Centrux Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hei. Når jeg var liten så hadde jeg astma, men jeg har i senere tid vokst fra det. Det var i alle fall det jeg trodde - og ble fortalt av min mor. Jeg har nå begynt å lure på om jeg kanskje fortsatt har det, eller om det bare er kondisen det er noe feil med. Jeg merker at jeg hvis jeg springer eller jogger et stykke nå på vinterstid, så begynner det å bli litt vanskelig for meg å puste. Jeg merker at det blir litt tungt å puste, og om jeg puster inn mye luft så begynner jeg bare å hoste. Dette går over etter en liten stund, og da føler jeg meg helt fin. Jeg har forresten ikke noe særlig god kondisjon. Hva tror dere? Er det astma eller dårlig kondis? Hvilke tester gjennomgår jeg hos legen for å finne ut om jeg har astma eller ikke? Lenke til kommentar
L4D4L Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hallo! Jeg synes ikke nødvendigvis dette høres ut som astma. Om du har dårlig kondisjon kan absolutt det spille inn, men noe du sa var at dette skjedde i kald luft. Folk har forskjellig "minimumsgrense" for hva de tåler av temperaturer. Du kan høre det ved f.eks langrenn, så er stiller ikke noen av verdens beste skiløpere opp i rennet pga temperaturen er for lav for de. Faktisk så pådrar mange skiløpere på seg astmalignende sympthomer nettopp pga den kalde lufta. Jeg skal ikke uttale meg for mye om hva som skjer. Men det er i allefall noe med at det krystaliserer seg i lungene ved kald luft. Å denne tålegrensen varierer fra person til person. Jeg anbefaler derfor å ta det rolig med tung kondisjon i kaldt vær. Prøv heller å tren inne om du har mulighet til det. Trenger ikke en gang løpe på mølle for å øke kondisjon. Søk opp tabata. Så har du en form for trening du kan gjøre hjemme uten noe annet enn din egen kropsvekt Kjempe for kondisjon! Samtidig som det er godt for å fjerne fett Det er det jeg kan anbefale deg Hilsen en PT fra Sør Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Hvor mye tar du i timen? Hadde ikke skadet å komme seg i bedre form nei, hehe. Lenke til kommentar
L4D4L Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hehe Det kommer ann på hvor mange timer man bestiller Det å komme i form er noe vi alle kan klare Her har du litt om noe gøy forskning på tabata gjort av noen seriøse personer. Gode kildehenvisninger og alt. Så dette er skikkelig forskning: http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/ Du kan jo prøve å trene det samme som de i studiet om du vil komme i gang? hehe. Er tungt, men fantastisk effektivt og ikke minst deilig etterpå Viktig å finne noe trening man kan trives med Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å trene skikkelig alene. Jeg har prøvd mange ganger, men jeg klarer ikke presse meg selv skikkelig hvis jeg ikke har noen andre som løper med meg. Jeg klarte å yte bra i gymnastikk timene på ungdomskolen og vgs, for da hadde jeg gym læreren som presset meg. Hver gang jeg prøver å jogge eller trene styrke selv, så gir jeg liksom opp tidligere. Jeg klarer ikke å gi 100 %. Veldig irriterende, men jaja. Lenke til kommentar
L4D4L Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å trene skikkelig alene. Jeg har prøvd mange ganger, men jeg klarer ikke presse meg selv skikkelig hvis jeg ikke har noen andre som løper med meg. Jeg klarte å yte bra i gymnastikk timene på ungdomskolen og vgs, for da hadde jeg gym læreren som presset meg. Hver gang jeg prøver å jogge eller trene styrke selv, så gir jeg liksom opp tidligere. Jeg klarer ikke å gi 100 %. Veldig irriterende, men jaja. Ikke uvanelig det. Nettopp derfor fler og fler kjøper PT Men ingen skal komme her å si at det er så himla billig En annen løsning må jo være å ha faste treningstider med en venn. Da får man litt mer press på seg. En annen ting jeg ser at mange gjør er at de går fast på saltimer på treningssenteret. De finner en time de liker, går på den hver uke. Da får de et fast tidspunkt å trene i tillegg til at de blir en veldig sammensveiset gjeng pga det ofte er de samme som går om og om igjen. Derfor opplever jeg på treningssenter at det kan komme folk bort til meg å spørre "du har ikke sett marit i dag? hun var ikke på timen?". En annen ting som kan hjelpe godt er å notere ned når du trener. Det er bra for å se framgangen (for den vil garantert komme). Dette kan gi mange den motivasjonen som trengs. Det å forbedre seg fra gang til gang er en god følelse. Det kan gjøre ved tabata, løping eller å følge noen treningsprogrammer du finner på internett Men nå vet jo ikke jeg hvilken form du er i, om du går på treningssenter, hva du synes er gøy eller noe. Så det var bare noen generelle tips Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Det kan være du har det som på folkemunn kalles kuldeastma. Altså at den kun slår inn ved lave temperaturer. Og det kan være nettopp det L4D4L beskriver. Norges astma- og allergiforbund skriver dette på hjemmesidene sine om astma og kulde: Den kalde luften fører indirekte til uttørring av luftveiene og dermed forsnevring. I svært kaldt vær blir det dessuten vanskeligere å puste gjennom nesen. Hos personer med astma fører pusting gjennom munnen til enda mer innsnevring i luftveiene fordi luften ikke rekker å bli varm før den når luftveiene. Den ene søsteren min får dette, og hun finner det svært plagsomt. Hun har ikke dårlig kondis, og heller ikke astma til vanlig, men når hun er ute i kulda på skitur eller jogger seg en tur, får hun blant annet symptomene du beskriver, og legene sier det er kuldeastma. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå