Gå til innhold

Råd om 4x4 på tredemølle

Anbefalte innlegg

Driver på og trener meg opp etter kreftsykdom, har kreft nå også, men det har holdt seg i sjakk lenge. Har vert på ganske mangen fjellturer fra februar i år og frem til nå. Et par på over 1000 moh, og feks 30 ganger til et fjell bak huset på rundt 550moh. Sliter med at jeg aldri har vert noe god til å få veldig bra kondis, men jeg kommer meg alltid opp. (dette også før jeg ble syk). Har feks venner som ikke trener noe spes, men som ikke har noe problem med å gå fra meg om de vil, tror de er født slik? Har heldigvis de som sliter med å holde følge også.

Nå som vinteren er kommet er jeg litt sugen på å prøve intervaller på tredemølle og trene beina litt. For å se om jeg kan få litt bedre kondis og utholdenhet til neste års fjellturer. Så har tenkt og prøve 4x4 3 ganger i uken. Hadde mitt første forsøk i dag, og har litt spørsmål:

Leste om det her : http://www.ntnu.no/c...ndisjonstrening

og her : https://www.tn.no/dr...x-4-intervaller

Prøvde dette i dag, og har et par spørsmål, jeg brukte 3% stigning i stede for 5% som det står grunne jeg har ikke brukt mølle så mye og vil venne meg litt til stigningen. Er 3% greitt eller bør en ha 5?

Spørsmål 2: En bruker jo litt tid av de 4 min en skal springe på og komme opp i 85 - 95% av makspuls? Er dette greitt ? Eller skal man kjøre på med litt mer km i timen på første halvdel av 4 min en for å komme raskere opp?

Spørsmål 3 : En skal gå de 3 min pausene på ca 70% av makspuls, blir vel rundt 140 - 150 et sted. Bruker jo ganske lang tid på og komme ned der, fra topp, og må helt ned i sein gåfart? Er dette normalt? Eller gjør jeg noe feil?

Her er loggen fra første forsøk: http://connect.garmi...ivity/252415479

Endret av teigas123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har 3% eller 5% tror jeg er smak og behag. Naturlig nok vil 3% kreve et høyere tempo for å få samme pulsen som ved 5%. Når jeg selv trener pleier jeg bare å regulere farten, ikke stigningen.

Når det gjelder å komme seg opp i 85-90% pleier jeg å kjøre på den intensiteten som gjør at jeg ligger stabilt på 85-90% når jeg først har kommet opp dit. Om det tar et lite minutt å komme opp dit er det helt greit.

Når det gjelder å komme seg ned igjen tenker jeg det samme som å komme opp, det tar den tiden det tar. Dessuten, regner du på det så går dette litt opp i opp mhp total intensitet.

Et annet element er at ettersom man forbedrer kondisen vil pulsen synke raskere når man senker intensiteten etter å ha jobbet hardt.

Jeg synes kurven din så helt grei ut, jeg er ingen ekspert, men de ligner på kurvene ejg har hatt, enten det har vært på egenhånd på tredemølle eller 4x4 spinning med instruktør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...