer at eplekartet ikke var modent: http://e24.no/it/innroemmer-at-eplekartet-ikke-var-modent/20280299

 

Derfor vinner ikke iPhone 5 mobiltesten: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/derfor-vinner-ikke-iphone-5-mobiltesten-3890507.html

 

Apple svarer ikke på kritikk om arbeidsforholdene i Kina: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Apple-svarer-ikke-pa-kritikk-om-arbeidsforhold-i-Kina-5112890.html

 

Skeptisk til Apple og iPad spesielt: http://web.brr.no/wordpress-brr/?p=1153

 

OG TIL SLUTT; ET ORDENTLIG GULLKORN: http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Apple_Inc.

 

Kos dere med denne, Apple-fans! En flott artikkel som involverer alt fra rettsaker til arbeidsforholdene i Kina.

 

Jeg vet det finnes lignende artikler om Microsoft, men Microsoft behandler i det minste ikke kundene sine som dritt, ulikt Apple som nekter å følge regler osv.

 

Hjertelig Trololo

 

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Du vet vel at Apple ikke er den eneste kunden til Foxconn? Det er ganske naturlig at verdens største produsent av elektriske komponenter har mer enn én kunde.

 

Apple kjøper produksjonsstjenester fra Foxconn, i likhet med Sony, Microsoft, Amazon(for å nevne noen). Apple er ikke i en særegen posisjon til å diktere lønnen til Foxconns ansatte. Den bestemmes av Ledelsen i Foxconn, hvilket er vanlig, i alle bedrifter.

 

Nei, men det er litt av Apple sin feil, som lar dete skje. Derfor så er svaret JO, Apple kan delvis bestemme lønnen og arbeidsforholdene til de ansatte.

 

La meg ta et eksemel: Du vet det er en type ting som er lagd av fredede planter. Da gjør man selv en feil ved å kjøpe tingen, og litt samme greia er det med Apple. Hvis Apple vet at arbeiderene har svært dårlige arbeidsforhold, burde ikke Apple benytte seg av selskapet. Det er uetisk.

 

 

Hjertelig Trololo

 

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

enda en grunn til å velge apple.

Du forandred indholdet i teksten min totalt. Poenget mitt var at så lenge du har stabil hardware er ikke OSX noe mer stabil en Windows. Stabilitet er overhode ikke noe argument, siden softwaremessig er de like stabile.

grunnen til at jeg skriver "hyper tethering-greia" er fordi jeg ikke vet hvordan man skriver tethering og jeg gidder ikke å søke det opp :p kan vell bar kalle det HT. i7 er bedre enn i5 ja, men det er med en liten margin. forskjellen i ytelse mellom en i5 og i7 er langt unna like stor som prisforskjellen.

Se noen benchmarks eller noe, dette blir for dumt. Til enkelte oppgaver(gaming) er ikke I7 noe bedre nei, men disse maskinene er overhode ikke lagd for gaming uansett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...