Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man klage på lyder fra å gå rundt i en leilighet?

Thomaes

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en nabo under meg som klager på lyder fra at vi går rundt i leiligheten. Kan dette klages på? Vi går så stille at vi nesten lister oss rundt, men bygget er fra 1936 så det er vel ikke all verdens med lydisolering så det er lite vi kan gjøre. Gulvet er også av den noe knirkete sorten. Min oppfatning er at man må få gå rundt i leiligheten og leve sitt liv på normalt vis.

-Thomas

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, denne tråden burde nok vært lagt til juss :)

OT: Det må være en kranglefant, selvfølgelig må det være lov å gå i sin egen leilighet! Å klage er vel lov uansett men man trenger ikke finne seg i det, det bråker sikkert like mye for andre leiligheter som har naboer over seg. Synes ikke du skal bry deg, selv om det kan være vansklig.

Lenke til kommentar

Det er klart at naboen kan klage, men om ein kjem noken veg med klagen er nok heller tvilsomt. Eg antar at du bur i eit burettslag eller eit sameige sidan du bur i leiligheit og har nabo under deg.

I utganspunktet så er det ikkje lov å bedrive unødvendig støy eller forstyrrelse:

Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.

Så her er spørsmålet om det å bevege seg i eigen bolig er å definere som unødvendig støy. I utganspunktet så betyr dette at vanlig gange heilt klart må være lov. Tilsvarande så bør også eldre som går med stokk/krykke være innanfor det som er nødvendig støynivå for å kunne benytte boligen til boligformål.

Tramping og voldsom leik frå barn vil nok kunne bli ansett som unødvendig støy (i alle fall på kvelds- og nattetid). På samme måte vil nok kanskje også unødvendig trakking fram og tilbake om natta være unødvendig.

Dersom dere ikkje kjem til enigheit i spørsmålet om støyen er nødvendig eller unødvendig så må dere ta saka i konfliktrådet for å finne ei løysning.

Personleg så vil eg anbefale at dere ser nærmare på korleis problemet kan løysast. Her er det to muligheiter; enten bygningstekniske løysninger, eller rett og slett eit ordensregelemang der dere avtaler kva aktiviteter som skal være lov til forskjellige tidspunkt.

Av tekniske løysninger så vil isolasjon være ei god løysning. Sidan det er naboen under som klager så kanskje han/ho kan senke sin takhøgde med ei støydempande himling?

Kanskje det kan være fornuftig at dere deler kostnaden for dette arbeidet? Betre støyisolasjon vil være til nytte for dere begge. Naboen får mindre forstyrrande støy og du for færre begrensninger i kva aktiviteter du kan bedrive utan å få naboklager.

Lenke til kommentar

Av tekniske løysninger så vil isolasjon være ei god løysning. Sidan det er naboen under som klager så kanskje han/ho kan senke sin takhøgde med ei støydempande himling?

Kanskje det kan være fornuftig at dere deler kostnaden for dette arbeidet? Betre støyisolasjon vil være til nytte for dere begge. Naboen får mindre forstyrrande støy og du for færre begrensninger i kva aktiviteter du kan bedrive utan å få naboklager.

Jeg har i grunn lite lyst til å betale for fiksing av noe så banalt som lyder av gåing til helt vanlige tider :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...