Gå til innhold

[Løst] GTX 680 SLI-oppsett

MoarCores

Anbefalte innlegg

Det vil jo være en veldig god deal for deg. Hvis du skal selge et brukt 680 får du mellom 2 og 3000. Deretter må du kjøpe et referansekort for 3500 (billigste). Da må du ut med en tusenlapp i mellomlegg, i beste fall. Men hvis du syns garantien er veldig viktig er det jo bare å gjøre det. Hvis ikke kan du prøve å bytte mot noen som har zotac referansekort og satse på at han ikke har registrert sitt kort på garantisidene til zotac :)

Billigste er vel strengt tatt 3300, ikke 3500, om jeg skal kverulere litt ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746578

Synes vel også at garantien er verdt noen ekstra hundrelapper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har nå fått solgt det gamle skjermkortet og kjøpt et til Zotac referansekjølt GTX 680. Disse er nå satt opp i SLI, et skikkelig sandwich-oppsett med bare milimeter å gå på. Jeg har også satt opp en 120mm vifte til å blåse luft imellom kortene.

Så var det å finne svaret på det store spørsmålet: vil et av kortene bli overopphetet?

Etter noen minutter burn-in test med Furmark stabiliserte det varmeste kortet seg på rundt 87 grader, med en viftehastighet på "bare" 70%.

Dette synes jeg er respektabelt, da kjølingen har enda 30% av viftehastigheten å gå på, samtidig som at kortet holder seg et godt stykke unna 100 grader (som er grensen der kortet automatisk nedklokkes).

3150 rpm er imidlertid definitivt hørbart, men bruker man headset vil nok ikke dette bli et stort problem.

Altså synes jeg dette var et positivt resultat, siden det kunne ha vært mye verre.

Jeg har enda ikke fått testet ytelsen til oppsettet i spill (slik som bf3 mp), men det så i hvert fall ikke ut som om sli-oppsettet slet noe særlig i Furmark, der de stabilt kjørte 1080p+4xmsaa burn-in på 49 fps.

Konklusjonen blir altså; ja, referansekjølte gtx 680 kan faktisk kjøre sandwich uten problemer.

Og takk for alle tipsene jeg har fått, mange av dere har vært svært hjelpsomme :)

Lenke til kommentar

Nvidias driver klokker ned kortene i Furmark for å hindre fyrverkeri. På Fermi-baserte kort gikk de i "3D Low Power"-modus med en gang Furmark/Kombustor ble startet, men jeg kan tenke at Kepler er litt bedre styrt her (det er amp-metere på kretskortet.)

Ettersom du ikke kan gjøre vanlige Kepler-kort særlig varme med overklokking er ikke viftehastigheten et stort problem.

Lenke til kommentar

Ja jeg har selv opplevd det med fermi-baserte kort tidligere, arni90, men vil ikke si at jeg fikk helt den samme opplevelsen nå med kepler. Så jeg tror det stemmer at kepler er en del bedre i Furmark.

Men nå har det faktisk oppstått et sli-tilknyttet problem, og jeg har ikke funnet noen løsning på det.

For etter en kald oppstart av maskinen (etter at den har stått avslått i mange timer) vil ikke driveren/skjermkortet oppdage skjermen, slik at jeg ikke får utnyttet skjermkortene = ubrukelig oppløsning. Om jeg da, etter å ha logget på, trykker på ikonet til nvidia kontrollpanelet nede i hjørnet, får jeg bare en beskjed om at det er ingen skjermer koblet til en nvidia gpu, selv om jeg faktisk har to stykk tilkoblet det øverste skjermkortet, som jeg også vet at fungerer fra før av.

Om jeg da restarter pcen fungerer alt som normalt og skjermkortene kjører slik de skal i sli uten problemer. Men så fort jeg gjør en ny kald oppstart dagen etter oppstår samme problemet igjen. Altså blir jeg nødt til å starte maskinen to ganger, noe som fort blir irriterende.

Dette begynte å skje først etter at jeg hadde installert det andre skjermkortet og skrudd på sli i kontrollpanelet til nvidia. Altså fungerer alt om jeg velger å skru av sli, men det vil jeg jo ikke.

Jeg har i tillegg gjennomført en "ren" reinstallering av driveren etter at jeg satt opp kortene i sli, men likevel oppstår problemet. Noen som har noen idéer til hvordan jeg kan fikse dette?

Endret av IntelNvidia
Lenke til kommentar

Nå etter å ha søkt litt mer ser det ut til at dette kan være et driverproblem, altså et problem med den nyeste driveren til nvidia (310.90). Se her:

https://forums.geforce.com/default/topic/527753/geforce-drivers/updated-1-28-13-nvidia-310-90-geforce-sli-multi-gpu-cold-boot-gpu-issue/1

Altså trenger jeg ikke noe hjelp likevel, får bare vente til det kommer en ny driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...