nebrewfoz Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Ikke av hvem, men av hva. Av nyhetsbildet. Av holdninger. Av journalister og holdningene de har, når de stiller kritiske spm til intervjuobjektene sine, til utvalget av intervjuobjekter, osv. Gjelder ikke dette alle medier? Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg ser ikke hva som er galt med å få tak i kriminelle som sniker seg unna TV-lisensen som en hvilken som helst annen skattesnyter. Personlig er jeg veldig for en kanal uten reklamer hvert kvarter, så lenge de kan lage underholdende TV-programmer. Så flott. Da kan du abbonere på den kanalen. Også kan vi andre som ikke liker NRK velge å abbonere på andre kanaler eller se reklamefinansiert TV. Hvis vi skal bruke modellen din derimot, så foreslår jeg at du hoster opp 250kr for å betale halve billetten min når jeg skal på konsert neste uke. Forøvrig mener jeg at staten ikke har noe som helst med å drive TV eller radio. Slikt hører hjemme i Nord-Korea. Den eneste grunnen til at folk godtar NRK lisensen er fordi de ikke har noe valg og fordi det er etablert. Om staten i dag stiftet en riksavis for å konkurrere med VG, Dagbladet og Aftenposten og sa at alle i Norge måtte abbonere uansett om de leste den eller ikke ville folk, deg inkludert, ledd av ideén. 3 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Slik velferdssamdunnet fungerer - selv skeptisk av natur til å betale skatter og avgifter til den dagen man selv plutselig trenger ytelser til verdier langt over pipa. Når det gjelder NRK for min del er det sure penger hele året - unntatt når det er sport på tv (type OL, VM ol.) Likevel er 2680 kr en smule drøyt for 2 ukers morro. Likevel litt som folk som sniker på trikken - blir dyrere for oss andre å kjøre når dere sniker dere unna. Til sist vil jeg bare påpeke at det dummeste med hele lisensen er at den er momspålagt. NRK er en statlig kanal - hvorfor man skal betale moms på penger som indirekte går til staten er for meg uforståelig - som så mye annet ved venstresidens avgiftspolitikk... En del grei info her - inkludert kommentarfeltet. Til alle lisenshatere, en trepunkts liste for å slippe lisens: Punkt 1 Ta med Tv-en din til radioverksted. La tekniker koble ut mottaker i Tv-en og dokumentere arbeidet, dette koster ca 800kr. Punkt 2 Faks/mail denne dokumentasjonen til NRK Lisensavdelingen med beskjed om oppsigelse av lisens. Punkt 3 Koble til PC-en. Det blir en mer klønete måte å se "Tv" på, men du sparer lisens. Dessuten får du inn bilde også i såkalte satelittskygger. NB: Pass på at PC-en ikke har TV-kort, og at andre mottakere som satelittmottakere stues vekk (ikke er i bruk). Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 For å ikke betale lisens, må vi betale noen til å ødelegge tven. Joda. 6 Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Så flott. Da kan du abbonere på den kanalen. Også kan vi andre som ikke liker NRK velge å abbonere på andre kanaler eller se reklamefinansiert TV. Hvis vi skal bruke modellen din derimot, så foreslår jeg at du hoster opp 250kr for å betale halve billetten min når jeg skal på konsert neste uke. Forøvrig mener jeg at staten ikke har noe som helst med å drive TV eller radio. Slikt hører hjemme i Nord-Korea. Den eneste grunnen til at folk godtar NRK lisensen er fordi de ikke har noe valg og fordi det er etablert. Om staten i dag stiftet en riksavis for å konkurrere med VG, Dagbladet og Aftenposten og sa at alle i Norge måtte abbonere uansett om de leste den eller ikke ville folk, deg inkludert, ledd av ideén. Litt ettersom hva slags konsert du skal på så kan det faktisk hende han subsidierer en andel av din billett, det er faktisk ganske mye kultur i norge som støttes av subsidier over statsbudsjettet. Selv er jeg delt i synes på lisensen, og kan se argumentene fra begge sider. Personlig er min største grunn til å ville beholde NRK som en statskanal at de bidrar til et større kulturmangfold. Ikke alle vil se på farmen og homeland, og ingen kommersielle aktører som belager seg på reklameinntekter eller salg av abonnement tør satse på smalere kultur. Dessuten glemmer mange at NRK ikke bare er NRK1, det er vel 3 tv kanaler, flere 10 talls radiokanaler og nettinnhold. Og skal man først finansiere en statskanal er faktisk lisens den mest rettferdige løsningen, alternativet blir at skattefuten kommer på døra i stedet for lisenshaien, for ingen vil vel betale for statskanalen hvis de ikke engang har TV? 1 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg betaler ikke NRK Avgift fordi jeg ser aldri på tv, har ingen tuner så da slipper du avgiften Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Slik velferdssamdunnet fungerer - selv skeptisk av natur til å betale skatter og avgifter til den dagen man selv plutselig trenger ytelser til verdier langt over pipa. Når det gjelder NRK for min del er det sure penger hele året - unntatt når det er sport på tv (type OL, VM ol.) Likevel er 2680 kr en smule drøyt for 2 ukers morro. Likevel litt som folk som sniker på trikken - blir dyrere for oss andre å kjøre når dere sniker dere unna. Til sist vil jeg bare påpeke at det dummeste med hele lisensen er at den er momspålagt. NRK er en statlig kanal - hvorfor man skal betale moms på penger som indirekte går til staten er for meg uforståelig - som så mye annet ved venstresidens avgiftspolitikk... En del grei info her - inkludert kommentarfeltet. Til alle lisenshatere, en trepunkts liste for å slippe lisens: Punkt 1 Ta med Tv-en din til radioverksted. La tekniker koble ut mottaker i Tv-en og dokumentere arbeidet, dette koster ca 800kr. Punkt 2 Faks/mail denne dokumentasjonen til NRK Lisensavdelingen med beskjed om oppsigelse av lisens. Punkt 3 Koble til PC-en. Det blir en mer klønete måte å se "Tv" på, men du sparer lisens. Dessuten får du inn bilde også i såkalte satelittskygger. NB: Pass på at PC-en ikke har TV-kort, og at andre mottakere som satelittmottakere stues vekk (ikke er i bruk). Bedre å sende mail til NRK Lisensavdelingen at de kan sende en kontrollør hjem til meg, så de kan dra ut TV-kortet. Det er gratis 2 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Litt ettersom hva slags konsert du skal på så kan det faktisk hende han subsidierer en andel av din billett, det er faktisk ganske mye kultur i norge som støttes av subsidier over statsbudsjettet. Finkultur og særkultur. Aldri massekultur av typene folket vil ha. Selv ikke når det er relativt ukjente artister. Myndighetene våre trer den kulturen de mener vi har godt av over hodene våre. Statlig TV, statlig theater, statlig radio, statlig godkjente stykker. Ofte med nasjonalistisk og leninistisk-marxistisk innhold og vinkling. Så jeg gjentar: Myndighetene våre har overhodet ingenting med å bestemme hva som er kultur. De bør holde fingrene av fatet. Kultur er det aspektet av samfunnet, kanskje over noe annet, som helt utmerket tar vare på seg selv. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Og skal man først finansiere en statskanal er faktisk lisens den mest rettferdige løsningen, alternativet blir at skattefuten kommer på døra i stedet for lisenshaien, for ingen vil vel betale for statskanalen hvis de ikke engang har TV? Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er lisensen til for å drifte NRK - lisensen går altså til NRK for at de skal ha råd til å sende sine sendinger. Når man da har TV for å bare se på TV3, så sier det seg selv at det er urettferdig. Denne personen ser like lite på NRK som den uten TV. Du og jeg kan få inn netflix på både TV og PC - så du mener virkelig at vi må betale lisens/abn til de bare for at vi har muligheten til å ta de inn? Det er nettopp det lisensen er - bare for at vi kan, så må vi betale. Dette er altså helt i strid med hvordan hele systemet virker ellers. Hvis du er alene, så må du betale lisensen alene, mens vi er 5 i huset her som ser TV - vi kan betale 1/5 hver, kontra via skatt hadde du og vi betalt likt .... lik pris for samme tjeneste (om man ser eller ikke) høres i mitt hode mer rettferdig ut. Så rettferdig er at absolutt alle betale, eller ingen. Så spørsmålet er egentlig (bør være spørsmålet) om man vil ha statlige sendinger eller ei, der Norge i sin helhet må drifte det. Man betaler forøvrig skatt til ting Norge vil ha allerede via skatteseddelen/budsjett. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 FYI betaler hele samfunnet i prinsippet for reklamefinansierte tv-kanaler også. Som forbruker må du ut med litt mer for å dekke opp for tilbyders markedsføring. Boldig urettferdig at jeg må betale ekstra for Tine-melk i butikken bare fordi du vil se gratis på TV3!! 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Er det virkelig noen som får TV3 gratis? 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Hvordan kan man, uten at staten eier kanalen, sikre at Norge har nyhetssendinger med kvalitet og nøytralitet(sett bort i fra saker som omhandler staten)? TV3 gidder ikke å lage nyheter. TVNorge er vel heller ingen høydare på det. TV2 er seriøse nå, men kan fint kutte det ut om det ikke er lønnsomt. 1 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Er det virkelig noen som får TV3 gratis? Sant nok - men den lille slanten hver bruker betaler til AltiBox, Get, Canal Digital eller andre for programpakken er selvsagt ikke nok til å drifte kanalen. Derav reklamen. Du skjønte hva jeg mente Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Nei, jeg gjorde ikke det, og gjør det fortsatt ikke. Reklame kjører de for å tjene mer penger, slik at produktet kan selges billigere eventuelt, ikke dyrere. Hadde de tapt på reklame, så hadde de ikke kjørt reklame. Reklame er for å selge mer av produktet og tjene mer, ikke for å tape penger. 2 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 [...] Reklame kjører de for å tjene mer penger, slik at produktet kan selges billigere eventuelt, ikke dyrere. [...] Ikke nødvendigvis - reklame er for å påvirke forbrukeren til å velge ditt produkt, med andre ord øke markedsandelen. Dette gjør det ikke nødvendigvis billigere for oss forbrukere - kanskje snarere tvert imot? Er du en stor og kjent aktør som reklamerer tungt kan du selge dine produkter basert på omdømme og rennome og ikke nødvendigvis på pris. Uansett hvordan du snur og vender på det er det forbrukere som betaler på alle kostnader en bedrift har - inkludert reklame og markedsføring. Du har nok rett i at det i de fleste tilfeller blir solgt mer av produktet grunnet god markedsføring, noe som i dagens forbrukersamfunn er elementært for å overleve i forbrukerbransjen, men gjør som sagt ikke nødvendigvis produktet billigere. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Men det er heller ikke nødvendigvis dyrere. Så det at du må betale mer for tine melk for at TV3 har reklame fra de er en påstand du herved selv har dementert. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Og skal man først finansiere en statskanal er faktisk lisens den mest rettferdige løsningen, alternativet blir at skattefuten kommer på døra i stedet for lisenshaien, for ingen vil vel betale for statskanalen hvis de ikke engang har TV? Lisensordningen har gjort at NRKs utgifter har økt i rekordfart. Politikerne lar dem tyne de ufrivillige kundene sine nesten så mye de selv. I enhver annen sammenheng kaller man dette for monopol. Monopol er sjelden positivt. Særlig når man skal lage programmer som kan påvirke allmennheten. Svaret er selvsagt at vi ikke burde ha statlig TV i det hele tatt. Og skal vi først ha det, ja så er det i det minste staten som burde betale for det, og ikke bestemor som er minstepensjonist hvor 2500kr+ i året utgjør flere prosent av hennes disponible inntekt. FYI betaler hele samfunnet i prinsippet for reklamefinansierte tv-kanaler også. Som forbruker må du ut med litt mer for å dekke opp for tilbyders markedsføring. Boldig urettferdig at jeg må betale ekstra for Tine-melk i butikken bare fordi du vil se gratis på TV3!! Kjøp en annen melk. Problem solved. Det handler om valgfrihet. Staten har ingenting med å diktere hvilket meieri du bruker, ei heller hvilken TV kanal du ser på. Statens oppgave er å sørge for sikkerhet, frihet, rettferd osv. Hvordan kan man, uten at staten eier kanalen, sikre at Norge har nyhetssendinger med kvalitet og nøytralitet(sett bort i fra saker som omhandler staten)? TV3 gidder ikke å lage nyheter. TVNorge er vel heller ingen høydare på det. TV2 er seriøse nå, men kan fint kutte det ut om det ikke er lønnsomt. Hva mener du "uten at staten eier kanalene"? Mener du virkelig at du synes NRKs nyhetsdekning er mer objektiv enn noen andres? Norske journalister er blodrøde. Og det gir seg særlig utslag i NRK hvor mange ansatte kommer rett ifra AP og SV. Jeg vil gå så langt som å påstå at NRK ikke er en statskanal, men en AP-SV konstruksjon som peddler nyheter i en vinkling som er mer subjektiv enn f.eks TV2s. TV2 må være forsiktig med ikke å støte sine seere for å miste reklameinntekter. NRK på den annen side må passe på ikke støte kulturministeren og regjeringen. I den digitale tidsalderen er det null problem å gjøre NRK til betalingskanal for de som ønsker det. Cirka halvparten oppgir at de vil det. Prisen blir da cirka 5000kr i året. Og jo flere som hopper av, jo dyrere blir det. Men dere mener jo at det er verdt det, så... 2 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Forsåvidt sant, men satt litt på spissen; Sett mye reklame for FirstPrice på tv, i aviser eller på nettet? Ved effektivitet holder man kostnadene og utgifter nede og er dermed mer konkurransedyktige på pris. For at bedriften skal gå rundt må inntekt være større enn kostnad - så jo høyere utgifter jo mer må du selge. Likevel er det, slik jeg husker ifra matematikken, grafer og funksjoner som brukes for å beregne hvor mye bedriften må selge for å tjene mest mulig - poenget er likevel at utgifter må dekkes inn igjen, og det er det til syvende og sist forbrukeren som gjør. Enten i form av dyrere produkter, eller reklamepåvirket til å velge et kjent produkt, som ikke nødvendigvis er rimeligst. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Ja, NRK øker jo utgiften hele tiden og kan hvile på laubæret via at de tar inn pengene via lisens, som de jo får bare mer og mer av via økning i avgiften. Den skal liksom også være reklamefri, noe den ikke er. De kaller det sponsing, men det er likefullt reklame for Tine (eksemplet) om de (såkalt)sponser, eller sender samme bolk som reklame. Så NRK er lite effektiv (som f.eks bruker millioner på innkreving av lisens) og de får i både pose og sekk, der folk må betale for et produkt de ikke bruker uansett bare så lenge de har en tuner. Bryter totalt med konkurranseloven, men her er de altså unntatt vanlige regler. Hadde man stilt krav om effektivisering, kun 1 kanal, alle betaler mm, så hadde det blitt mindre å betale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå