Gå til innhold

[Løst] Hindre tap av Raid 0 ved BIOS reset

Erlend0_o

Anbefalte innlegg

Liker å klokke PC'en min med jevne mellomrom. Problemet er bare at jeg avogtil må resette BIOS. Og da mister jeg også all data på RAID diskene mine.

Dette er ikke noe veldig stort problem for jeg har ikke noe veldig viktig innpå dem, men er et lite irritasjonsmoment.

Er det mulig å bruke et RAID kort istedenfor å bruke det som er innbygget i hovedkortet, og på den måten ikke miste date ved en BIOS reset?

Eller må jeg bare gi opp RAID og bruke diskene hver for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et RAID-kort vil dukke opp på linje med et skjermkort, og det vil rapportere at det har x antall virituelle lagringsmedium til BIOS. Dukker skjermkortet opp vil diskene også dukke opp da informasjonen om hva slags RAID er lagret på de individuelle diskene, og dette blir lest av kontrolleren hver gang du starter maskinen.

Ja, det vil løse problemet ditt, men du vil miste funksjoner som TRIM. GarbageCollection vil fortsatt fungere grunnet dette er innebygget i SSD'er.

Det som er "innebygget" i hovedkortet ditt er som oftest kalt fake-RAID da det simulerer en hardware kontroller, eller er en relativt dårlig software-RAID. Fake-RAID eller software-RAID bruker CPU og RAM til å behandle raidet, mens en hardware kontroller har egen CPU og RAM til dette, og derfor vil dette også være raskere hvis man har en treg CPU fra før av.

Husk at det finnes utrolig mye forskjellige HW-kontrollere. Jeg kan anbefale Areca, da dette vil fungere på ALLE hovedkort med PCI-e 2.0/3.0. Jeg har vært borti en del RAID kort som krever en delt cache med hovedkortet, og derfor ikke støttet viktige RAID-støtter som RAID5.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Du mister ikke data på et RAID selv om du resetter BIOS. Du mister RAID fordi BIOS setter Intel brikkesettet eller hvilket brikkesett HK har til "Default" ved en resett. Storage blir da som regel satt til enten IDE eller AHCI. Setter du storage til RAID igjen i BIOS, er RAID oppsettet ditt tilbake igjen som før uten tap av data. Dette har jeg gjort ørten ganger, og har enda ikke mistet noe data.

Lenke til kommentar

Dette kommer ann på hovedkort og hva slags RAID-løsning det er gjort på kontrollersiden.

Jeg vet om BIOS-RAID-løsninger som hvor man setter opp raid, så må man formatere, og informasjonen om at disse diskene står i RAID er lagret i BIOS. Når BIOS da blir cleared, så forsvinner denne informasjonen. Når man da setter tilbake til RAID, så får man beskjed om at diskene ikke står i RAID, og man må sette opp på nytt. Inkludert formatering.

Lenke til kommentar

Det har ikke skjedd med noen av de HK jeg har hatt med Intel brikke da infoen lagres på selv hard diskene og ikke i BIOS. Har flyttet mitt RAID5 oppsett mellom en god del HK og har ikke mistet hverken data eller selve RAID arrayet. Har flyttet fra ICH7R til ICH9R, ICH10R til X79 og no problem. Har også oppdatert BIOS og resatt den, så snart jeg vagte RAID i BIOS, var diskene der med en gang og med alle data intakt.

Lenke til kommentar

Det har ikke skjedd med noen av de HK jeg har hatt med Intel brikke da infoen lagres på selv hard diskene og ikke i BIOS. Har flyttet mitt RAID5 oppsett mellom en god del HK og har ikke mistet hverken data eller selve RAID arrayet. Har flyttet fra ICH7R til ICH9R, ICH10R til X79 og no problem. Har også oppdatert BIOS og resatt den, så snart jeg vagte RAID i BIOS, var diskene der med en gang og med alle data intakt.

På mitt nåværende hovedkort, så forsvant RAIDet mitt når jeg;

1. flashet BIOS

2. Installerte ny chipsetdriver

3. installerte ny satadriver eller

4. oppdaterte software drivere for RAID

Det kan være en dårlig versjon fra AMD, men poenget mitt er at man vet aldri når ting skjer, og hvis han skulle støte på et slikt problem, så er det KJEDELIG. Ben there done that waay to many times. Hilsen en som klarte å ødelegge et RAID til Skatteetaten (PS. Jeg fikset det også.)

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...