LithitiumS Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Synes egentlig det er poengløst og sammenligne stabilitet. Operativsystem har utviklet seg såpass mye de siste årene at stabilitetsproblem skyldes nesten alltid brukefeil eller noe annet en programvaren. Grunnen til at enkelte finner OSX mer stabilt er fordi apple har testet maskinvaren grundig og bruker bare hardware de vet er stabil og kommer til og fungere, mens windows maskiner kommer fra såpass mange produsenter og alle har ikke testet hardwaren liike godt. Er svært enig i det du sier, men må påpeke at det er ikke jeg som sammenligner stabiliteten. Jeg ønsker at personer som fastslår enkelte saker har kilder til det de sier, hvis ikke blir hele debatten håpløs. ( som om den ikke var det fra før av?) Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) om den er full HD eller ikkje har ikkje så masse å si, en av grunnen til at Mac'ne er dyrer er at dem bruker sikkelig IPS skjermer, vet 27" til dell bruker det men 23" sto det ingenting om men siden det ikkje står spesifikt så tviler jeg på det. du kjøper heller ikkje ein Mac for å game på. etter personlig erfaring er mac et meir komplett produkt som kan brukes over flere år mens PCene mine har jeg altid omtrent bytta etter 2 år. Det dei fleste ikkje tar med når dei ser på prisen på mac å sammenligner med PC: - Aluminum kabinett - Bedre oppløsning og IPS skjermer - OSX er eit ganske solid system, personlig har eg aldri møtt eit problem med OSX mens med Windows har jeg desverre hadt mange noe som gjør att i jobb sammenheng er det uaktuelt å kjøre reint windows, Dual boot på MPB <3 Det att du ikkje har tilgang på alle programmene du normalt trenger i arbeids sammenheng er også feil, alt av Adobe er tilgjenglig også Microsoft sitt Office. Sefølgelig er der unntak men det er av samme grunnen som med Gaming, Microsoft har monopol på det. Hadde eg kunne velgt selv hadde eg nok droppet Windows permanent for Linux til den gaminga jeg faktisk gjør, bortsett fra det er OSX alt eg selv trenger. Sefølgelig er det ting jeg skulle ønska ordna i OSX(den vanlige 'exploreren'). Hvorfor trenger man aluminiumskabinett? De beste skjermene til Dell er gode de også... ( plastic fantastic og hvordan er den med viftestøy? http://www.youtube.com/watch?v=DKLtUF2gGtE Prøver di å trolle eller er du en idiot? Med mindre du er helt skutt eller ikke har noen erfaring i det hele tatt så vet du at ThinkPad har bra byggekvalitet. Plastikk eller ikke. Selv om aluminiumen er pen og jålete, er det ikke dermed sagt at den er solid. Sjekk: Kall meg gjerne barnslig, men nå går jeg til motangrep! https://www.youtube.com/watch?v=7KmG8dx6SG4 Endret 18. desember 2012 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Åh, bitch please. I7 er bedre en I5 til ALT, untat i spill og programmer som ikke klarer og utnytte flere tråder. Prossesorene yter ikke "mer eller mindre likt", Dellen er MYE bedre til multitasking. Dessuten gjør de 200 MHZene ingen som helst merkbar forskjell. Grafikkortet er kanskje bedre på Imacen, men hvem gamer på en alt-i-ett løsning uansett? Denn generelle ytelsen er bedre på dellen, og det er det som teller. Dellen har og bedre lagringskapasitet, noe som også er viktig når det kommer til alt-i-ett løsninger. OS X mer stabilt en Windows 8? What? Hva mener du med det? Dessuten har dellen touch-skjerm, og JO denn er full-hd. Liker du OSX, kjøp en mac. Men ikke påstå at den har samme ytelse som en Windows-maskin, det har den ikke. Fact. jeg var ikke sikker på om jeg gadd å lese ferdig når jeg så hva du skrev på første linje men jeg kom meg igjennom. På "ALT" som ikke bruker hyper tethering-greia så er det då liten forskjell ifra i5 at det ikke er merkbart for mennesker. Bare fordi du ikke har noen venner som gamer på slike pc-er så betyr det ikke at "ingen" gjør det. Jeg vet faktisk om noen. Hvorfor sier du "JO den har full hd"? Sa jeg noen gang at den ikke har det? Osx er mer stabilt ved at det krasjer mindre, og når det krasjer så er det ikke like omfattende. De pengen du ikke får igjen i specs får du igjen i kvalitet osv. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 OS X er ikke mer stabilt enn windows 8... og det støtter ikke i nærheten av de samme tingene. Og den low power i7 har turboboost på3.9 ghz så den er raskere på det også. Dell pcen har også større skjerm(bare 2.5 tommer men større er større). Den har HyperThreading som gjør at den simulerer 8 kjerner og dermed har enda større ytelse i programmer som trenger mer kjerner(sånn som ved redigering). Så den dell pcen er helt overlegen på redigering og lignende som er disse pc'enes hovedbruksområde. Dette er noe Mac skal være bra på. altså betaler du mer for et verktøy som har mindre å gi og er dårligere på det den skal være bra på. SE prishoppet når du gir maccen lignende ytelse, det er ren svindel det apple driver med. sjekket nå. med i7 og tilsvarende egenskaper(utenom touchscreen selvfølgelig fordi apple klarer ikke å gi en god deal) så koster imacen 14099kr. 4000 mer for en pc med mindre egenskaper. yay go apple. http://configure.eur...s=dhs&cs=nodhs1 denne har tilsvarende ytelse som den du linket til. og har veldig mye større skjerm og samme skjermkort men også i5 prosessor. den koster fortsatt 1000kr mindre.. nok en gang er apple slått av en lavkvalitetsleverandør som DELL... Du svarte det jeg skulle si i siste setning "lavkvalitet". Husk at kvalitet koster. Dårlig innpakning med bra innmat, eller bra innpakning med grei innmat. Alle delene i en pc koster penger, og Apple er nesten de eneste som ikke kutter ned på noen av delene Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 plastic fantastic og hvordan er den med viftestøy? På en anmeldelse av Macbook Pro Retina foreslo de å høre på musikk for å overdøve viftestøyen ved full belastning. Du vet at det står "issue" på videoen, som betyr at det er noe feil? Lenovo har jo Carbon X1, men den er jo rådyr <3 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Synes egentlig det er poengløst og sammenligne stabilitet. Operativsystem har utviklet seg såpass mye de siste årene at stabilitetsproblem skyldes nesten alltid brukefeil eller noe annet en programvaren. Grunnen til at enkelte finner OSX mer stabilt er fordi apple har testet maskinvaren grundig og bruker bare hardware de vet er stabil og kommer til og fungere, mens windows maskiner kommer fra såpass mange produsenter og alle har ikke testet hardwaren liike godt. Enig med deg der. Sist gang det var nevneverdige problemer med Windows, det var i 2007-2009 da alle PC'er i offentlig sektor kjørte Vista fordi enkelte personer hadde ingenting i toppetasjen, og det medførte masse bortkastet tid på å fikse PC-problemer som kunne vært ungått hvis skolen/biblioteket osv hadde holdt seg til XP, som hadde litt dårligere brukergrensesnitt men til gjengjeld mye bedre stabilitet. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 På en anmeldelse av Macbook Pro Retina foreslo de å høre på musikk for å overdøve viftestøyen ved full belastning. Du vet at det står "issue" på videoen, som betyr at det er noe feil? Lenovo har jo Carbon X1, men den er jo rådyr <3 Som om ikke en Mac er det???? Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 synes 23k for retinaen var en fornuftig pris utifra hva jeg fikk. Enkelte ting kan ikke måles i penger folkens. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Og det er nettopp her jeg sterkt misliker Apples holdning. Skal du ha OSX så MÅ du kjøpe Apples hardware/maskiner. At en Windowsoppsatt maskin ikke får kjøre OSX er på grunn av OSX' manglende hardwarestøtte samt Apples låsestrategi. Det skal ikke mye til for å få en PC til å støtte Mac OS. Det er bare at hele Apple-selskapet er så stae og låser ned hele greia. synes 23k for retinaen var en fornuftig pris utifra hva jeg fikk. Enkelte ting kan ikke måles i penger folkens. 23k? En fornuftig pris? Hadet, jeg skal spise middag med kongen... Enkelte ting kan ikke måles i penger folkens. Som for eksempel idiotien og staheten til Apple. Endret 18. desember 2012 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Som om ikke en Mac er det???? Denne koster jo over 17 lapper, Air koster 10 høvdinger (uten minnekortstøtte :\) Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Du svarte det jeg skulle si i siste setning "lavkvalitet". Husk at kvalitet koster. Dårlig innpakning med bra innmat, eller bra innpakning med grei innmat. Alle delene i en pc koster penger, og Apple er nesten de eneste som ikke kutter ned på noen av delene Dell? Dårlig kvalitet? Jeg skal inrømme at jeg var ikke klar over at Dell var kjent for å være en lavkvalitetsleverandør. Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) jeg var ikke sikker på om jeg gadd å lese ferdig når jeg så hva du skrev på første linje men jeg kom meg igjennom. På "ALT" som ikke bruker hyper tethering-greia så er det då liten forskjell ifra i5 at det ikke er merkbart for mennesker. Bare fordi du ikke har noen venner som gamer på slike pc-er så betyr det ikke at "ingen" gjør det. Jeg vet faktisk om noen. Hvorfor sier du "JO den har full hd"? Sa jeg noen gang at den ikke har det? Osx er mer stabilt ved at det krasjer mindre, og når det krasjer så er det ikke like omfattende. De pengen du ikke får igjen i specs får du igjen i kvalitet osv. Men kjøper du en alt-i-ett køsning, kommer du til og bruke "hyper tethering-greia". Disse maskinene er lagd for bilderedigering og generell bruk, ikke gaming. I7 er bedre en I5, om akuratt DU trenger en I7 er irrelevant. Hvorfor sier du "JO den har full hd"? Sa jeg noen gang at den ikke har det? Ja det står ikke at den har full hd OSX er ikke "stabilt og crasher mindre". Hardwaren Apple har puttet i maccene sine er stabil og crasher mindre en maskiner fra visse andre produsenter. Maskiner med W7/8 kan være minst like stabil som maskiner med OSX, fordi det er avhengi av hardwaren, ikke programvaren. Endret 18. desember 2012 av oddsmurf Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg forlater denne diskusjonen, den er da helt lik som de ørten millioner andre osx vs windows diskusjoner. Synd at det skal være så vanskelig for folk å holde seg til saken og også kunne støtte opp påstander med kilder. Jau, synes 23,000 var fornuftig utifra hva jeg fikk, hvor fornøyd jeg er ikke minst, og ikke minst den totale opplevelsen av maskinen. Må også få nevne at hva som er fornuftig er svært inividuellt, og skal derfor ikke dømmes for kjapt uten gode grunnlag. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Denne koster jo over 17 lapper, Air koster 10 høvdinger (uten minnekortstøtte :\) Men til gjengjeld er de eneste som er bra her, designet. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Men til gjengjeld er de eneste som er bra her, designet. Hæ? Er det air eller carbon som har bra design? Jeg forstår ikke hva du prøver å si. Lenke til kommentar
bakpak Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Ja di beste skjermene til Dell er utrulig gode dei også, men dette er skjermene til ca 4-5k, bare synd att dei ikkje har 1600p isteden for 1440p(30" til Dell har.) disse er også IPS skjermer ;-) Hvorfor trenger man aluminiumskabinett? De beste skjermene til Dell er gode de også... ( Endret 18. desember 2012 av bakpak Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) En av tingene som irriterer meg mest med enkelte modeller av Mac er det at Apple har lagt til ting som bare er bra designmessig, og som ikke har noen funksjonalitet. Tynnheten til MacBook Air er et eksempel. I tillegg så koster ekstraustyr flesk kontra third-party ting. Her kan jeg ikke si at Lenovo er så veldig mye bedre da et batteri til min X60s koster £140 og 90 pence eller noe. Kan kjøpe det samme batteriet uroginalt på eBay til £18. Det blir for dumt, rett og slett. Men fortsatt skjønner jeg ikke jåleriet på enkelte Mac-maskiner. Endret 18. desember 2012 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Hæ? Er det air eller carbon som har bra design? Jeg forstår ikke hva du prøver å si. Air har bra desin, men lite funksjonalitet sammenlignet med enkelte Windows-PC-er til den samme (eller en lavere) pris. En Samsung-PC med mer minne og touchscreen (ulikt Macen) til en lavere pris. Nok en gang må Apple se seg slått av en PC. Macen kan stille med SSD da, noe Samsungen ikke har. Men til gjengjeld har Samsungen touchskjerm og en 13,3 tommer skjrerm som er større. Mac: http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_air PC: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SANP540U3CA01/samsung-5-serie-ultra-13-3-ultrabook Samsungen er også 295 kr billigere. Hjertelig Trololo -Fandens Oldemor Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Dell? Dårlig kvalitet? Jeg skal inrømme at jeg var ikke klar over at Dell var kjent for å være en lavkvalitetsleverandør. i forhold til apple så er det det.for eksempel så har vi skole-pcene våre, de koster vell 3000 så de har en unskyldning men så har vi dell vostro 1700 som pappa kjøpte for en del år siden, og den var ikke billig. Den har bra ytelse og slikt, men den knirker her og der og skjermen virker løs. Og det er ikke noe som har begynt nå, det har vært sånn hele tiden. plastikk vettu Lenke til kommentar
fryseboks Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 En av tingene som irriterer meg mest med enkelte modeller av Mac er det at Apple har lagt til ting som bare er bra designmessig, og som ikke har noen funksjonalitet. Tynnheten til MacBook Air er et eksempel. I tillegg så koster ekstraustyr flesk kontra third-party ting. Her kan jeg ikke si at Lenovo er så veldig mye bedre da et batteri til min X60s koster £140 og 90 pence eller noe. Kan kjøpe det samme batteriet uroginalt på eBay til £18. Det blir for dumt, rett og slett. Men fortsatt skjønner jeg ikke jåleriet på enkelte Mac-maskiner. Svært mange forbrukere og produsenter av datamaskiner ser soleklare fordeler med dette valget, nemlig størrelse og vekt. Faktisk så er størrelse og vekt en avgjørende faktor for en stor del av markedet. Apple var tidlig ute og innså dette. Dette er tydeligvis alle(med unntak av deg) enige i, gitt det stadig økende tilbudet av «ultrabooks» Air har bra desin, men lite funksjonalitet sammenlignet med enkelte Windows-PC-er til den samme (eller en lavere) pris. En Samsung-PC med mer minne og touchscreen (ulikt Macen) til en lavere pris. Nok en gang må Apple se seg slått av en PC. Macen kan stille med SSD da, noe Samsungen ikke har. Men til gjengjeld har Samsungen touchskjerm og en 13,3 tommer skjrerm som er større. Mac: http://store.apple.c...ily/macbook_air PC: http://www.elkjop.no...-13-3-ultrabook Samsungen er også 295 kr billigere. Hjertelig Trololo -Fandens Oldemor Her overser du det faktum at Macbook Air har Thunderbolt. For mitt bruk(i dette tilfellet: å koble til ting med thunderbolt kontakt) er Macbook Air åpenbart et bedre valg. Samsungen er rett og slett ubrukelig da den ikke støtter nyere tilkoblingsstandarder. Det hjelper lite at den koster mindre og har touch skjerm da den ikke oppfyller annen grunnleggende funksjonalitet (thunderbolt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg