Gå til innhold

Oppgradering av skjermkort (mulig også andre komponenter)

#Cyn

Anbefalte innlegg

Heisann, er som mange her ikke helt kjent med PC deler og hva som er optimalt for å sette sammen et beist av en gaming-data, men på oppfordring av en venn håper jeg at dere der ute kan hjelpe og/eller komme med innspill på hva for skjermkort jeg burde få fingra i per dags dato. Akkurat for øyeblikket er ikke økonomien en veldig stor faktor, så kom gjerne med innspill om det er andre komponenter som kan/burde oppgraderes!

MB: ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155

http://www.komplett....aspx?sku=637586

GPU: 2x XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5 (hvorav den ene har tatt kvelden og kjører kun ett av de)

https://www.komplett...aspx?sku=619975

PSU: Husker ikke nøyaktig, men en 850W fra Corsair

CPU: Intel® Core i7-2600K Processor

http://www.komplett....aspx?sku=619272

RAM: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB

http://www.komplett....aspx?sku=614162

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis pris ikke er noe problem så kan du jo vurdere GTX670 SLI. Eller GTX680 for den saks skyld. Ytelsesforskjellen er imidlertid liten, noe som ikke kan sies om prisforskjellen. AMD har også fine kort i form av HD7950/70. Personlig ville jeg nok valgt disse pga. bedre overklokkingsmuligheter, men begge leirene har vel sine plusser og minuser. Ytelsesmessig ligger de noenlunde likt ihvertfall.

Siden du "kun" er vant til ett HD6970 vil du se en pen liten boost med kun ett kort i ovennevnte klasse også. Det er jo en smal sak å smette inn enda et kort senere.

CPU/hovedkort er det ytterst liten vits i å oppgradere per i dag. En SSD kunne nok derimot vært lurt, og muligens vannkjøling? ;)

Endret av Loefthal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I see, i see. Hmm, nå har jeg litt dårlig erfaring med Crossfire/SLI, ett av kortene bestemmer seg alltid for å dø etter en 3-4 måneders tid (skjedd 3 ganger på 1 år nå). Jeg ser topp-kortet til Nvidia har 4gb ( http://www.komplett....aspx?sku=751384 ) mens AMD kortet har en 6gb ( http://www.komplett....aspx?sku=760517 ). Vil det være noen forskjell sånn sett eller gjelder det kun typ overclocking? (hvis jeg har forstått riktig)

Noen innspill sånn sett utifra de kortene jeg nevnte nå og de du nevnte mtp CF/SLI ytelses-messig? Sleng gjerne på en brukbar SSD for gaming (dog jeg antar SWTOR og EVE vil ta en god del plass på de, kanskje ikke mye plass igjen for andre spill?)

PS: Har vannkjøling for CPU =)

Endret av #Cyn
Lenke til kommentar

Foreslår at du RMA defekte kortet, evt heve kjøpet og spør om du kan også hevet kjøpet for den fungerende kortet (hvis de ikke kan erstatte den defekte), slik du kan kjøpe nyere kort.

Du kan bruke argumentet at du kjøpte disse to kortene for crossfire, å gi et annet kort som ikke kan kobles i crossfire vil være ytelsetap for din del. Det at Du kan kreve noe tilsvarende oppsett til 6970 crossfire er ikke så urimelig krav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I see, i see. Hmm, nå har jeg litt dårlig erfaring med Crossfire/SLI, ett av kortene bestemmer seg alltid for å dø etter en 3-4 måneders tid (skjedd 3 ganger på 1 år nå). Jeg ser topp-kortet til Nvidia har 4gb ( http://www.komplett....aspx?sku=751384 ) mens AMD kortet har en 6gb ( http://www.komplett....aspx?sku=760517 ). Vil det være noen forskjell sånn sett eller gjelder det kun typ overclocking? (hvis jeg har forstått riktig)

Noen innspill sånn sett utifra de kortene jeg nevnte nå og de du nevnte mtp CF/SLI ytelses-messig? Sleng gjerne på en brukbar SSD for gaming (dog jeg antar SWTOR og EVE vil ta en god del plass på de, kanskje ikke mye plass igjen for andre spill?)

PS: Har vannkjøling for CPU =)

Da er jeg fristet til å påstå at noe er galt med enten hovedkortet eller strømforsyningen din.

GTX690 er strengt tatt bare to GTX680 på samme PCB/kretskort. Det har på sett og vis 4GB VRAM, men siden dette også er en SLI-løsning vil minnet speiles og dermed bare utgjøre 2GB samlet sett. Minne har uansett nada og si for ytelsen, så lenge man har nok. 2GB er mer enn nok for 1080p per i dag, men kjører man flere skjermer og/eller større oppløsning kan man få bruk for mer minne.

Som du kan se her får du en rimelig grom ytelsesøkning ved å gå for HD7970 GHZ Edition, men med mindre du skal kjøre spill over en drøss med skjermer bør du gå for 3GB-utgaven. Småkjedelig å betale 1000kr ekstra for videominne du ikke har bruk for.

Du er bombesikker på at kort nr.2 er dødt forresten?

Edit: Crucial M4, Samsung 830 og 840 er knallgode SSD'er.

Endret av Loefthal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg fristet til å påstå at noe er galt med enten hovedkortet eller strømforsyningen din.

GTX690 er strengt tatt bare to GTX680 på samme PCB/kretskort. Det har på sett og vis 4GB VRAM, men siden dette også er en SLI-løsning vil minnet speiles og dermed bare utgjøre 2GB samlet sett. Minne har uansett nada og si for ytelsen, så lenge man har nok. 2GB er mer enn nok for 1080p per i dag, men kjører man flere skjermer og/eller større oppløsning kan man få bruk for mer minne.

Som du kan se her får du en rimelig grom ytelsesøkning ved å gå for HD7970 GHZ Edition, men med mindre du skal kjøre spill over en drøss med skjermer bør du gå for 3GB-utgaven. Småkjedelig å betale 1000kr ekstra for videominne du ikke har bruk for.

Du er bombesikker på at kort nr.2 er dødt forresten?

Edit: Crucial M4, Samsung 830 og 840 er knallgode SSD'er.

Hmm, i see, Greddi, får vel ta å høre med dem imorgen!

Vel, jeg kjørte en omfattende test av alle komponenter med en venn, hvorav det da har vært GPU'en 2 ganger, MB 1 gang, og senest nå er jeg ganske sikker på at det var GPU'en ettersom Windows sluttet å kræsje etter at jeg tok ut det ene kortet (kan jeg ta feil her?). Har du noen innspill på hvorfor Hitman:Absolution og Far Cry 3 lagger med mine specs og de fleste settings på typ 4/6 (og som sagt kun ett skjermkort) ? Er det at skjermkortet er for dårlig eller kan det også være noe annet? Og hvis du skulle ha valgt mellom kun ett hissig kort (uavhengig av pris) kontra SLI/CF hva ville du gått for?

Lenke til kommentar

Hmm, i see, Greddi, får vel ta å høre med dem imorgen!

Vel, jeg kjørte en omfattende test av alle komponenter med en venn, hvorav det da har vært GPU'en 2 ganger, MB 1 gang, og senest nå er jeg ganske sikker på at det var GPU'en ettersom Windows sluttet å kræsje etter at jeg tok ut det ene kortet (kan jeg ta feil her?). Har du noen innspill på hvorfor Hitman:Absolution og Far Cry 3 lagger med mine specs og de fleste settings på typ 4/6 (og som sagt kun ett skjermkort) ? Er det at skjermkortet er for dårlig eller kan det også være noe annet? Og hvis du skulle ha valgt mellom kun ett hissig kort (uavhengig av pris) kontra SLI/CF hva ville du gått for?

Hitman Absolution og Far Cry 3 er begge spill av den meget tunge sorten (de er faktisk tyngre enn Crysis 2,) det finnes ingen skjermkort i dag (GTX 690 ekskludert) som takler disse spillene på maksimale innstillinger.

SLI/CFX vil alltid være bedre enn et enkelt kort, spørsmålet er hvor mye bedre. I Hitman Absolution vil det gi deg muligheten til å gå opp til 8xMSAA istedet for 4xMSAA med et enkelt HD 7970 GHz Edition på 1920x1080, men stort sett vil du ikke se mange spill istand til å dra nytte av de enorme kreftene man får med SLI/CFX i dag, og når neste generasjon med spill kommer ut kan du vedde på at det er en eller annen svakhet i arkitekturen som gjør at du må bytte uansett.

Kort sagt: SLI/CFX er ikke fremtidssikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd det "døde" kortet for seg selv? Det er som sagt en del tull med slike multi GPU-løsninger så at du opplever driverkræsj eller blåskjermer behøver slettes ikke skyldes at det ene kortet er dødt.

Iløpet av de siste fem årene har jeg vel hatt nærmere 10 ulike skjermkort og 5 hovedkort, og av disse er det kun ett hovedkort (av den billige sorten) som har strøket med. Det høres veldig rart ut at du skulle være så uheldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...