Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil til utlending


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått en person som er interessert i å kjøpe bilen min. Viste seg da jeg søkte opp nummeret på gulesider var det ikke akkurat et norsk navn. Ikke snakket med personen, bare sendt meldinger. Leste på meldingene at han ikke var norsk. Uansett så hadde han løst til å komme kjøpe den. han bor ca 3 timer unna og ville komme i morgen.

 

Da er spørsmålet mitt

Er dette så lurt?

Bør vel være greit hvis han dukker opp med penger?

Dette er ikke noe eksklusiv bil så er stort sett polakker og slikt som har vist interesse.

 

Hvordan blir det med eierskifte? Jeg skal beholde del2 av vognkortet og levere det til biltilsynet ja? Men imellomtiden vil jo bilen være registrert på meg. hva skjer hvis han ikke omregistrer bilen? Vil jeg være nøtt til å betale årsavgiften for 2013?

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan blir det med omregistrering? Blir ikke å ha mulighet til å gå sammen på biltilsynet og omregistrere. Men skal jeg beholde vognkort del 2 da? og få han til å skrive under så lever jeg den? Men hva hvis ikke han klarer å omregistrere den evt falsk navn? Står den enda på meg da? Vil ikke betale årsavgiften for 2013.

Lenke til kommentar

Da er spørsmålet mitt

Er dette så lurt?

Er det ikke det samme hvem du selger til?

 

Bør vel være greit hvis han dukker opp med penger?

Ja. Om han ønsker å føre over på konto, ikke la han reise med bilen før du ser at pengene har kommet inn på kontoen din. Det er flere luringer som bare legger overføringen til godkjenning, for så å avbryte overføringen når han har fått reist med bilen.

 

Hvordan blir det med eierskifte? Jeg skal beholde del2 av vognkortet og levere det til biltilsynet ja?

Ja, du leverer/sender inn Del 2 av vognkortet til BT ferdig utfylt.

 

Men imellomtiden vil jo bilen være registrert på meg. hva skjer hvis han ikke omregistrer bilen?

Det er du som omregistrerer bilen. Den vil stå på han.

 

Vil jeg være nøtt til å betale årsavgiften for 2013?

Får du omregistrert bilen i tide så er det ikke noe fare. Eieren av bilen (han du selger bilen til) vil måtte betale årsavgiften.

Som ekstra sikkerhet kan du skrive dette i kontrakten også.

Lenke til kommentar

Men hvordan blir det med omregistrering?

Du leverer inn salgsmelding/Del 2 til BT.

 

Blir ikke å ha mulighet til å gå sammen på biltilsynet og omregistrere. Men skal jeg beholde vognkort del 2 da?

Da gjør du det selv. Ja, det skal du.

 

og få han til å skrive under så lever jeg den? Men hva hvis ikke han klarer å omregistrere den evt falsk navn?

Ja.

Tviler. Han vil vel ha bilen selv?

 

Står den enda på meg da? Vil ikke betale årsavgiften for 2013.

Ikke når du har levert Del 2 og salgsmelding og den nye eieren har kommet inn i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...