Gå til innhold

[Løst] GTX 680 SLI-oppsett

MoarCores

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede et asus gtx 680 directcu II OC 2gb (3-slot) og vurderer å kjøpe meg et til gtx 680 for bedre ytelse (ikke helt fornøyd med ytelsen på nåværende oppsett).

Problemet er at kortet er så stort og i tillegg blåser luft rett inn i kabinettet (framfor ut som på standard-kjøler), så et sli-oppsett vil kunne bli vanskelig med tanke på temps og støy. Hovedkortet mitt gjør samtidig at et eventuelt nytt kort vil bare få to slots (og ikke noe ekstra rom mellom kortene), og jeg vil heller ikke kunne sette kortet jeg har nå øverst, og deretter et kort med standard kjøler(som blåser luft ut av kab.) nedenfor, siden kortet tar tre slots. Har imidlertid vurdert et gigabyte gtx 680 windforce 3x, siden dette skal visst gi best mulig temps når det gjelder kort som tar to slots.

Men som sagt er jeg redd for at dette kortet ikke vil få nok luft, når det vil stå klint opptil asus-en, samtidig som dette blåser varmluft direkte på øverste kortet. Har veldig lyst på et sli oppsett, men er redd mobo(se specs) ikke vil tillate det med kortet jeg allerede har.

Har også lett rundt på nettet etter info, men har ikke funnet noe som kan hjelpe meg i dette tilfellet. Så om noen her har bedre peiling setter jeg pris på noen tips:)

Spesifikasjoner:

Asus Sabertooth x58

i7 920 @ 4 GHz m/ NH-D14

Asus GTX 680 DirectCU II OC 2gb

12 gb RAM tri-channel

FD Newton R2 1000W

CM 690 II Advanced

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste alternativet om det ikke er mulig å få et spor med luft imellom kortene er standardkjøleren. Alle andre kjølere tryner totalt når du kjører sandwich.

Gjelder dette selv om referansekortet står øverst og ikke får noe særlig pusterom? Som sagt vil jeg være nødt til å sette det nye kortet i øverste pcie slot, der den kun vil få to slots til rådighet og ikke noe mer pusterom.

jeg har kjørt et stock 680 og et tripleslot kort(gainward phantom) og det gikk fint med greie temps(ikke over 75 grader ved heftig bruk). så et referansekort vil funke bra tror jeg.

Har du da referansekortet øverst (slot 1) og phantomet i slot 2? Og har disse kortene noe pusterom (hvilket mobo har du?)? I tillegg, er kortene noe spesielt støyende? Er lite vits å sette i et kort til i sli om det kommer til å høres ut som en flyturbinmotor.

Lenke til kommentar

Gjelder dette selv om referansekortet står øverst og ikke får noe særlig pusterom? Som sagt vil jeg være nødt til å sette det nye kortet i øverste pcie slot, der den kun vil få to slots til rådighet og ikke noe mer pusterom.

Mente det på den måten at referansekjøleren er den eneste som takler å være i en sandwich, åpne kjølere som DirectCU eller Phantom trenger litt åpen plass.

Lenke til kommentar

Mente det på den måten at referansekjøleren er den eneste som takler å være i en sandwich, åpne kjølere som DirectCU eller Phantom trenger litt åpen plass.

Dermed vil altså et oppsett med referansekortet fungere? DirectCUen vil jo stå nederst uansett, og få rikelig med pusterom, men referansekortet vil få så godt som ikke noe mellomrom å dra luft ifra. Du tror likevel at et referansekort ville fungert i en slik kombinasjon?

Vet at dette er litt "far out", men har du vurdert vannkjøling?

Nei, det er dessverre uaktuelt for meg. Gidder ikke risikere å ødelegge alle kombonentene, og det blir også litt for mye jobb.

Lenke til kommentar

Har du da referansekortet øverst (slot 1) og phantomet i slot 2? Og har disse kortene noe pusterom (hvilket mobo har du?)? I tillegg, er kortene noe spesielt støyende? Er lite vits å sette i et kort til i sli om det kommer til å høres ut som en flyturbinmotor.

hadde referansekortet øverst og phantomen nederst. referansekortet er nesten umulig å høre selv ved stor load fordi det er et veldig kjølig kort. men jeg endte med å vannkjøle det(var min første gang og det var kjempelett. bare å gjøre det skikkelig så er det minimal risiko for at det lekker også.)

bare sørg for å ha en vifte vinklet mot phantomen så skal det ikke støye for mye, men det gjør vel ikkeno med litt viftestøy når du spiller for da er det vel lyd fra høytalere/headset?

Lenke til kommentar

hadde referansekortet øverst og phantomen nederst. referansekortet er nesten umulig å høre selv ved stor load fordi det er et veldig kjølig kort. men jeg endte med å vannkjøle det(var min første gang og det var kjempelett. bare å gjøre det skikkelig så er det minimal risiko for at det lekker også.)

bare sørg for å ha en vifte vinklet mot phantomen så skal det ikke støye for mye, men det gjør vel ikkeno med litt viftestøy når du spiller for da er det vel lyd fra høytalere/headset?

Ok, så jeg får sette opp en vifte som blåser luft inn imellom kortene, noe jeg egentlig hadde planlagt å gjøre uansett:) Men, hvor stort mellomrom var det mellom kortene i ditt oppsett? Jeg ser at du nå har Asus P8Z77-V Deluxe, noe som ville gitt referansekortet en ekstra slot å puste med, og problemet med mitt hovedkort er at det bare har to pcie slots, altså vil det ikke gi noe pusterom.

Så hvis du brukte det hovedkortet er ikke rart at du fikk ok temps, jeg er derimot redd for at mitt oppsett ikke tåler et til kort, siden kortene ikke vil få noe ekstra rom imellom hverandre (bare et par milimeter).

Og ja, jeg bruker headset men det er likevel begrenset hvor mye støy maskinen kan lage før det blir irriterende. Allerede synes jeg maskinen lager rikelig med viftestøy...

Og når det gjelder vannkjøling - er ikke så fristende å fjerne garantien så fort jeg får kortet, da jeg har erfart at slike kort elsker å bli levert med produksjonsfeil. Både referansekjølte og custom-kjølte nvidia kort jeg har hatt tidligere har hatt bl.a. coil whine og defekt kjøleløsning.

Endret av IntelNvidia
Lenke til kommentar

Ok, så jeg får sette opp en vifte som blåser luft inn imellom kortene, noe jeg egentlig hadde planlagt å gjøre uansett:) Men, hvor stort mellomrom var det mellom kortene i ditt oppsett? Jeg ser at du nå har Asus P8Z77-V Deluxe, noe som ville gitt referansekortet en ekstra slot å puste med, og problemet med mitt hovedkort er at det bare har to pcie slots, altså vil det ikke gi noe pusterom.

Så hvis du brukte det hovedkortet er ikke rart at du fikk ok temps, jeg er derimot redd for at mitt oppsett ikke tåler et til kort, siden kortene ikke vil få noe ekstra rom imellom hverandre (bare et par milimeter).

Og ja, jeg bruker headset men det er likevel begrenset hvor mye støy maskinen kan lage før det blir irriterende. Allerede synes jeg maskinen lager rikelig med viftestøy...

Og når det gjelder vannkjøling - er ikke så fristende å fjerne garantien så fort jeg får kortet, da jeg har erfart at slike kort elsker å bli levert med produksjonsfeil. Både referansekjølte og custom-kjølte nvidia kort jeg har hatt tidligere har hatt bl.a. coil whine og defekt kjøleløsning.

skjønner følelsen. jeg kjører kortene på de to øverste Pci-e portene for å få 8X istedenfor 4X så de er klistret intil hverandre :p men tro en vifte som blå¨ser rett på dem vil gjøre det bra uansett :)

ha ikke hatt coil whine på referansekortet(og det har det vært lite med i 600 serien uansett) men på phantom kortet hender det at jeg får coil whine ved benchmarking.

lykke til uansett da!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå kjøpt et zotac gtx 680, og prøvd å sette det ovenfor asus-kortet. Dette gikk dessverre ikke :( siden asus-kortet har en ekstra backplate som gjør at det faktisk tar litt plass ovenfor pcie-sloten det står i. Jeg fikk rett og slett ikke satt zotac-kortet ned i den øverste sloten, selv med mye lirking.

Dermed har jeg tenkt til å prøve å få solgt asus-kortet (se bruktmarked) for å erstatte det med et til referansekort. To referansekort vil jo få plass i SLI i hvert fall.

Kan imidlertid nevne at jeg ikke var kjempefornøyd med kjølingen til referansekortet, da det nådde 80 grader ved spilling :( Har hørt så mye bra om referansekjølingen at jeg ble litt skuffet over dette. Jeg har i tillegg rettet en vifte rett mot kortet, og likevel nådde det 80 grader.

Men uansett, om jeg får solgt skjermkortet og erstattet det med et til zotac-kort kommer det nok til å løse seg, så om noen er interessert i et gtx 680 med asus sin awesome kjøler, er det bare å ta en tur innom bruktmarkedet :)

Endret av IntelNvidia
Lenke til kommentar

Ett 690 kunne selvfølgelig ha vært en god ide, men det er kanskje litt sent nå å tenke på det. Dessuten er jo gpuene i 690 nedklokket, noe som sikkert tilsvarer mindre ytelse enn 680 sli. Begge deler er tross alt sli-løsninger, men 690 er da en nedklokket sli-løsning. Hadde ett 690 vært noe billigere enn to 680, ville jeg vurdert det, men slik som det er nå kommer jeg nok ikke til å kjøpe et gtx 690.

Du kan jo høre om noen har lyst til å bytte sitt referansekort mot ditt asus.

Det er vel ikke akkurat en god deal for meg, da asus-kortet er mer verdt og et generelt mye bedre kort (bortsett fra i mitt tilfelle da :p) enn et referansekort. Vil heller selge kortet mitt, og deretter kjøpe et helt nytt referansekort (da får jeg også garanti i tillegg). Grunnen til det er vel kanskje at jeg har hatt så mange dårlige erfaringer med slike referansekort...

Lenke til kommentar

Ekstra kort, glovarmt , trangt, mer støy for 2 ekstra FPS osv.

Verdt det?

Nå er det nye drivere også som tar for seg kun optimalisering av 690 osv.

Passer ikke kortet om du bytter om rekkeflkgen? Eller er begge kortene levert med bakplate ol?

De forbedringene 690 får vil også gjelde 680 og alle andre Kepler-kort.

Lenke til kommentar

Ekstra kort, glovarmt , trangt, mer støy for 2 ekstra FPS osv.

Verdt det?

Nå er det nye drivere også som tar for seg kun optimalisering av 690 osv.

Passer ikke kortet om du bytter om rekkeflkgen? Eller er begge kortene levert med bakplate ol?

Etter hva jeg har hørt skal referansekjølte gtx 680 fungere ganske bra i sli, selv med lite rom imellom kortene. Disse kortene er tross alt også designet for å takle slike løsninger, så jeg tviler på at de vil bli overopphetet selv om de står veldig nær hverandre.

Jeg har som sagt et asus sabertooth x58 mobo, som bare har to pci-slots som det øverste kortet kan boltre seg på. Da vil ikke asus-kortet få plass i øverste slot, siden det er et svært kort som tar hele 3 pci-slots.

De forbedringene 690 får vil også gjelde 680 og alle andre Kepler-kort.

Nettopp. Derfor vil vel naturligvis to høyere klokkete gpuer gi bedre ytelse enn to nedklokkete gpuer.

I tillegg vil det være en fordel å ha to separate kort framfor ett, i tilfelle et av de skulle slutte å fungere.

Endret av IntelNvidia
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat en god deal for meg, da asus-kortet er mer verdt og et generelt mye bedre kort (bortsett fra i mitt tilfelle da :p) enn et referansekort. Vil heller selge kortet mitt, og deretter kjøpe et helt nytt referansekort (da får jeg også garanti i tillegg). Grunnen til det er vel kanskje at jeg har hatt så mange dårlige erfaringer med slike referansekort...

Det vil jo være en veldig god deal for deg. Hvis du skal selge et brukt 680 får du mellom 2 og 3000. Deretter må du kjøpe et referansekort for 3500 (billigste). Da må du ut med en tusenlapp i mellomlegg, i beste fall. Men hvis du syns garantien er veldig viktig er det jo bare å gjøre det. Hvis ikke kan du prøve å bytte mot noen som har zotac referansekort og satse på at han ikke har registrert sitt kort på garantisidene til zotac :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...