Petterboy95 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hei en kompis sa at du va nøtt å ha en 16A B karakteristikk om du hadd stikkontakta , itilfelle du sku koble te nå som va maks utak , for da trengt du det. det mene ikke æ e rett, om du har en kurs med ca 3 stikkontakta og 4 lys og 3 brytera, så mene æ det går helt fint med en 10A B karakteristikk sikring og 1,5mm2 PN kabel . Har han eller æ rett ? det e vanlig bolig installasjon. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Ein vanleg husmorstikkontakt kan maksimalt belastast med 16A. Det betyr at du kan belaste den med alt frå 0 til 16A, men aldri over. Det går heilt fint å ha ein stikkontakt på ein 10A eller 13A-kurs. Du kan derimot ikkje ha stikkontakt på ein 20A-kurs sidan du då kan trekke meir straum ut av kursen enn stikkontakten er berekna for. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Stemmer det Zeph skriver. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Ein vanleg husmorstikkontakt kan maksimalt belastast med 16A. Det betyr at du kan belaste den med alt frå 0 til 16A, men aldri over. Det går heilt fint å ha ein stikkontakt på ein 10A eller 13A-kurs. Du kan derimot ikkje ha stikkontakt på ein 20A-kurs sidan du då kan trekke meir straum ut av kursen enn stikkontakten er berekna for. så det betyr da at jeg kan ha en kurs på 10, 13 og 16 A? men om jeg bruker en på 16 A hva bør tversnittet være da? Lenke til kommentar
Robols Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) En 16A stikk kan du sikre med alt opp til 16A 2,5mm Endret 17. desember 2012 av Robols Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 så det betyr da at jeg kan ha en kurs på 10, 13 og 16 A? men om jeg bruker en på 16 A hva bør tversnittet være da? Det SKAL være 2,5mm ved 16A, minimum. Lenke til kommentar
Robols Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Er vel noen nye regler som tilsier at man kan ha max 13A når man har 2,5mm, og 16A må man ha 4mm. Forlegningsmåte A1. Noen som kan bekrefte det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Det blir ikkje stilt direkte krav til sikring i forhold til kvadrat, men med utgangspunkt i dei gamle sikringane så kunne du ikkje bruke 16A på 2,5mm². I dag er det vel dukka opp nye sikringar på marknaden. 15A-sikringar som går innanfor kravet. Meiner og eg har høyrt at dei har laga 16A-sikringar med ein karakteristikk som tilfredsstiller kravet om I2<Iz. Eg jobbar ikkje med husinstallasjon, så eg heng ikkje heilt med der. Det blir for generelt å seie at du skal ha den og den sikringen til det og det tverrsnittet. Med ein sikring må du ha 1,5mm², med ein anna kan du ha 2,5mm². Det vil og variere etter forlegningsmåte. PR i røyr, PN i røyr osv. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Stemmer det at de har laget 16A-sikring med karakteristikk som er innenfor Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Det stemmer i alle fall at noen leverandører har "klistret nye merkelapper" på sikringene sine. Om det da i praksis blir noen forskjell på utkoblingstidspunktet mellom en "gammel" 13 eller 15 A eller en "ny" 16 A med "ny type karakterestikk" det er vel en annen diskusjon. På papiret så står det da 16 A i stedet for 13 eller 15 A. Med den nye sikringene som "garanterer" utkobling ved 1.2 ganger merkestrømmen så vil vel dette i ganske mange tilfeller medføre at 2,5 kvadrat passer med 16 A vern. Ellers så er jo en stikkontakt det som man kaller en "variabel belastning" og det er da et formelt krav om at den maksimale strømmen i kursen må være begrenset av et overbelastningsvern. Dette vernet kan for eksempel være 10 A, 13 A eller 16 A forutsatt at kabelen tåler det. Sikkerhetsnivået vil være best ved den minste sikringen og stikkontakten er en velkjent brannstarter eller risikofaktor i en elektrisk installasjon. Det er ikke slik at NEK 400 pålegger oss å velge de minst sikre løsningene. NEK 400 gir minimumskrav til sikkerhet, og den minste sikringen vil vanligvis gi den største graden av sikkerhetsmargin. Endret 18. desember 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå