minotir Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 En kondensator med en kapasitans på 25µF er seriekoplet med en motstand på 100kΩ. dette koples til en spenningskilde på 24 V. Hvor lang tid tar det før kondensatoren er fullt oppladet? Det står ingenting i læreboka om hvordan man skal regne ut dette så jeg skjønner ikke hvorfor vi får spørsmålet egentlig.. Har googla litt å funnet en side med litt info på, men det ble for innviklet for meg. Om det er noen med litt peiling på elektro teori og har veldig lyst til å hjelpe meg med dette så hadde det vert supert! (innleveringsfristen er i dag klokka 2400) Lenke til kommentar
minotir Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Nederst på siden jeg linker til står det forklart hvordan jeg skal sette det opp, men jeg skjønner ikke greia med at (-1) blir tatt ut av stykket for så å bli satt inn igjen som 1n. Hvis noen kan forklare det så går nok dette bra http://www.elsiden.no/eltekn/magn/44innutk.htm Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Teoretisk sett så blir vel kondensatoren aldri "fulladet" men med tiden så går den mot ulike "ladingsgrader". Det spørs om ikke den praktiske løsningen på denne oppgaven er å regne ut "tidskonstanten" altså L x C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå