Gå til innhold

Slik vil NRK kreve inn ennå mer penger Nå vil NRK ha din fødselsdato, slik at du ikke kan snike deg unna TV-lisensen.

Kazuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke hva som er galt med å få tak i kriminelle som sniker seg unna TV-lisensen som en hvilken som helst annen skattesnyter. Personlig er jeg veldig for en kanal uten reklamer hvert kvarter, så lenge de kan lage underholdende TV-programmer. Eneste måten de kan lage bedre programmer på er ved å ha et større budsjett. Jeg synes ikke du har rett til å klage på at sendingene til NRK er dårlige hvis du ikke bidrar ved å betale lisensen din.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en fast innbetaling som gjelder for alle, på lik linje med inntektsskatt. Selv om du er frisk og ikke drar nytte av statens investeringer i sykehus og helse, så er du med på å finansiere det. Norge er en velferdsstat, og enten du liker det eller ei, så er det slik en velferdsstat fungerer.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det endrer allikevel ikke det faktum at Norge er en velferdsstat som er bygget på prinsippet om at alle betaler litt hver Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor dere heller vil tråle gjennom timer framfor reklamefrie NRK. Ja, mange av programmene som sendes der er dritt, men det er fordi ikke alle betaler lisensen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en fast innbetaling som gjelder for alle, på lik linje med inntektsskatt. Selv om du er frisk og ikke drar nytte av statens investeringer i sykehus og helse, så er du med på å finansiere det. Norge er en velferdsstat, og enten du liker det eller ei, så er det slik en velferdsstat fungerer.

Hvordan er dette et argument for at velferdsstaten skal fortsette å fungere sånn?

Lenke til kommentar

Jeg har nå kun NRK. Jeg bruker mesteparten av tida på nettet, men jeg ville betalt for eurosport, og jeg ville betalt for en filmkanal. Jeg kan ikke gjøre dette, så lenge NRK får oversikt over de registerene jeg er medlem i, for da vil de jo se at jeg har TV. Det er litt fucked. Jeg kunne betalt for national geographic også, samt BBC prime. Da ville jeg fått mer av hva jeg vil og mer variert, enn å måtte betale for den jævla propagandakanalen. Jeg skal vurdere å stemme til neste valg, dersom noen avskaffer NRK lisensen.

Lenke til kommentar
Det endrer allikevel ikke det faktum at Norge er en velferdsstat som er bygget på prinsippet om at alle betaler litt hver Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor dere heller vil tråle gjennom timer framfor reklamefrie NRK. Ja, mange av programmene som sendes der er dritt, men det er fordi ikke alle betaler lisensen sin.

Tull - Hvis en enslig pensjonist har TV, så betaler h*n like mye som en gjeng arbeidere gjør på brakka der 20 mann sitter og ser på samme TV. Det er overhodet ikke rettferdig.

Hvis jeg vil se sendinger, så kan jeg se via f.eks netflix og andre uten å betale ei krone, mens hvis jeg har TV og ikke ser NRK, så må jeg betale .... begge deler ser jeg ikke på NRK (så argumentet om reklame faller på egen kappe, samt de har reklame, men de kaller det sponsing - det er uansett reklame for firmaene og NRK drar inn gode penger der). Det er helt idiotisk. Lisensen er avleggs og kommunistisk, da den er unntatt vanlige regler og strider totalt imot konkurransereglene andre må holde seg til.

Joda, man kan alltids mene man må ha NRK, men da bør innkreving skje via skatten, slik at det blir rettferdig og der alle med inntekt må betale for noe Norge vil ha (da bør hele norge betale i sin helhet, likt med skole, sykehus, velferd som idag tas inn via skatten)

Da må man også stille krav til 1(en) kanal og effektivitet. Bare via innkreving via skatt sparer NRK mange millioner som idag innkrevingssystemet deres kaster bort haugvis med millioner på idag.

Personlig vil jeg gjerne ha NRK og betale for det, men slik det er idag, er det mye sløsing på x kanaler, millioner kastet bort på innkreving og lite effektivitet mm. Så beløpet pr pers skulle vært mindre, men når alle skattebetalere har gitt litt, så hadde det blitt mer enn nok og rettferdig.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tull - Hvis en enslig pensjonist har TV, så betaler h*n like mye som en gjeng arbeidere gjør på brakka der 20 mann sitter og ser på samme TV.

Tja, de 20 mennene ser kanskje på TV hjemme også, og kanskje betaler de til og med lisensen?

For min del kunne de godt ha økt skatten med noen promille og finansiert NRK direkte over statsbudsjettet, men da ville vel alle de som ikke har TV begynt å sutre. Nå er det i det minste "bare" de som har TV men ikke ser på NRK som rammes.

edit: Det heter vel faktisk ikke stasbudsjettet ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Tja, de 20 mennene ser kanskje på TV hjemme også, og kanskje betaler de til og med lisensen?

I ett hjem kan det lett være 2 foreldre, 3 barn som tjener penger selv +

De fleste betaler kun 1 lisens da, pga den som eier TV fra før kjøper i sitt navn, og da blir det 5 som ser TV for 1 lisens - Samme som f.eks en enslig pensjonist må betale når h*n er alene.

Så det å få innsyn i kabelselskapene mm har registrert vil ikke gi likhet/rettferdighet. Selvfølgelig kan man muligens ta noen få som lurer seg unna lisens, men hele innkrevings-avdelingen mm driftes for x antall millioner, så det blir småpenger i forhold. NRK i et nøtteskall

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du nrk er propagandakanal?

Jeg studerte i et land hvor det var åpen politisk krig om hvilke folk de skulle sette til å kontrollere statskanalen. Hvorfor det, dersom kanalen er politisk nøytral? Hvorfor tror du jeg mener NRK er en propagandakanal? Hvorfor tror du det er så viktig for staten å beholde NRK sin stilling, selv om det innebærer å sende masse serier som du får like fullt på privat TV?

Premisser i en bedrift leveres fra toppen og ned. Seleksjon av journalister og vridning av hva som presenteres. NRK brukes til politisk kontroll, selv om kontrollen kanskje er blitt mer light.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...