Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hugge kollisjonskadet bil uten tillatelse fra eier

Andekal

Anbefalte innlegg

Hei.

Min far var utfor en ganske stygg bilulykke i høst og han er fortsatt på sykehus/rehabilitering. Bilen ble berget av viking, og har stått hos viking for etterforskning av politiet. Etter at vi tok kontakt med viking for ett par dager siden fikk vi høre at bilen har blitt spiker. Dette skjedde den 27.10. Kan de bare vrake bilen uten min fars samtykke? Det er jo tross alt hans bil. Han har ikke kaskoforsikring på den. Han vi snakket med hos viking begrunnet det med at det ikke var noe å spare på. Vi har forresten også betalt viking det vi skylder for beregning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut. Forsikringsselskapet kan velge å begjære bilen kondemnert om reperasjonskostnadene er større enn å kjøpe en tilsvarende bil, men da får du vanligvis to valg; få utbetalt takst på bilen eller beholde bilen og få utbetalt redusert takst.

Uansett er jo ikke dette en forsikringssak, men regner med at Viking har bestemt at bilen ikke kunne repareres og derfor har gjort det sånn (totalvraket). Uansett skal vel dette neppe skje uten eiers samtykke, men jeg anbefaler å vente på et svar fra en jurist her inne.

En annen ting. Viking, Falken osv. tar seg betalt for å oppholde bilen etter inntauing. Vanligvis et par hundre kroner dagen. Om denne har stått såpass lenge vil dagsprisene overstige panten på bilen, og dere vil ikke motta vrakpanten da denne går til å dekke Vikings hold av bilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...