Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Oppdatert forum

Anbefalte innlegg

Hva med å høre hvilke optimaliseringer ol. de største phpbb-forumene kjører ? De har sikkert noen gode råd å komme med, for å tyne ut litt mer ytelse.

Vi har hørt med utviklerne av forumet, og fått mye god hjelp.

Av tiltak som er utført kan jeg nevne:

- oppgradering til siste versjon (primært sikkerhets- og bugfixoppdatering)

- caching av templates

- aktivering av innoDB

- fintuning av mySQL-oppsettet

Vi kommer videre til å installere en PHP-akselerator, og evt. se på ytelsesforskjellen dersom vi fordeler forumlasten på 2 servere hvis vi må strekke oss enda lenger :-)

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er programvaren (phpBB) som er flaskehalsen, skjønner ikke jeg at dere offrer så mye for å tune den, når konvertering til andre forum høyst sannsynlig løser problemene.

Det er vel ingen hemmelighet at phpBB er tregere enn både vBulletin og Invision. I følge admin på Neowin.net (som er omtrent like stort som hw.no forumet - bare litt fllere aktive brukere), så merket de stor forskjell i hastighet fra å konvertere fra vBulletin til Invision, og har nå ingen problemer med forumet.

Lenke til kommentar
Hvis det er programvaren (phpBB) som er flaskehalsen, skjønner ikke jeg at dere offrer så mye for å tune den, når konvertering til andre forum høyst sannsynlig løser problemene.

Det er vel ingen hemmelighet at phpBB er tregere enn både vBulletin og Invision. I følge admin på Neowin.net (som er omtrent like stort som hw.no forumet - bare litt fllere aktive brukere), så merket de stor forskjell i hastighet fra å konvertere fra vBulletin til Invision, og har nå ingen problemer med forumet.

Vi har sett litt på andre løsninger og det er FuseTalk som ser mest aktuelt dersom vi skal bytte løsning. Det er samme forum som bl.a. Anandtech bruker.

Lenke til kommentar
Vi har sett litt på andre løsninger og det er FuseTalk som ser mest aktuelt dersom vi skal bytte løsning. Det er samme forum som bl.a. Anandtech bruker.

Kan dere da iallefall please velge et annet skin? Et som er litt mer hyggelig og vennlig kanskje? Det dem har er så ugjestmildt og enkelt i design at det nesten skremmer meg bort.. :/

Lenke til kommentar

WHOI!

Vet ikke helt hva dere har gjort, om dere i det hele tatt har gjort noe, men nå går forumet RASKT! Jeg skiftet akkurat til Opera 7.11 fra 7.20betaene, men jeg mener å huske at jeg surfet litt klokken 12 i dag, med 7.11, og da var det forferdelig tregt!

Men nå, klokken 16.10, går det som smurt! Sidene spretter opp i god tid før jeg nærmer meg dem med musepekeren og tilogmed editering av poster går akseptabelt raskt! En stor :woot: til den som fikset det :)

Lenke til kommentar
WHOI!

Vet ikke helt hva dere har gjort, om dere i det hele tatt har gjort noe, men nå går forumet RASKT! Jeg skiftet akkurat til Opera 7.11 fra 7.20betaene, men jeg mener å huske at jeg surfet litt klokken 12 i dag, med 7.11, og da var det forferdelig tregt!

Men nå, klokken 16.10, går det som smurt! Sidene spretter opp i god tid før jeg nærmer meg dem med musepekeren og tilogmed editering av poster går akseptabelt raskt! En stor :woot: til den som fikset det :)

Skjønner ikke hva du mener: Forumet blir bare tregere og tregere for hver dag som går. I går ettermiddag var kanskje en "høydare" hva elendig hastighet angår. Etter at jeg trykket på "siter"-linken for å skrive dette innlegget tok det meg ganske nøyaktig 3 minutter (!) før denne siden spratt opp. Det rare er at dersom jeg høyreklikker og trykker "åpne i nytt vindu" går det litt raskere, rundt et halvt til ett minutt. Noe er rett og slett fucka totalt her, sorry at jeg sier det på denne måten.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva du mener: Forumet blir bare tregere og tregere for hver dag som går. I går ettermiddag var kanskje en "høydare" hva elendig hastighet angår. Etter at jeg trykket på "siter"-linken for å skrive dette innlegget tok det meg ganske nøyaktig 3 minutter (!) før denne siden spratt opp. Det rare er at dersom jeg høyreklikker og trykker "åpne i nytt vindu" går det litt raskere, rundt et halvt til ett minutt. Noe er rett og slett fucka totalt her, sorry at jeg sier det på denne måten.

Hmm, ser ut som om jeg kanskje tok gleden på forskudd ja. Men fra jeg trykket på Quote til jeg kunne begynne å skrive tok ikke mer enn 10 sekunder. Det tok rigktignok enda 30 sekunder før hele siden var loadet, me det føles iallefall litt raskere ut. Kan det være 7.11 da altså? Byttet jo faktisk til 7.20 beta pga jeg fikk høyere hastighet da, men nå ser det ut til å være motsatt igjen :/

Lenke til kommentar

Det rare er at dersom jeg høyreklikker og trykker "åpne i nytt vindu" går det litt raskere, rundt et halvt til ett minutt. Noe er rett og slett fucka totalt her, sorry at jeg sier det på denne måten.

Det rare er at fra (forum)serverens side skjer akkurat det samme om browseren din viser siden i et nytt vindu eller er. Personlig har jeg ikke opplevd slik en treghet selv.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort et lite eksperiment.

De som ønsker kan nå bruke forumet som dere finner på http://forum.raw.no . Denne URL'en bruker en annen server til å servere dere HTML, mens det bruker samme database som de andre forum URL'ene.

Min erfaring så langt er at lesing går vanvittig raskt, og at skriving går en del raskere enn ellers.

Tar gjerne imot kommentarer på ytelsen til http://forum.raw.no

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

De som ønsker kan nå bruke forumet som dere finner på http://forum.raw.no . Denne URL'en bruker en annen server til å servere dere HTML, mens det bruker samme database som de andre forum URL'ene.

Min erfaring så langt er at lesing går vanvittig raskt, og at skriving går en del raskere enn ellers.

Dette forumet gikk veldig mye raskere ja. Ikke så rask som før i tida men dog. Selve teksten spretter opp i god gammel hwn-stil, dvs med en gang, vi snakker om under ett sekund. Det som "lagger" litt er når resten av siden skal lastes, grafikk, ikoner, smilies og sånn gjør at siden ikke blir ferdiglasta med en gang, slik den burde, men det tar en 2-3 sekunder før alt er på plass. Til sammenligning tar hele forsiden av aftenposten i underkant av ett sekund å laste ned, med alle dens store bilder og grafikk som langt overgår ikonene på hwn i størrelse (ant. bytes). Uansett er nå dette "nye" forumet en vanvittig forbedring fra det som er her i dag, så noe bra må du jo ha gjort da! :D

edit: Amund: hva slags galskap har skjedd med tidspunktet du postet på? Har du postet to timer inn i fremtiden? :D

Lenke til kommentar

edit: Amund: hva slags galskap har skjedd med tidspunktet du postet på? Har du postet to timer inn i fremtiden? :D

Klokka på serveren var ikke helt i vater :-)

Skrudde tida litt tilbake på den posten nå for at jeg skulle få poste flere meldinger. Den gav selvfølgelig beskjed om at jeg ikke får lov til å poste meldinger så tett etterhverandre (spam-hindring).

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Tja, joda, det er ganske en grei løsning, problemet er bare at det som er viktigst å få opp hastigheten på, ikke blir forandret noe særlig. Postene! Det går raskere å browse forum-oversiktene nå, en del kommer raskere, men når du klikker på en topic og må vente på postenene nederst skal dukke opp, tar det lengre tid.

MEN, forumet er jo raskere slik, og all raskhet er bedre enn ingen raskhet. Dårlig ordbruk ja :). Så jeg foreslår at du iallefall bruker raw-verisjonen som standard, så får vi det raskere iallefall her og der. :) Så får vi se på andre løsninger på post-problemet. Men der er det vel MySQL-serveren (eller hva dere bruker) som ikke klarer å håndtere alle requestene og spyr ut svarene på SQL-spørringen veldig tregt?

Lenke til kommentar

Mvh,

Amund

Ja, det laster mye mye raskere enn ellers. Jeg trodde p2-400 maskinen jeg surfer med nå var flaskehals, men sidene spratt opp som bare juling.

Når jeg trykket quote på posten din i det vanlige forumet har jeg god tid å hente en kopp kaffe før den kommer opp (tar litt i) :smile:

DrE

Lenke til kommentar
*snip*Så jeg foreslår at du iallefall bruker raw-verisjonen som standard, så får vi det raskere iallefall her og der. :) *snips*

Det ville vel føre til at at den serveren blir like treig? Da vil jo den få en like stor belastning som forum.hardware.no har nå, og det er jo denne belastningen som gjør den treig (på htmlsiden, ikke sqlsiden)

Lenke til kommentar

Dette forumet gikk veldig mye raskere ja. Ikke så rask som før i tida men dog. Selve teksten spretter opp i god gammel hwn-stil, dvs med en gang, vi snakker om under ett sekund.

Da ligger ikke feilen hos selve forumet ihvertfall. Klarer det å query'e all info og parse dette slik at teksten kommer på under et sekund kan det jo ikke være så gale.

Lenke til kommentar

Jeg har vondt for å tro at det er for stor pågang på serverne som forårsaker at ting går tregt. I stedet setter jeg en knapp på at det er noe feil i konfigruasjon/oppsett av linjene inn til serverne.

I skrivende stund laster jeg ned en stor fil (større enn 1 GB) fra prisguideserveren og en fra forumserveren. Disse to serverne har bortimot like mye trafikk, og hvor tilnærmet lik CPU og minne-bruk.

Likevel får jeg vidt forskjellige nedlastingshastigheter på min 2 MBit NGT-linje:

forumserver: 40 KBytes/s

prisguideserver: 280 KBytes/s

En server skal ha utrolig mye last før den ikke klarer å levere rene data over SFTP, så her er det svært naturlig å tro at det er linjene eller nettverkskortet som lager problemer.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...