тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Som ikke-religiøs på kanten mot anti-religiøs synes jeg disse stuntene er latterlige. Det gjør mer skade enn godt for sakene disse organisasjonene skal fremme. Deilig er jorden er Norges mest kjente salme og folk vil garantert reagere negativt på dette. Sannsynligvis ikke... Selv om det finnes noen få untak... Men det vil uansett få noen enkelte til å tenke litt over saker og ting... Nå er det ikke slik at folk ble sinte da kristne tok tak i den allerede eksisterende hedenske høytiden: julen, og gjorde det til sitt eget. De gav julen et litt annet innhold enn hva julen hadde tradisjonelt sett vært tidligere, og satte Jesus i senterum for feieringen. Kristne har ingen ting de skulle sagt når det gjelder å kopiere andre. Hele kristendommens grunnlag, bibelen, er et stykke "kopier og lim inn" fra tidligere religioner/mytologier. Intet i bibelen var spesielt originalt.. Alt eksisterte i de tidligere religionene, litt her og litt der. Det er ingen direkte kopi av noen mytologi, selv om det eksisterte svært like religioner tidligere (slik som mithralismen etc.) men det er hentestoff herfra og derfra... Eneste som var nytt med bibelen, var vel synden, og læren om hvor elendige vi mennesker er... Jeg er klart for et skille mellom religion og styresmaktene. Religion bør være personlig og ikke ha noen innvirkning på hvordan landet styres. Om du mener det så burde du seriøst vurdere Venstre neste stortingsvalg Det er ikke noe antireligiøst parti på noen måte, men den sosial-liberale politikken legger opp til en sekulær stat, der religionsfrihet (=frihet til religion, og frihet fra religion), ytringsfrihet, personvern, demokrati, etc. står sterkt. Sterkere enn i de fleste andre partiene vil jeg påstå. Disse to sakene styrker nok heller motstanden mot avkristning av Norge, som du så fint kaller det. Tja, både ja og nei. Jeg er av den formening at det vil skape litt sund og fornuftig debatt.Det at det får mye blest og kritikk er bare sundt og godt. Det er bra. Jeg tror også det var meningen bak å gjøre noe sånt... Altså skape debatt rundt temaet. Endret 17. desember 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Hvorfor ta fra mennesker livssynet deres? Hva er logikken bak dette, lurer jeg på. Human-etisk forbund ...når de bastant mener at "humanisme er ikke basert på tro i det hele tatt,.... for senere å si at det er en livsretning som gir etiske og moralske leveretninger. Skikkelig idioti det der Natur- og samfunnsvitenskap er instrumentell kunnskap. Vitenskap kan fortelle oss hvordan lage atombomber. Om man skal bruke atombomber overlater man ikke til datamaskiner eller vitenskapsfolk å avgjøre, selvfølgelig. Det er politikk Hele kristendommens grunnlag, bibelen, er et stykke "kopier og lim inn" fra tidligere religioner/mytologier Det er menneskets skapelsesberetning, det sentrale i skriftene. Evolusjonistene vet enda ikke om den store flommen som endret jorda - etter hva jeg fikk med meg. Endret 17. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Kva meiner du om avkristning av Noreg? I det siste har det vorte kjend at Human Forlag gjer ut ei nøytral og ukristen julebok med oversett tekst av Deilig er jorden. Hedningssamfunnet har óg omgjort teksten til Tenn Lys. Er dette greit? Ja, det er vel public domain alt sammen, så jeg ser ikke hvordan det kan være noen problemer der. Utenom for de som alltid skal fortelle andre hvordan de skal oppføre seg og hva de skal bedrive. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Passer jo fint med tanke på at julen er hedensk. For deg kanskje. For mange er jula det same som å feire Jesus. Og ikkje kom med denne "hedensk jul er eldre enn kristen jul"-greia. Har eg einerett til å feire meg sjølv på min fødselsdato? Nei. Kan ikkje då kristne óg få feire jul på sin måte mens andre feirer jul på sin måte? Ønsker du å forby det? Nei. Ja, det er vel public domain alt sammen, så jeg ser ikke hvordan det kan være noen problemer der. Utenom for de som alltid skal fortelle andre hvordan de skal oppføre seg og hva de skal bedrive. Tenn Lys vart skrive i 1980 og har opphavsrett. Det er ikkje "public domain". Deilig er jorden er det, men det forandrar likevel ikkje det faktum at salmen er tradisjonsrik og er skrive med tanke på å framheve den teksten den har. Det ligg så mykje nostalgi og flott i den songen, kvifor endre på det for litt nøytralisering? Kan ein ikkje berre akseptere og synge ut? Metallfolk syng jo sikkert om djevelen og satan når dei syng med på songane til favorittbanda sine, men dei står ikkje nødvendigvis inne for det likevel. 1 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 For deg kanskje. For mange er jula det same som å feire Jesus. Og ikkje kom med denne "hedensk jul er eldre enn kristen jul"-greia. Har eg einerett til å feire meg sjølv på min fødselsdato? Nei. Kan ikkje då kristne óg få feire jul på sin måte mens andre feirer jul på sin måte? Hedensk jul er den eneste riktige jul. Skikken er hedensk, og navnet i seg selv er hedensk. Kristne feirer ikek jul, de feirer "krist-messe". Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hvordan i all verden kan dette kunne "ta livsynet fra noen" lurer jeg da på? Er troen folk har i norge virkelig sååå svak? De sier ikke at humanisme ikke er basert på tro som sådan. De har stor tro på mennesket for eksempel. Å avkristne Norge vil jo føre til at man tar troen vekk fra de som faktisk er kristne. Jeg lurer på hvorfor? Føler man seg virkelig så berettighet til å ha fasit på hva som er riktig å tro? Det vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Jeg leste et nylig intervju med Lars Gule der han blankt avslo at humanisme hadde noe som helst med tro å gjøre. Jeg siterer: "Er humanisme en form for tro? Nei. Humanismen er et livssyn som handler om hvordan man forholder seg til virkeligheten. Det er virkelighetsforståelse og kunnskapsteori. Det handler om hvordan vi etablerer en moral eller en etikk. Forskjellen på en humanistisk moral og en religiøs moral er begrunnelsestilnærmingen. Vi har rasjonelle grunner for de standpunktene vi tar, ikke trosbaserte" - Natt & Dag, 11 Desember 2012. Det ironiske her er selvfølgelig at virkelighetsforståelse, kunnskapsteori og alle moralske system i bunn og grunn egentlig hviler på nettopp tro. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Nei. Men du syntes ikke at det er greit at hedninger kopierer litt fra de kristne? Burde man ha kopibeskyttelse av utsagn etc? Hvis noen sier noe liknende, så er det ikke greit? Hvis du er så opptatt av kopirettigheter etc. hvorfor ikke da ta en titt på alle de religionene kristendommen kopierte fra? Er det greit? Er det greit dersom kristne kopierer hedningenes tradisjon, salmer og tro, men ikke motsatt? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Men du syntes ikke at det er greit at hedninger kopierer litt fra de kristne? Burde man ha kopibeskyttelse av utsagn etc? Hvis noen sier noe liknende, så er det ikke greit? Hvis du er så opptatt av kopirettigheter etc. hvorfor ikke da ta en titt på alle de religionene kristendommen kopierte fra? Er det greit? Er det greit dersom kristne kopierer hedningenes tradisjon, salmer og tro, men ikke motsatt? Her stiller eg spørsmål i fyrste post som skal opne for debatt, og du fyrer på med ein heil post fylt med spørsmål til meg? Eg tek avstand frå å svare på spørsmål som har rot i eit spørsmål-svar, reint prinsipielt. Hedensk jul er den eneste riktige jul. Skikken er hedensk, og navnet i seg selv er hedensk. Kristne feirer ikek jul, de feirer "krist-messe". Du må gjerne bringe semantikk inn i dette, men det vil ikkje overbevise kristne om at ei hedensk jul er den einaste riktige. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Deilig er jorden er det, men det forandrar likevel ikkje det faktum at salmen er tradisjonsrik og er skrive med tanke på å framheve den teksten den har. Det ligg så mykje nostalgi og flott i den songen, kvifor endre på det for litt nøytralisering? Kan ein ikkje berre akseptere og synge ut? Metallfolk syng jo sikkert om djevelen og satan når dei syng med på songane til favorittbanda sine, men dei står ikkje nødvendigvis inne for det likevel. Joda, folk kan synge med i hva de vil, med den motivasjonen de har for det. Men at noen synger en annen versjon, betyr ikke at de som foretrekker originalen, ikke kan holde seg til den. Tenn Lys vart skrive i 1980 og har opphavsrett. Det er ikkje "public domain". Da er det kanskje noe for opphavsrettsholder å ta stilling til. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Å avkristne Norge vil jo føre til at man tar troen vekk fra de som faktisk er kristne. Jeg lurer på hvorfor? Det å skrive alternative ikke-religiøse skrifter er ikke å ta fra folk troa på noe, men gi de alerede ikketroende et alternativ. De som er kristne trenger jo ikke forholde seg til dette, dersom de ikke ønsker det.At det blir ramaskrik nå, er et paradoks. Husk på at kristendommen har gjort mye av det som opprinnelig var hedensk til sitt eget og byttet det ut med et kristent innhold. Ble det da ramaskrik? Vel... Det var vel ikke akkurat så mye media som kunne blåse det opp på den måten det er mulig i dag. Hadde det vært det, så ville vi diskutert det motsatte. Bare konseptet "Gud hadde en sønn", var i seg selv noe ytterst hedensk og alt annet enn jødisk... Her lånte kristendommen fra hedendommen... Det er flere historiske personer som har nevt dette. Svært interessant lesning egentlig. Disse var også kritiske. Hvorfor er vi i dag så kritiske til at noen låner fra kristendommen, når vi vet at kristendommen i seg selv er en lånereligion? Føler man seg virkelig så berettighet til å ha fasit på hva som er riktig å tro? Men det er da ikke det, det er snakk om her? At man tilbyr et alternativ? Det vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Jeg leste et nylig intervju med Lars Gule der han blankt avslo at humanisme hadde noe som helst med tro å gjøre. Jeg siterer: "Er humanisme en form for tro? Nei. Humanismen er et livssyn som handler om hvordan man forholder seg til virkeligheten. Det er virkelighetsforståelse og kunnskapsteori. Det handler om hvordan vi etablerer en moral eller en etikk. Forskjellen på en humanistisk moral og en religiøs moral er begrunnelsestilnærmingen. Vi har rasjonelle grunner for de standpunktene vi tar, ikke trosbaserte" - Natt & Dag, 11 Desember 2012. Det ironiske her er selvfølgelig at virkelighetsforståelse, kunnskapsteori og alle moralske system i bunn og grunn egentlig hviler på nettopp tro. Tja.. Men da mener han vel også da tro som i "tro på en Gud".. Ikke tro som i "tro på mennesket", "livet", på "god moral" og så videre... Endret 17. desember 2012 av turbonello Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Å avkristne Norge vil jo føre til at man tar troen vekk fra de som faktisk er kristne. Jeg lurer på hvorfor? Fordi ingen lever i isolasjon fra samfunnet. Hvordan samfunnet ser ut, er avhengig av hvem samfunnet består av, og hva slags idealer de holder, kjemper for og kjemper mot. Folk må selvsagt få tro hva de vil, men det betyr ikke at vi ikke kan utfordre det som har med tro å gjøre, når temaet er oppe. Og om folk i åpne diskusjoner, eller i møte med alternative arrangement, mister troen sin, om du vil endre på det, så er det argumentene det må gjøres noe med. Det er helt feil framgangsmåte å prøve å hindre eller lukke diskusjonen. Endret 17. desember 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Det ironiske her er selvfølgelig at virkelighetsforståelse, kunnskapsteori og alle moralske system i bunn og grunn egentlig hviler på nettopp tro. Feil. Virkelighetssyn kan basere seg på beviser. Kunnskapsteori på beviser, logikk og metodikk. Moralske systemer må basere seg på formål. Humanismen har likhet, verdighet, menneskeretter, frihet og sannhet som moralske rettesnorer. Kristendommen slik den framstår av bibelen har guden Gud sine lover og regler som moralske rettesnorer, som blant annet forbyr homofili, sex utenfor ekteskapet, søndagsarbeid og blasfemi. Endret 17. desember 2012 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Er dette greit? Ja. Har du stoppa opp og tenkt på kva for verdiar me har i dag som kan vere eit resultat av kristendomen i Noreg? Har du stoppet opp og tenkt på at man ikke trenger Jesus for å ha gode verdier? Faren med dette er at hvis det blir en vanlig utvikling, vil ungdommen til slutt ikke vite hva som opprinnelig var salmer og hva som ikke var det. Er det en fare? 1 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Har du stoppet opp og tenkt på at man ikke trenger Jesus for å ha gode verdier? Igjen er eg prinsipielt imot å svare på spørsmål-svar. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Da er det kanskje noe for opphavsrettsholder å ta stilling til. Tullar du? Meiner du at den som har opphavsretten må ta stilling til om andre brukar hans verk? Det strider mot regelverket å kopiere/endre på andre sine verk utan samtykke. Det er derfor ein har opphavsrett. Å bryte med den er å misbruke musikkstykket til komponist og tekstforfattar. Korleis hadde du opplevd det om du hadde skrive ein monsterhit og ei anna gruppe stjal dei kulaste linjene og laga sin eigen hit? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Tullar du? Meiner du at den som har opphavsretten må ta stilling til om andre brukar hans verk? Kanskje de har tatt stilling, jeg vet ikke. Men det ligger med opphavsrettsholder. Korleis hadde du opplevd det om du hadde skrive ein monsterhit og ei anna gruppe stjal dei kulaste linjene og laga sin eigen hit? Kan enten føle meg snytt eller æret, eller lite brydd, det kommer helt an på. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Kva meiner du om avkristning av Noreg? Jeg syntes vår foreldre gjorde en god jobb da de avkristnet Norge ~20-30 år siden. 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Det å skrive alternative ikke-religiøse skrifter er ikke å ta fra folk troa på noe, men gi de alerede ikketroende et alternativ. De som er kristne trenger jo ikke forholde seg til dette, dersom de ikke ønsker det. At det blir ramaskrik nå, er et paradoks. Husk på at kristendommen har gjort mye av det som opprinnelig var hedensk til sitt eget og byttet det ut med et kristent innhold. Ble det da ramaskrik? Vel... Det var vel ikke akkurat så mye media som kunne blåse det opp på den måten det er mulig i dag. Hadde det vært det, så ville vi diskutert det motsatte. Bare konseptet "Gud hadde en sønn", var i seg selv noe ytterst hedensk og alt annet enn jødisk... Her lånte kristendommen fra hedendommen... Det er flere historiske personer som har nevt dette. Svært interessant lesning egentlig. Disse var også kritiske. Hvorfor er vi i dag så kritiske til at noen låner fra kristendommen, når vi vet at kristendommen i seg selv er en lånereligion? Men det er da ikke det, det er snakk om her? At man tilbyr et alternativ? Tja.. Men da mener han vel også da tro som i "tro på en Gud".. Ikke tro som i "tro på mennesket", "livet", på "god moral" og så videre... For all del, det er ikke det jeg reagerer på. Det første spørsmålet i posten var om å avkristne Norge. Det var det jeg referte til, ikke det med alternative tekster. Vi er nok mer eller mindre enige hva det første avsnittet gjelder. Det vet jeg ikke. At han bastant nekter for at humanisme er en tro, for så å snakke om epistemologi og moral er en kontradiksjon og vitner om en refleksjonsevne på lavt nivå. Fordi ingen lever i isolasjon fra samfunnet. Hvordan samfunnet ser ut, er avhengig av hvem samfunnet består av, og hva slags idealer de holder, kjemper for og kjemper mot. Folk må selvsagt få tro hva de vil, men det betyr ikke at vi ikke kan utfordre det som har med tro å gjøre, når temaet er oppe. Og om folk i åpne diskusjoner, eller i møte med alternative arrangement, mister troen sin, om du vil endre på det, så er det argumentene det må gjøres noe med. Det er helt feil framgangsmåte å prøve å hindre eller lukke diskusjonen. Ikke uenig i dette. Jeg er for tro på et personlig plan, når det kommer til hvordan samfunnet struktureres mener jeg det bør baseres på andre verdier. Som nevnt over er det ikke tekstene jeg reagerer på, men spørsmålet om hva jeg mener om avkristning av Norge. Det er nok viktig å se det i riktig kontekst så det ikke blir unødvendige misforståelser. Feil. Virkelighetssyn kan basere seg på beviser. Kunnskapsteori på beviser, logikk og metodikk. Moralske systemer må basere seg på formål. Humanismen har likhet, verdighet, menneskeretter, frihet og sannhet som moralske rettesnorer. Kristendommen slik den framstår av bibelen har guden Gud sine lover og regler som moralske rettesnorer, som blant annet forbyr homofili, sex utenfor ekteskapet, søndagsarbeid og blasfemi. Her er det du som tar feil. Bevis din egen virkelighet og du vil ganske fort støte på problemer. På et eller annet punkt blir du nødt til å anta et utsagn og da har du per definisjon etablert en tro. Forskjellen er bare hva du baserer din tro på. Du kan snakke så mye du vil om logikk og at ditt livssyn baseres på det. Det betyr derimot ingenting da logikk er et system som bunner i aksiomer. Du velger derfor å tro på disse aksiomene. Forskjellen mellom dette og et religiøst system er egentlig bare hvor dypt i utledelsesprosessen du ønsker å gå. Med logikk går du dypere, men det er fortsatt basert på noe du må ta for gitt. Uten mulighet til å bevise. Ethvert system for utledelse av kunnskap kommer til kort med å bevise seg selv. Det er ikke mulig. Fra et samfunnsmessig perspektiv er jeg selvfølgelig enig i at en mer humanistisk moral er "bedre" enn den "klassiske kristne". Dette handler egentlig mer om hva jeg føler er rett, og ikke hva jeg påstår er "logisk bevist". Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 17. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2012 Kanskje de har tatt stilling, jeg vet ikke. Men det ligger med opphavsrettsholder. Kva ligg med opphavsretthaldar? Kan enten føle meg snytt eller æret, eller lite brydd, det kommer helt an på. Når det gjeld endring av Tenn Lys er det iallfall ganske klart at det ikkje er snakk om å ære. Ein forandrar teksten for nøytraliseringa sin del, og tek dermed bort budskapet i teksten. Det er krenkjande overfor forfattar meiner eg. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Virkelighetssyn kan basere seg på beviser. Virkelighetssyn = "teorier/kunnskap" kan bevises .. Virkelig. Har de nå skiftet mening? Kunnskapsteori på beviser, logikk og metodikk. "kunnskapsteori"? Finner ikke det nøkkelordet i wikipedia Endret 17. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå