FrilanserBob Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Jeg trenger litt hjelp her nå, og ber om at du/dere leser hele posten. Først noen tekniske punkter; - Jeg skal flytte inn i et hus hvor jeg bor i kjelleren og husverten 2 etasjer over meg. - Jeg kan koble meg til husvertens adsl-modem, men han har ikke trådløst nettverk (noe som også ville funket dårlig ned til meg). - Jeg får lov til å trekke nettverkskabel ned til meg. - I min leilighet skal jeg sette opp et trådløst nettverk. - På grunn av noen programmer jeg bruker i jobbsammenheng må jeg forwarde noen porter (NAT), husvertens modem må derfor stå for utdeling av ip-adresser til mitt trådløse nettverk. Og ja, jeg har mulighet for å sette opp dette på husvertens modem. Men så kommer det jeg er litt usikker på, og trenger "hjelp" til; - Er det bare å trekke en vanlig nettverkskabel eller må den være krysset på noen spesiell måte? - Når jeg skal sette opp et trådløst nettverk men bruke husvertens modem til å dele ut IP-adresser (og NAT), er det bare å koble ut dhcp'en i det trådløse modemet jeg setter opp hos meg? - Er det noen som har tips til et bra trådløst modem/router? Jeg tar i mot alle tips med takk! Endret 16. desember 2012 av FrilanserBob Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Hei. Det du kan gjøre er å finne et aksesspunkt - ikke ruter - som du installerer nede hos deg. Du skal IKKE bruke krysset kabel til dette. Mulig det finnes rutere som fungerer som aksesspunkt. Med denne løsninga så vil det være ruteren som står for utdelinga av IP-adresser. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Enten et aksesspunkt eller så kan du bruke en hvilken som helst trådløs ruter og skru av DHCP på denne. Husk å koble inn på en av LAN-portene og ikke WAN-porten. Endret 16. desember 2012 av TMB Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Er det noen som har tips til en god router jeg kan bruke i såfall? Er greit å ha noen ekstre rj45-porter Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 "God ruter" kommer an på hvor kravstor og rik du er. Asus RT-N66U har egen AccessPoint-modus, er superstabil og kjempelang trådløs rekkevidde. Gigabit Ethernet-porter har den også. Men den er ikke kjempebillig. Asus RT-N56U er billigere, men har ikke like lang trådløs rekkevidde eller maksimal trådløsfart (300 Mbps vs. 450 Mbps). Ellers har den samme funksonalitet og stabilitet. Med tanke på at det bare er en kjeller som skal dekkes, vil sannsynligvis RT-56U være tilstrekkelig. Men det er egentlig noe du må vurdere selv. Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Jeg må først få påpeke at jeg IKKE kan sette husvertens modem i Bridgemode, da andre også er koblet til modemet med kabel. Kan noen bekrefte at jeg tenker riktig her, med utgangspunkt i min første post; 1. Jeg har fundert på å kjøpe en Asus RT-N66U 2. Så drar jeg en vanlig nettverkskabel fra en LAN port på ADSL-modemet og ned til en LAN-port på min Asus RT-N66U 3. Jeg skal lage et eget trådløst nettverk (da husverten ikke har dette), så jeg kan vel da ikke velge access-point mode? Det ser ut som om den bare forlenger et allerede eksisterende trådløst nettverk, noe som ikke eksisterer. Holder det da bare å fjerne dhcp, slå av NAT, firewall, og IP-sharing på Asusen og så sette opp nettverket som jeg vil selv? Endret 8. januar 2013 av FrilanserBob Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) 1. Jeg har fundert på å kjøpe en Asus RT-N66U Et sikkert valg. 2. Så drar jeg en vanlig nettverkskabel fra en LAN port på ADSL-modemet og ned til en LAN-port på min Asus RT-N66U Kjempebra. 3. Jeg skal lage et eget trådløst nettverk (da husverten ikke har dette), så jeg kan vel da ikke velge access-point mode? Det ser ut som om den bare forlenger et allerede eksisterende trådløst nettverk, noe som ikke eksisterer. Holder det da bare å fjerne dhcp, slå av NAT, firewall, og IP-sharing på Asusen og så sette opp nettverket som jeg vil selv? Når du setter Asus RT-N66U i Access Point modus, så kan den ta nett fra kabel og lage et eget trådløst nett til deg. Du putter nettverkskabelen i en av WAN- eller LAN-portene, Asus mottar IP vha DHCP eller så setter du statisk IP i oppsettet (anbefalt), også lager du ett eller flere trådløse nett med Asus. Jeg bruker den på akkurat samme måte.Den har også mulighet til å forlenge eksisterende trådløse nett, men det er ikke eneste mulighet. Du setter alt enkelt og greit opp i web-grensesnittet vha en fin guide/wizard. Edit: Greit å oppdatere firmware tidlig også, så slipper du å sette opp alt på nytt. Endret 9. januar 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Kjempebra Endrebjo: Du har ikke satt modemet i bridge? Det kan jeg ikke gjøre da andre også bruker nettet fra modemet... Er du fornøyd med routeren ellers da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Det står en ruter foran Asusen, så det som står foran Asusen er ikke bridget. Asusen oppfører seg som en vanlig trådklient i et nettverk bak en ruter. Veldig fornøyd med ruteren ellers. Oppetid på vel et halvt år, god dekning og god throughput. Edit: Jeg bruker RT-N66U i to forskjellige boliger, begge plasser som vanlig aksesspunkt: Endret 9. januar 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå