Gå til innhold

Avkristning av Noreg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som ikke-religiøs på kanten mot anti-religiøs synes jeg disse stuntene er latterlige. Det gjør mer skade enn godt for sakene disse organisasjonene skal fremme. Deilig er jorden er Norges mest kjente salme og folk vil garantert reagere negativt på dette.

Jeg er klart for et skille mellom religion og styresmaktene. Religion bør være personlig og ikke ha noen innvirkning på hvordan landet styres. Disse to sakene styrker nok heller motstanden mot avkristning av Norge, som du så fint kaller det.

Lenke til kommentar

Finner også slikt fjollete ja...

Folk får vel høre på de sangene de liker og personlig er ingen av de overnevte sanger noe vi hører på i jula... Hos oss går det mest i Avenged Sevenfold (AX7) og nightwish samt andre gode heavy band, det er jul for meg ihvertfall, ikke deilig er jorden.... :)

Lenke til kommentar

Kristendommen var en fremmed og tåpelig religion uansett. Den har lite eller ingenting med Norge å gjøre. De humanistiske og moderne verdiene har tjent det norske folk og den norske kulturen langt bedre, med enkelte unntak som asylinnvandring og reality-TV.

Oisann, her har du misforstått. Du veit at kristendomen framleis eksisterar i høgste grad? Poenget her er å ta vare på kristne tradisjonar og kristne salmar og musikk generelt. Dei har opphavsrett slik som all annan musikk. Forstår ikkje korleis det kan vere så farleg å få høyre eit kristent innhold i julemusikk. Dei får heller høyre på den amerikanske "Let it snow" osv då.

Dette er ikkje snakk om kor godt tjent ein har vore med Human-etisk forbund vs kristendomen. Har du stoppa opp og tenkt på kva for verdiar me har i dag som kan vere eit resultat av kristendomen i Noreg?

Hva skal ikke-religiøse med salmer, lurer nå jeg på.

Lurer eg óg på.

Som ikke-religiøs på kanten mot anti-religiøs synes jeg disse stuntene er latterlige. Det gjør mer skade enn godt for sakene disse organisasjonene skal fremme. Deilig er jorden er Norges mest kjente salme og folk vil garantert reagere negativt på dette.

Jeg er klart for et skille mellom religion og styresmaktene. Religion bør være personlig og ikke ha noen innvirkning på hvordan landet styres. Disse to sakene styrker nok heller motstanden mot avkristning av Norge, som du så fint kaller det.

Godt innlegg. Er heilt einig. Styresmaktene bør ikkje ha eit religiøst "jeg" for å seie det kronglete. Problemet her er det at ateistar går aktivt inn i den kristne jula for og forandrar for at dei også skal ta del. Dei får heller laga eigne julesongar om solsnu og blot.

Salmer er religiøse dikt og viser. Når man tar ut den religiøse komponenten er de fremdeles dikt og viser. Det var ikke kristne som oppfant musikk eller sang. Det var ikke engang menneskene, men tidligere hominider som neandertalere og kanskje homo erectus.

Og poenget er? Virkar som du trur dei kristne har påberopa seg einerett til all musikk og julemusikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendommen var en fremmed og tåpelig religion uansett.

Det Sitchin kommer fram tll med sine vitenskapelige metoder er at Book of Genesis er mer bokstavelig sant enn hva Vatikan og kristne selv tror. Evolusjonistene er ikke i nærheten av sannheten, mer som holocaust-historie. Etterhvert vil folk som Dawkins bli verifisert overtroiske..?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Oisann, her har du misforstått. Du veit at kristendomen framleis eksisterar i høgste grad?

Norge har fler praktiserende muslimer enn kristne. Og vi har nesten ikke muslimer. <4%

Poenget her er å ta vare på kristne tradisjonar og kristne salmar og musikk generelt. Dei har opphavsrett slik som all annan musikk. Forstår ikkje korleis det kan vere så farleg å få høyre eit kristent innhold i julemusikk.

Poenget er at folket, og særlig barn, mates med dogmer som befester seg. De fleste nordmenn ønsker ikke at barna deres skal hjernevaskes. Da er det ikke greit at offentlige skoler og barnehager eller ikke-religiøse private barnehager tar på seg jobben med å fylle hodene deres med tull som står i strid med alle moderne verdier. Når man gjentar et budskap til stadighet fører det til kognitiv dissonanse og sosial selvforsterkelse gjennom religiøs identitet. Også kjent som hjernevasking med dogmer. Goebbels hadde en del å si om det emnet av sosialpsykologi.

Dei får heller høyre på den amerikanske "Let it snow" osv då.

Dette er ikkje snakk om kor godt tjent ein har vore med Human-etisk forbund vs kristendomen. Har du stoppa opp og tenkt på kva for verdiar me har i dag som kan vere eit resultat av kristendomen i Noreg?

Vi har ikke humanetiske verdier i Norge på grunn av kristendommen. Vi har humanetiske verdier på TROSS av den. Les litt om reformasjonene og motreformasjonene. Antikk(human)->Middelalder(religiøs)->Renessanse(human)->Barokk(religiøs)->

Opplysning(human)->Romantikk(religiøs)->Modernisme(human)

Og poenget er? Virkar som du trur dei kristne har påberopa seg einerett til all musikk og julemusikk.

Jeg svarte hightow. Forskjellen på en salme og en vise eller dikt er det religiøse innholdet. Bare fordi ateister og humanetikere ikke tror på gud betyr ikke at kulturen vår ikke har bruk for ritualer til sosialisering og rekruttering.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt fint at de latterliggjør seg selv på denne måten, og viser at de ikke klarer å lage sine egne sanger. Det blir kjedelig for dem å synge "Jeg gikk meg over sjø og land" og "På låven sitter nissen", og derfor begynner de med å kopiere kristne salmediktere.

Faren med dette er at hvis det blir en vanlig utvikling, vil ungdommen til slutt ikke vite hva som opprinnelig var salmer og hva som ikke var det.

Med avkristningen av Norge tenker jeg også på at juleevangeliet er utelatt fra adventsseriene på alle kanaler i år. (?)

Kommentar: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat9/thread345134/#post_345134

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget med "stuntet". Hvorfor ta noe religiøst, og gjøre det ikke-religøst?

Hvis de er i beit for tradisjoner, let i gamle tradisjoner og skikker, eller finn på noe nytt.

Hvorfor tar kristne noe ukristent og gjør det kristent?

Hvis de er i beit for tradisjoner og merkedager, finne deres egne -- og ikke kapre jul og påske.

Mange julesanger og salmer er basert på tidligere melodier.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor tar kristne noe ukristent og gjør det kristent?

Hvis de er i beit for tradisjoner og merkedager, finne deres egne -- og ikke kapre jul og påske.

Oh snap. The old switch a roo. :)

Enig, men jeg kommenterte saken, ikke generelt.

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Jul: Ateister kan feire at vi atter går mot nye sommer, og fullt ut fortsette den gamle norske tradisjonen med å bruke av årets overskudd fram til det nye året, da vi skal skape nytt overskudd for vinteren.

Fordi det er en astronomisk hendelse kan ingen ta beslag på den.

Før påsken kan vi på den nordlige halvkule feire våren, uten noe av fullmånetradisjonen, ved "equinox" -- 22 mars -- når solen begynner å skinne mer på vår halvdel av jorden.

Følgelig kan vi også feire 22 september, da kan vi feire menneskeheten mens vi går mot mørkere og kaldere tider, da vi i nord mister sollyset til fordel for den sørlige halvkule.

22 juli kan vi feire den lyseste dagen i året.

Da kan vi feire verden, jordensgrøde, fruktbarhet og og det som er vakkert, når jorden er på sitt mest fruktbare, og brenne bål hele natten lang.

• Liker 6
Lenke til kommentar

det kan væra trist for mange kristne at vi mister kirken og alt det der

Hvorfor bry seg/bekymre seg over alt det der, når det er DU som bestemmer at du vil være kristen? INGEN kan eller skal få lov til å ta det fra deg. Man må ikke ha alt det der for å være Kristen :) Det er over når du selv bestemmer deg for det, ikke pga noen bygninger, skolefag osv forsvinner. Its a journey and challenge of inner strength!!!

(majestetisk trompetmusikk og strykere i bakgrunnen)

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ta fra mennesker livssynet deres? Hva er logikken bak dette, lurer jeg på.

Human-etisk forbund får ikke akkurat noen + i min bok. Spesielt når de bastant mener at "humanisme er ikke basert på tro i det hele tatt, det er basert på rasjonalisme osv osv" for senere å si at det er en livsretning som gir etiske og moralske leveretninger.

Lenke til kommentar

Hvorfor ta fra mennesker livssynet deres? Hva er logikken bak dette, lurer jeg på.

Hvordan i all verden kan dette kunne "ta livsynet fra noen" lurer jeg da på?

Er troen folk har i norge virkelig sååå svak?

Human-etisk forbund får ikke akkurat noen + i min bok

Spesielt når de bastant mener at "humanisme er ikke basert på tro i det hele tatt, det er basert på rasjonalisme osv osv" for senere å si at det er en livsretning som gir etiske og moralske leveretninger.

De sier ikke at humanisme ikke er basert på tro som sådan. De har stor tro på mennesket for eksempel. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...