Gå til innhold

Prisen på kollektivtrafikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å starte en diskusjon om kollektivtrafikk, rettere sagt prisen. Mange i dagens samfunn er misfornøyde med dagens tilbud, spesielt or tog. Jeg personlig bor et kvarter med tog utenfor Oslo, og jeg må betale 140 kroner for en tur-retur billett.

 

Jeg vet det er mange grunner mot en billigere pris, at for mange personer vil gå over til kollektivtrafikk er en av de. I dette tilfellet føler jeg det ligger en utmerket mulighet til å utvide tilbudet, og sette opp flere busser og tog.Miljøet er også viktig for mange av oss, og et utvidet tilbud for kollektivtrafikk kunne muligens gjøre en positiv forskjell.

 

Hvis man senker prisen så kan man forebygge sniking. Sniking er et stort problem, spesielt på tog. Jeg har mange venner om benytter seg av tog, og de fleste av disse betaler aldri for en billett. Dette gjør de rett og slett fordi det er billigere i lengden, selv om man må betale en bot fra tid til annen.

 

Så hva tenker dere? Er dagens pris akseptabel, eller burde den senkes? Hvis den skal senkes, hvor skal da pengene komme fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet er nok at våre myndigheter, til tross sin uttalte miljøvennlighet, egentlig er avhengig av oljeinntekter og helst ikke vil tilrettelegge kollektivtransporten alt for godt. De tjener gode penger på olje/bensinforbruk og bompenger, og miljøperspektivet brukes kun som argument for å tjene mer.

 

Dersom de virkelig var opptatt av miljø og kollektivtrafikk ville de ha utvidet tilbudet betraktelig, redusert prisene i stede for å øke dem, og latt bilistene betale.

 

Jeg reiser kollektivt til Oslo hver dag. Det koster meg 1800,- pr. måned. De bussene jeg bruker har ikke noe samarbeid med kollektivtransporten i Oslo og jeg trenger derfor et ekstra "klippekort" for de dagene jeg jobber overtid, da den bussen jeg hittil har tatt om jeg jobber til 17.00 er lagt ned. Jeg reiser ca. 3 timer hver dag.

 

Samtidig har jeg kolleger som bor rett utenfor bygrensen og bruker 15-20 minutter på jobbreise hver dag som av firmaet får dekket både bompenger og gratis parkering for vel 20.000,- pr. år.

 

En enkeltbillett innenfor Oslo koster så vidt jeg vet 50,- i dag. Siden "overtidsbussen" min er lagt ned må jeg altså nå enten betale kr. 50,- hver gang jeg jobber overtid for å komme meg dit bussen går i fra eller kjøpe meg et eller annet slags kort i tillegg.

 

Samtidig er ikke gratis parkeringsplasser skattlagt som inntekt, hvilket det etter min mening burde ha vært, og som ville kunne ha finansiert mye av kollektivtransporten.

 

Ellers er jo også "sniking" en grunn til at prisene blir høyere... ;-)

Lenke til kommentar

Jeg reiser også en del kollektivt, og betaler ca. 450 i måneden for busskort. Det er med studentrabatt. For min del synes jeg prisen er helt grei.

 

140,- per vei eller 1800,- i måneden synes jeg var veldig mye. Jeg tror det er mer enn hva jeg ville brukt om jeg kjørte hver dag (har tilgang til gratis parkering om jeg er tidlig nok ute).

 

Nå er imidlertid pris ikke hva jeg ser først og fremst på. Jeg hadde helt klart vært villig til å betale mer for å reise kollektivt om det gikk raskere. Jeg har ca. 45 med buss hver vei, og jeg tipper bussen kunne spart minst 10 minutter om den hadde færre stopp.

 

Slik det er på min buss er det gjerne 5-6 passasjerer av gjerne 50 per tur som skal av før vi kommer til sentrum. Det jeg savner mest da er dedikerte ekspressbusser som kun tar opp folk på hovedterminalen, og stopper ett eller to steder i sentrum. Det som først og fremst gjør at jeg noen dager velger bil foran buss er at det går raskere. At bussen er litt mindre komfortabel, at det av og til skjer ting slik at den er noen minutter for sen osv. er jeg glatt villig til å ofre for å minske biltrafikken i bykjernene.

 

Jeg anslår at jeg bruker ca. 30-35 minutter med bil til universitetet, kontra ca. en time totalt med buss (inklusive kjøreturen til terminalen, parkere og gå til bussen). Det er det som i hovedsak irriterer meg med kollektivtrafikken.

 

For øvrig synes jeg høye priser er en dårlig unnskyldning for å snike. Det er ikke greit å stjele en vare på butikken i ny og ne fordi man mener den er overpriset eller at staten burde finansiert den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...