^fmj Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Rent botanisk sett er det riktig å si at det ikke er nøtter, men alle språk er fulle av slike feil, det gjelder nok ikke bare norsk. Du kan etter hva jeg har forstått heller ikke kalle klementiner for en sort mandarin, det blir ikke riktig. (Biologisk institutt sier følgende "Når det gjelder foredlete kulturplanter i land- eller hagebruk hvor det finnes variasjoner innen samme art brukes ofte begrepet kultivar (cv.)eller sort. En kultivar er opprinnelig utviklet fra ville planter.") Det er en hybrid, og deler altså da egenskaper fra to forskjellige frukter. Den er langt fra alene, de finnes mange flere slike tilfeller. Vil du da kalle alle disse fruktene for mandariner? Klementin har nok et latinsk navn som skiller den fra mandarinen. Ser at Citrus x Clementina er mye brukt. https://www.rbgsyd.n.../Tel7Mab167.pdf God fornøyelse. Det er heller ikke noe nytt at arter klassifiseres forskjellig. Det totale antallet spiselige arter i slekten citrus varierer mellom 1 - 162! Dette antar jeg betyr at klementin er av enkelte ansett som en egen art. På samme måte som at det er vanlig å fremstille appelsin / sweet orange som en egen art til tross for at dette også er en hybrid. Hvem som fremstilte klementinen spiller vel egentlig ingen rolle? Golden retriever er fortsatt en hund, selv om det ikke er en art. Den hører til hundefamilien og mandarin og klementin hører til sitrusfamilien. Sweet orange er altså også en hybrid. Sannsynligvis er mandarin også her med i bildet. Denne er igjen krysset med mandarin på nytt til en klementin! Det sier jo litt om at det gjelder å holde tungen rett i munnen. Hvor mye dypere kilder enn kromosomanalyse vil du egentlig ha? Begynner å få følelsen av at du bare kverulerer for å kverulere. Jeg foreslår at du kontakter: http://www.international.inra.fr/ Kanskje skulle man byttet navn til Mandasin eller Appelrin? Hybrider av løver og tigere kan f. eks ikke kalles for bare løve. Endret 17. desember 2012 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå