Gå til innhold

Lengde på verneplikt

Arkleseizure

Anbefalte innlegg

Hei, ser på forsvaret.no at verneplikten er på totalt sett 19 mnd, hvorav 12 er den vanlige førstegangstjenesten. Lurte da på hvordan den resterende tida blir avtjent? Det står at det kan skje gjennom rep-øvelser eller årlig trening i HV, men hvordan vil dette se ut i praksis? Må man møte opp 1 gang i året helt til man er 44?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heimevern, om du har uflaks (eller flaks, om du liker slikt). Det varierer hvor ofte en har øvelser i de forskjellige distriktene, og jeg vil og tro at det varierer sterkt relativt til folketall hvor mange som blir kalt inn. HV i Hordaland har ekstremt mange sikringsobjekter spredt over et stort område, så om du bor på Vestlandet er det større sjans for å bli kalt inn enn om du bor i Oslo-området, vil jeg tro. Ut i fra folketall.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verneplikten varer i 19 måneder! 12 måneder er som kjent førstegangstjenestens lengde. De resterende 7 er vel repetisjonsøvelser frem til du er 44 år.

Da jeg dimmiterte spurte jeg vernepliktsverket om jeg noen gang ble innkalt til HV eller andre mobiliseringsavdelinger, men fikk da til svar at det var mindre sannsynlig ettersom at jeg hadde vært på båt i Sjøforsvaret

Noen på forumet som noen gang har vært på en repetisjonsøvelse?

Og i så fall, har du bakgrunn fra Sjøforsvaret?

Lenke til kommentar

Da jeg dimmiterte spurte jeg vernepliktsverket om jeg noen gang ble innkalt til HV eller andre mobiliseringsavdelinger, men fikk da til svar at det var mindre sannsynlig ettersom at jeg hadde vært på båt i Sjøforsvaret

Og til meg, som var i luftforsvaret, sa de at jeg ikke kom til å bli kalt inn til HV-øvelser. Men det dreit jo HV i.

Lenke til kommentar

Ingen jeg kjenner som var i sjøforsvaret, inkludert meg, som har hørt ett tøddel ang rep øvelse etter endte 12mnd. Heldigvis.

Verre for broder`n, som var i Hæren og utenlandstjeneste. Når de skrev kontrakten stod det at de slipper all fremtidig repøvelse hvis de tar utenlandstjeneste. Helt til ett år eller to etter hjemreise, da kom innkallelsen. Begrunnelse: Vi trenger erfarne soldater i HV :tease:

Lenke til kommentar

Så hvor ofte man blir kalt inn til øvelse varierer, men hvis man blir overført til HV så må man regne med at det skjer i alle fall et par ganger?

I-styrken (som du evt. søker deg til frivillig) øver 15-20 dager i året.

F-styrken ("ordinære HV") øver, med dagens budsjettrammer, ca. 5-6 dager annethvert år. (for 2013 er det anslått at HV skal klare å øve 55% av områdestrukturen, det vil si de 50% av områdene som ikke øvde i 2012, pluss 5% til...) Så er det litt opp til den enkelte distriktssjef om han velger å øve et område to år på rad for å få de opp på et høyere "kompetansenivå", og samtidig nedprioriterer et annet område som da ikke får øvd på over to år.

Lenke til kommentar

Jeg spør her, da jeg lurer på om spørsmålet mitt kanskje ligger i samme kategorien.

Jeg fikk nylig et brev fra Forsvaret om deponering spesifikt til stillingen og luftvingen jeg var i gjennom førstegangstjenesten, som er et år siden nå. Såvidt jeg forsto av en rask gjennomlesing ville jeg kun bli kalt inn i konflikttilfeller. Er dette Luftforsvarets svar på heimevernet, eller kan jeg fremdeles forvente helt tilfeldige innkallinger til billige øvelser fram til jeg fyller 44?

Eller er jeg helt på bærtur, mens dette brevet egentlig er noe alle får etter førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar

Men, er det noen som vet om Sjøforsvaret har egen mobiliseringsavdeling?

Ikke så vidt jeg vet, bortsett fra at de har sin egen heimevernsgrein (Sjøheimevernet) som inntil nå har hatt egen stab og vært underlagt GIHV -nå skal det omorganiseres litt administrativt slik at Sjøheimevernsområdene blir underlagt HV-distriktssjefene og distriktsstabene.

Saft Suse: Interessant. Hadde du en type spesialistutdannelse det ikke tas inn så mange av i året? Crew Chief-assistent, eller noe sånt? Det finnes Luftheimeverns-områder også (i tillegg til Land og Sjø...), som har som sin hovedoppgave å objektsikre flystasjoner og radarstasjoner, men virker ikke som det er det du er kalt inn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...