Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så forklar meg dette:

http://store.apple.c.../family/mac_pro

Det er ikke en PowerMac du lenker til. Det er en Mac Pro.

En PowerPC har IBM-prosessor. De er ikke som andre PCer.

Mac har hatt Intel-prosessor siden 2006.

I dag er også Mac en vanlig PC. Forskjellen ligger i OS, og det at en Mac kan kjøre alle OS.

Jeg må ha OSX, og derfor må jeg også velge en Mac.

En OSX-PC (Mac) er ikke noe bedre enn andre PCer til annet enn å kjøre OSX.

Dem som ikke ønsker eller trenger OSX, kan velge blandt alle PCer (inkludert Mac).

- Så om du ikke trenger OSX og ikke liker Mac ; velg noe annet. Det finnes Windows-maskiner som er minst like bra, og som er langt bedre egnet for spill med tung grafikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du vil gjøre som du vil=windows

hvis du liker at alt funker men er meget begrenset=mac

og til fanboysa der ute. hvis du bytter deler på en mac pc så mister du garantien, det står i EULAEN deres. dette gjelder også hackintosh da de nekter support ved problemer(vært masse trøbbel i rettsaker om dette da dette er brudd på kjøpsloven i norge)

Sist jeg sjekket kan du bytte ut både minne og harddisk uten at det går utover garanti.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket kan du bytte ut både minne og harddisk uten at det går utover garanti.

ikke hvis du bytter selv. må gjøre av applestore. og du vet hva det koster...

du kan bytte/legge til hardisk. men kun disker som er godkjent. igjen kjøper du noe som virker men ikke er godkjent ryker garanti. dette er forøvrig strengt ulovlige krav i henhold til kjøpsloven.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

I dag er også Mac en vanlig PC. Forskjellen ligger i OS, og det at en Mac kan kjøre alle OS.

Og det er nettopp her jeg sterkt misliker Apples holdning. Skal du ha OSX så MÅ du kjøpe Apples hardware/maskiner. At en Windowsoppsatt maskin ikke får kjøre OSX er på grunn av OSX' manglende hardwarestøtte samt Apples låsestrategi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får litt nedtur her over flåsete kommentarer og spydigheter. (Jeg retter dette mot deg, world wide weird).

Trodde vi skulle ha en saklig debatt.

http://www.dell.com/...-23-2330-aio/fs

Mye heller denne en en iMac.

ok der har vi i hvertfall en som fjerner det med at mac er overpriset :p

når den får samme specs, og ifølge deg like bra kvalitet osv. så kommer det på samme pris.

Lenke til kommentar

ok der har vi i hvertfall en som fjerner det med at mac er overpriset :p

når den får samme specs, og ifølge deg like bra kvalitet osv. så kommer det på samme pris.

samme specs.. wow. touchscreen og bedre cpu for 10000. tilsvarende imac koster 15000. uten touchscreen. litt bedre GPU men dårligere cpu.

åja. er i5 på imacen til 15000 så ingen HT. hvordan er imacen like bra? ikke på noe hvis er denne kostnaden rettferdiggjort.

Lenke til kommentar

samme specs.. wow. touchscreen og bedre cpu for 10000. tilsvarende imac koster 15000. uten touchscreen. litt bedre GPU men dårligere cpu.

åja. er i5 på imacen til 15000 så ingen HT. hvordan er imacen like bra? ikke på noe hvis er denne kostnaden rettferdiggjort.

du kan velge i7 på alle bortsett fra den billigste. men uansett :p

jeg så ikke at det var touch-screen så den skal du få :p

la oss ta denne http://store.apple.com/no/configure/MD093H/A? og denne http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=d0023314&model_id=inspiron-one-23-2330-aio&c=no&l=no&s=dhs&cs=nodhs1& med ca 200 kr forskjell.

du får samme mengde ram, prosessorer med mer eller mindre lik ytelse. i7 har kanskje hyper tethering-ettelellerannet, men i5-eren står det at har turbo boost opp til 3.2.

du får mer lagring på windowsen, men dårligere skjermkort(en fyr her sier at en tysk side sier at 640m er mye raskere http://www.gamespot.com/forums/topic/29220369/which-of-these-2-graphics-cards-is-better-and-by-how-much) og touchskjerm. det står ikke at den har full hd :p

men på imacen så har du også et mer stabilt operativsystem.

så jeg vil si at de ligger sånn ca likt, det kommer bare ann på hva du foretrekker.

Lenke til kommentar

la oss ta denne http://store.apple.c...igure/MD093H/A? og denne http://configure.eur...=dhs&cs=nodhs1 med ca 200 kr forskjell.

du får samme mengde ram, prosessorer med mer eller mindre lik ytelse. i7 har kanskje hyper tethering-ettelellerannet, men i5-eren står det at har turbo boost opp til 3.2.

du får mer lagring på windowsen, men dårligere skjermkort(en fyr her sier at en tysk side sier at 640m er mye raskere http://www.gamespot....and-by-how-much) og touchskjerm. det står ikke at den har full hd :p

så jeg vil si at de ligger sånn ca likt, det kommer bare ann på hva du foretrekker.

OS X er ikke mer stabilt enn windows 8... og det støtter ikke i nærheten av de samme tingene.

Og den low power i7 har turboboost på3.9 ghz så den er raskere på det også. Dell pcen har også større skjerm(bare 2.5 tommer men større er større). Den har HyperThreading som gjør at den simulerer 8 kjerner og dermed har enda større ytelse i programmer som trenger mer kjerner(sånn som ved redigering). Så den dell pcen er helt overlegen på redigering og lignende som er disse pc'enes hovedbruksområde. Dette er noe Mac skal være bra på. altså betaler du mer for et verktøy som har mindre å gi og er dårligere på det den skal være bra på.

SE prishoppet når du gir maccen lignende ytelse, det er ren svindel det apple driver med.

sjekket nå. med i7 og tilsvarende egenskaper(utenom touchscreen selvfølgelig fordi apple klarer ikke å gi en god deal) så koster imacen 14099kr. 4000 mer for en pc med mindre egenskaper. yay go apple.

http://configure.eur...s=dhs&cs=nodhs1

denne har tilsvarende ytelse som den du linket til. og har veldig mye større skjerm og samme skjermkort men også i5 prosessor. den koster fortsatt 1000kr mindre.. nok en gang er apple slått av en lavkvalitetsleverandør som DELL...

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

la oss ta denne http://store.apple.c...igure/MD093H/A? og denne http://configure.eur...=dhs&cs=nodhs1 med ca 200 kr forskjell.

du får mer lagring på windowsen, men dårligere skjermkort(en fyr her sier at en tysk side sier at 640m er mye raskere http://www.gamespot....and-by-how-much) og touchskjerm. det står ikke at den har full hd :p

Åh, bitch please.

I7 er bedre en I5 til ALT, untat i spill og programmer som ikke klarer og utnytte flere tråder. Prossesorene yter ikke "mer eller mindre likt", Dellen er MYE bedre til multitasking.

Dessuten gjør de 200 MHZene ingen som helst merkbar forskjell.

Grafikkortet er kanskje bedre på Imacen, men hvem gamer på en alt-i-ett løsning uansett? Denn generelle ytelsen er bedre på dellen, og det er det som teller. Dellen har og bedre lagringskapasitet, noe som også er viktig når det kommer til alt-i-ett løsninger.

OS X mer stabilt en Windows 8? What? Hva mener du med det?

Dessuten har dellen touch-skjerm, og JO denn er full-hd.

Liker du OSX, kjøp en mac. Men ikke påstå at den har samme ytelse som en Windows-maskin, det har den ikke. Fact.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Kilder på at os X ikke er mer stabilt enn windows 8 takk?

Kan du ikke skrive litt mer nøyaktig, er slitsomt å lese dine innlegg med den setningsoppbygningen.

kan bli flinkere til å renskrive det.

har du kilder til at windows 8 er ustabilt i det hele tatt? faktisk viser alle kilder til at windows aldri har vært mer stabilt og windows 7 var allerede like stabilt som OS X(alle husker alle problemene som kom ved launch av mountain lion, noe som ikke skjedde med windows 8 launch)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kilder, og har heller ikke påstått noe.

Du derimot sier at det IKKE er mer stabilt, noe jeg ønsker kilder på.

Kildene fra Hardware.no's artikler sier at det var masse styr med Mountain lion lansering(batteritid og ytelse gikk dunken, ble fikset etter ca en måned men det skjedde), mens det derimot sier at det er så å si ikkeno problemer med windows 8. var foresten han andre fanboyen som sa at OS X er mer stabilt enn windows 8 og jeg sier imot :p

Lenke til kommentar

om den er full HD eller ikkje har ikkje så masse å si, en av grunnen til at Mac'ne er dyrer er at dem bruker sikkelig IPS skjermer, vet 27" til dell bruker det men 23" sto det ingenting om men siden det ikkje står spesifikt så tviler jeg på det.

du kjøper heller ikkje ein Mac for å game på.

etter personlig erfaring er mac et meir komplett produkt som kan brukes over flere år mens PCene mine har jeg altid omtrent bytta etter 2 år.

Det dei fleste ikkje tar med når dei ser på prisen på mac å sammenligner med PC:

- Aluminum kabinett

- Bedre oppløsning og IPS skjermer

- OSX er eit ganske solid system, personlig har eg aldri møtt eit problem med OSX mens med Windows har jeg desverre hadt mange noe som gjør att i jobb sammenheng er det uaktuelt å kjøre reint windows, Dual boot på MPB <3

Det att du ikkje har tilgang på alle programmene du normalt trenger i arbeids sammenheng er også feil, alt av Adobe er tilgjenglig også Microsoft sitt Office. Sefølgelig er der unntak men det er av samme grunnen som med Gaming, Microsoft har monopol på det.

Hadde eg kunne velgt selv hadde eg nok droppet Windows permanent for Linux til den gaminga jeg faktisk gjør, bortsett fra det er OSX alt eg selv trenger.

Sefølgelig er det ting jeg skulle ønska ordna i OSX(den vanlige 'exploreren').

Lenke til kommentar

Det er ikke en PowerMac du lenker til. Det er en Mac Pro.

En PowerPC har IBM-prosessor. De er ikke som andre PCer.

Mac har hatt Intel-prosessor siden 2006.

En OSX-PC (Mac) er ikke noe bedre enn andre PCer til annet enn å kjøre OSX.

Dem som ikke ønsker eller trenger OSX, kan velge blandt alle PCer (inkludert Mac).

- Så om du ikke trenger OSX og ikke liker Mac ; velg noe annet. Det finnes Windows-maskiner som er minst like bra, og som er langt bedre egnet for spill med tung grafikk.

Det er jeg klar over. Nesten ingen operativsystemer (med unntak av Linux) som støtter Motorola PowerPC lenger.

Lenke til kommentar

Man trenger da strengt tatt kilder for å begrunne og si imot hvilket OS som er mest stabilt. Dersom kilder ikke kommer frem kan det ikke anses som et valid grunnlag.

Synes egentlig det er poengløst og sammenligne stabilitet. Operativsystem har utviklet seg såpass mye de siste årene at stabilitetsproblem skyldes nesten alltid brukefeil eller noe annet en programvaren. Grunnen til at enkelte finner OSX mer stabilt er fordi apple har testet maskinvaren grundig og bruker bare hardware de vet er stabil og kommer til og fungere, mens windows maskiner kommer fra såpass mange produsenter og alle har ikke testet hardwaren liike godt.

Lenke til kommentar

ikke hvis du bytter selv. må gjøre av applestore. og du vet hva det koster...

du kan bytte/legge til hardisk. men kun disker som er godkjent. igjen kjøper du noe som virker men ikke er godkjent ryker garanti. dette er forøvrig strengt ulovlige krav i henhold til kjøpsloven.

Jeg har da fått erstattet MacBookPro fra apple, der jeg har skftet minne og disk selv.

Apple vil da ikke erstatte minnet eller disken om de ryker.

Jeg spurte dem spesifkt om dette og de sa at tredjeparts minne og disk var ikke dekket av apple, men jeg hadde et problem med grafikk på MacBook Proen min og jeg fikk ny maskin av apple.

Da jeg hadde gitt vekk både orginal disk og minne til min søster, var de ekstra oppgraderingene tapt, men det gjelder på alle maskiner du kjøper, tredjeparts oppgraderinger er ikke dekket av garanti fra original leverandør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle disse diskusjonene om hva som er best av windows og mac os egentlig er et poeng, da jeg kjører win7 og mac osx på både MacBook Air'en min og på min stasjonære PC.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...