Gå til innhold

Bærbar PC til fotoredigering - 95% Color Gamut?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bærbar PC som også skal brukes en del til fotoredigering. Bruker stort sett Lightroom, men også litt Photoshop.

Ser at mange anbefaler skjerm med såkalt 95% Color Gamut (Fargerom). PC´er med denne skjermen koster en god del mer enn den vanlige typen som vel ligger på rundt 65% (?) så vidt jeg vet.

Spørsmålet er om det er en veldig stor ulempe å kjøpe standardskjermen og ikke den med utvidet fargerom. Jeg er på ingen måte en ekspert, mer enn hobbyfotograf og etterhvert kanskje en såkalt "entusisast" :)

Ønsker selvsagt det beste hva angår farger, men økonomi spiller jo også inn her.

Noen erfaringer rundt dette?

PS! Jeg poster denne under Foto med hensikt, da det kun er dette med skjerm/farge som jeg lurer på. Og det er vel stort sett de som jobber med foto/video som har et evt. behov for å ha en slik skjerm.

Alt det øvrige av spesifikasjoner i PC´en tar vi ikke her.

Endret av TigerJack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe meg ny bærbar PC som også skal brukes en del til fotoredigering. Bruker stort sett Lightroom, men også litt Photoshop.

Det finnes mange fargerom og det minste som er vanlig er sRGB, Adobe RGB er en del større og ProPhoto RGB inneholder omtrent alle nyanser øyet kan oppfatte. Når en produsent oppgir 95% uten å spesifisere hvilket fargerom det er snakk om sier det dessverre lite, men siden det er en laptops skjerm er det naturlig å anta at det er 95% av sRGB.

Det er ikke verst for en laptop (95% av Adobe RGB ville vært ekstremt bra) og ca sRGB-standard er det minste som er egnet for litt avansert editering. I tillegg er det en fordel om det er IPS-panel som gjør at fargene ikke endrer seg så mye når du ikke har øyenene helt sentrert i forhold til skjermen.

Hva du bør velge vil jeg si er avhengig av hvordan du jobber og slevsagt at specen for maskinene er relativt like på andre områder. Hvis du primært skal jobbe med laptopen på et eller to steder ville jeg nedprioritert skjermen og heller kjøpt en (eller to) ekstern skjerm som gir mye bedre arbeidsforhold enn laptopskjermen. Er du avhengig av å stort sett jobbe på laptopskjermen blir den selvsagt viktigere og da synes jeg det er fornuftig å gå for den beste skjermen du ha råd til.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en W150E laptop fra Multicom i sommer, den skjermen er jeg veldig godt fornøyd med. Viser 95% av AdobeRGB. Kalibrering er dog det viktigste, uten kalibrert skjerm famler du i blinde, i hvert fall når det kommer til å få utskrift til å matche.

Kalibrering skal selvsagt gjennomføres.

PC´en jeg vurderer er Xishan 350W hos Multicom til 8k.

Jeg har fått bekreftet av multicom at den IKKE har 95% fargerom. Men specs for øvrig er jo fabelaktig til mitt bruk.

Skal jeg ha 95% må jeg opp på Kunshan P150E og må ut med nærmere 15K - Det ønsker jeg ikke å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...